Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Aton

Långt till Båten - slå av/på laddaren remote?

Rekommendera Poster

Hej,
har en bra bit mellan hemmet och båten och skulle därmed vilja kunna fjärrkontrollera min batteriladdare. Ja, egentligen kanske enklast landströmmen eftersom det enda som går då jag slagit av huvudbrytaren är batteriladdaren (Mastervolt IVO SMART 12/50/3).

Ofta när man varit ute och seglat en helg och kommer in till hamn på söndag em så är batteribanken i bästa fall halvfull. Jag har blysyra batterier och vill då förstås ladda upp dom så de är fulla nästa gång man ska ut. Det i sin tur kan ju vara några veckor senare. Så oftast brukar jag ändå sätta i landströmmen och därmed går batteriladdaren igång men det känns förstås inte helt bra att lämna den så någon längre tid (brandrisk, pajar en cell och ett batteri börjar koka..., slitage på laddare, ..)

 

Bäst vore då att sätta i landströmmen och slå av den ett dygn senare hemmifrån. Kan tänka mig många mer eller mindre avancerade lösningar men hur gör ni?

0F2554A0-89F8-4E92-9B04-A06220FB1CB0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Aton:

Bäst vore då att sätta i landströmmen och slå av den ett dygn senare hemmifrån. Kan tänka mig många mer eller mindre avancerade lösningar men hur gör ni?

Har 2x80W solpanel som ser till att återladda. Då behöver man aldrig oroa sig för att "någon" dragit ur sladden på bryggan, brandrisk p.g.a. 230V ombord o.s.v. Och alltid fulladdat när man kommer ner till båten nästa gång (om man inte kommer tillbaka typ samma dag, förstås).

 

Hos oss är det inte ens tillåtet att regelmässigt lämna båten vid hemmabryggan med landströmmen inkopplad (undantag finns givetvis, träbåtar med länspump efter sjösättning och om man behöver landström tillfälligt av någon anledning).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, solpaneler är förstås det bästa alternativet men det drar med sig rätt mycket annat. Har ingen riktigt bra plats för dom tycker jag och så en hel del kabeldragning som jag av mången erfarenhet kan vara ett litet elände på en segelbåt...

 

Finns det inget alternativ tro?

 

Hur gjorde folk innan det fanns solpaneler t ex?

 

 

Redigerad av Aton

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En timer kanske? Ett exempel från Kjell:

 

image.thumb.png.a95f32bc3456d0edb568e9913f4c25f7.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ABC:

En timer kanske? Ett exempel från Kjell:

 

image.thumb.png.a95f32bc3456d0edb568e9913f4c25f7.png

Jamen den där ser ju riktigt smart och enkel ut. Frågan är om man kan hitta någon som har lite mer än 8 timmar. Skulle tro att jag behöver åtminstone 16 timmar för ladd från tomt till fullt?
En får googla...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Aton:

Jo, solpaneler är förstås det bästa alternativet men det drar med sig rätt mycket annat. Har ingen riktigt bra plats för dom tycker jag och så en hel del kabeldragning som jag av mången erfarenhet kan vara ett litet elände på en segelbåt...

 

Finns det inget alternativ tro?

 

Hur gjorde folk innan det fanns solpaneler t ex?

 

 

Timer har redan föreslagits.

Man kan ha ett båtlarm med en reläfunktion som kan styra diverse saker ombord, laddning exempelvis.

 

Förr i tiden innan solcellspanelerna var överkomliga i pris, så hade man inte så många förbrukare som överskred batteribankens kapacitet. Många hade även en bra budget då det gällde elektriska inkomster och utkomster.

 

Som jag ser det är landström ett direkt dåligt och omständigt alternativ. Bra bara vid tillfällig användning. De är ofta en brist på eluttag på  bryggorna, och där det finns många eluttag är de så lågt avsäkrade att de ändå nästintill är meningslösa…

 

Det är väl bättre att en gång för alla installera solcellspaneler och göra en snygg kabeldragning än att ständigt hålla på att trassla med landströmskablar och slåss med andra strömmissbrukarna på bryggorna om de få eluttagen?

 

Om du har ont om fysisk plats dör stora paneler får du kanske plats med flera små paneler?

 

När man går vakt i min hemmahamn har man en instruktion som säger att man skall dra ur alla landströmskablar på bryggstolparna, då det inte är tillåtet att vara ansluten om båten är obemannad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du. 

 

Varför inte solcell? 

 

Är det inte estetiskt rätt, när du lämnat båten? 

 

Ser det bedrövligt ut? Ställ solcellen i sittbrunnen,  så är det ingen som ser eländet eller vad du nu tycker att det är. 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, använd en sån där ihopfällbar colcell som börjar brinna när man vikt den ett par gånger…😜

Skämt åsido, nu vill ju TS använda sin laddare, vilket är fullt rimligt.

Hur ser förutsättningarna ut för installationen, kan timern sitta på bryggan, eller måste den sitta i båten? Oavsett så bör en 2-polig timer användas. Det är nog större risk att det börjar kola i nån billig  timer som kopplas in i skarvsladden än att det skulle börja brinna i Mastervolten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Aton:

Hur gjorde folk innan det fanns solpaneler t ex?

Åh, det är enkelt. 
Före solpaneler var man inte lika elberoende. Jag minns en barndom med kylklampar och fryst mjölk i kylbox, transistorradio med batterier och inga mobiltelefoner. Man läste i stället för att kolla på TV. 

Då räckte det med lite motorgång ibland. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Peter_K:

Åh, det är enkelt. 
Före solpaneler var man inte lika elberoende. Jag minns en barndom med kylklampar och fryst mjölk i kylbox, transistorradio med batterier och inga mobiltelefoner. Man läste i stället för att kolla på TV. 

Då räckte det med lite motorgång ibland. 

Papperssjökort ingen plotter, gps m.m.🤓

Det va tider det😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Wildeside:

Ontech har en del lösningar på det.

https://www.ontechgsm.com/produkter/i-baten/

En varning för GSM-produkter som denna som inte använder 4G/LTE:

Senast vid utgången av 2025 kommer de sista 2G/3G-GSM att stängas, men många operatörer har redan börjat nedmonteringen. Telia skall t ex ha stängt alla 3G redan om drygt ett år.

https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/teknikskifte/informationsmote-om-avveckling-av-2g--och-3g-nat/

https://www.telia.se/privat/om/5g/nu-slacker-vi-3g-och-2g-naten

 

Köper man en dylik produkt är det alltså viktigt att den har stöd för 4G/LTE, annars kommer den sluta fungera senast inom ett par år. Naturligtvis är detta inget som talas speciellt högt om, i synnerhet inte från företag som säljer de GSM-baserade enheterna.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag har Victrons produkter i båten och sammankopplar dessa med victron Cerbo 

Använder dess reläutgång gör att fjärrstyra , den är uppkopplade mot båtens Wi-Fi 

men victron har även en Wi-Fi dongle

att köpa, tycker victron prylarna är grymma det mesta finns och hyfsat lätt att installera 

 

mvh Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-21 vid 10:21 skrev IngemarE:

En varning för GSM-produkter som denna som inte använder 4G/LTE.

Enligt länken så uppger ClasO (numera?) på tre ställen att produkten fungerar med 4G. Kan ju vara klokt att kolla att man har 4G-täckning vid båten och testa innan returrätten går ut. Fungerar den som påstått verkar den vara en kanonprodukt för båtar (med landström) och annat (stugan?) med begränsat fjärrstyrningsbehov till låg kostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...