Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Bäst föredatum på gasolflaskor.

Rekommendera Poster

Jag läste nyss en tråd om gaspatroner till flytvästar, patroner med kort datum.

Jag har råkat ut för detsamma med 2kg gasolflaskor.

 

Förra våren bytte jag gasolflaskor hos ByggMax, för dom var då billigast. Intet ont anande märkte jag inte att flaskorna var alldeles för gamla.

Nu i början av sommaren gick jag med mina tomma flaskor till en annan firma som inte bytte utan fyllde, och den firman ville inte befatta sig med mina flaskor då dom var mer än tio år gamla.

Så vad gör jag, köper in mig på tre nya 2012, för någon tusenlapp eller mer styck? Nej jag gick till ByggMax och låtsades att det regnade, eller jag behövde inte låtsas… det duggregnade mellan skurarna.

Låtsades iallafall som ingenting och bytte, betalade och åkte hem, med tre flaskor märkta med 2022.

Om ByggMax lurade mig har jag inga betänkligheter att ge igen…

Så kolla årtalet på dina gasolflaskor!


Ps, märkfärgen är vattenbaserad och kan ”av misstag” tvättas bort….. ds.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Låtsades iallafall som ingenting och bytte, betalade och åkte hem, med tre flaskor märkta med 2022.

Om ByggMax lurade mig har jag inga betänkligheter att ge igen…

Du blev inte lurad av ByggMax och du lurade inte ByggMax.

Utbytessystemet fungerar exakt som du beskriver, man byter en flaska mot en annan oavsett datum. När flaskan är 10 år gammal eller mera och kommer in för fyllning kontrolleras den och tas ur systemet om den är i dåligt skick eller märks om med nytt årtal om den är i bra skick (lite förenklat).

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla tryckkärl måste ha ett utgångsdatum.

Till och med sodastream behållare.

Skjuter luftpistol och på tävling kontrolleras att lufttuben är ok. En ny kostar runt 2000 beroende på märkning och håller i 10 år. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit med om att en sån

2 kg:s inne i båten läckte i ventilen. 

Så numer förvaras även reservkulan i förens ventilerade ankarstuv. 

 

Gas in till pentryt via kort slang, magnetventil styrd från pentryt, läckindikator, kort slang, kopparrör in till pentryt. 

Mellan kopparrör och spis kort slang. 

Har numer även gasvarnare vid golvet i kajutan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag läste nyss en tråd om gaspatroner till flytvästar, patroner med kort datum.

Jag har råkat ut för detsamma med 2kg gasolflaskor.

 

Förra våren bytte jag gasolflaskor hos ByggMax, för dom var då billigast. Intet ont anande märkte jag inte att flaskorna var alldeles för gamla.

Nu i början av sommaren gick jag med mina tomma flaskor till en annan firma som inte bytte utan fyllde, och den firman ville inte befatta sig med mina flaskor då dom var mer än tio år gamla.

Så vad gör jag, köper in mig på tre nya 2012, för någon tusenlapp eller mer styck? Nej jag gick till ByggMax och låtsades att det regnade, eller jag behövde inte låtsas… det duggregnade mellan skurarna.

Låtsades iallafall som ingenting och bytte, betalade och åkte hem, med tre flaskor märkta med 2022.

Om ByggMax lurade mig har jag inga betänkligheter att ge igen…

Så kolla årtalet på dina gasolflaskor!


Ps, märkfärgen är vattenbaserad och kan ”av misstag” tvättas bort….. ds.

Min påfyllningsfirma har ett system där man får betala en avgift som motsvarar nybesiktning av flaskan. Betydligt billigare än att köpa ny flaska och du får en godkänd och fylld flaska i retur direkt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gaspatroner till uppblåsbara flytvästar har inget utgångsdatum, de skall vägas och får inte vara angripna av rost. Utlösningsbobinen har däremot ett utgångsdatum som i bästa fall kan ligga upp till 4 år framåt.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ove-T:

Gaspatroner till uppblåsbara flytvästar har inget utgångsdatum, de skall vägas och får inte vara angripna av rost. Utlösningsbobinen har däremot ett utgångsdatum som i bästa fall kan ligga upp till 4 år framåt.

Hälsningar Ove

Frågeställningen gällde ju gasolflaskor och inte kolsyrepatroner. Du blandar äpple och päron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också fått gasflaskor avvisade hos fylleri-firma.

Åkte till lokala bensinmacken och byte så löste det sig.

Det är bara att gilla läget.

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fyllde min 5 kg gasoltub med utgångsår 2022 för någon månad sedan. De meddelade vänligt att nästa år ska flaskan in för revision. Jag undrade hur det går till och fick svaret att kommer jag till dem så lämnar jag min nuvarande flaska, betalar en revisionsavgift och får en annan flaska som är godkänd för ytterligare 10 år.

 

När man byter flaska på macken så tar de alltid betalt för både gasen och en revision oberoende av hur många år det är kvar på inbytesflaskan. Det blir därför betydligt dyrare att byta på macken än att fylla hos gasolfyllare.

 

Sen finns det gasolfyllare som fuskar. Vid ett tillfälle gick jag med min flaska till en gasolfyllare. De hade fyllda flaskor som de bytte till direkt (fyllningen skedde någon annan stans). De ville ge mig en flaska som passerat utgångsdatum (den ska överhuvudtaget inte användas...). Efter protest från mig så letade de upp en flaska med utgångsdatum året senare än den jag lämnade...

 

Jag har även bytt på macken och erbjudits en flaska som inte var nybesiktigad trots att priset var det vanliga mackpriset med gasol + besiktning. De fick också rota runt bland flaskorna tills de hittade en nybesiktigad...

 

Gasolbranchen verkar inte helt seriös...  Det handlar trots allt om säkerhetsfrågor att flaskorna hanteras korrekt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte grejen med att fylla flaskor. Exempel:

Jag har PK5-flaska till spisen. Den står i båten i en miljö som är rätt elak emellanåt (fuktig, temperaturvariationer mm). 

För att fylla min flaska - som vanligtvis räcker tre år - skulle jag betala 215 kr hos Gasolfyllarna. För att få en fylld och besiktigad flaska hos ByggMax betalar jag 239 kr när jag byter in min tomma. Besparing, 24 kr - eller 8 kr/år - för priset av att segla runt med en obesiktad flaska. 
 

Utöver detta ligger Gasolfyllarnas depå i ett industriområde åt helvete, medan jag passerar TVÅ ByggMax på väg till båten, så jag slipper den extra transportkostnaden som lätt äter upp besparingen på gasen (en bil kostar c:a 60 kr/mil att köra, är det en avstickare på mer än 2 km enkel väg är det en förlustaffär). ByggMax har dessutom bättre öppettider så jag slipper ta ledigt från jobbet för att fylla gasolen. 
 

Vad har jag missat?

Varför borde jag fylla min gamla gasolflaska i stället för att byta den?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag fattar inte grejen med att fylla flaskor. Exempel:

Jag har PK5-flaska till spisen. Den står i båten i en miljö som är rätt elak emellanåt (fuktig, temperaturvariationer mm). 

För att fylla min flaska - som vanligtvis räcker tre år - skulle jag betala 215 kr hos Gasolfyllarna. För att få en fylld och besiktigad flaska hos ByggMax betalar jag 239 kr när jag byter in min tomma. Besparing, 24 kr - eller 8 kr/år - för priset av att segla runt med en obesiktad flaska. 
 

Utöver detta ligger Gasolfyllarnas depå i ett industriområde åt helvete, medan jag passerar TVÅ ByggMax på väg till båten, så jag slipper den extra transportkostnaden som lätt äter upp besparingen på gasen (en bil kostar c:a 60 kr/mil att köra, är det en avstickare på mer än 2 km enkel väg är det en förlustaffär). ByggMax har dessutom bättre öppettider så jag slipper ta ledigt från jobbet för att fylla gasolen. 
 

Vad har jag missat?

Varför borde jag fylla min gamla gasolflaska i stället för att byta den?

Kanske ser ekvationen annorlunda ut för andra flaskstorlekar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev raol:

Kanske ser ekvationen annorlunda ut för andra flaskstorlekar?

2012 som George verkar ha kostar 249 kr att fylla, och 289 kr att byta. Besparing, 40 kr. Han verkar ha tre stycken, dvs besparingen är 120 kr/tillfälle. 
Vet inte om jag tycker det är värt det heller, för att ha gas i okontrollerat kärl. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev raol:

Kanske ser ekvationen annorlunda ut för andra flaskstorlekar?

Det har varierat i pris mellan olika "fyllierföretag" och dom som byter här på denna sidan av landet. Det känns nästan som om gasol säljs till dagspris, man får hela tiden kolla priset på hemsidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-20 vid 13:25 skrev pseudonym:

Frågeställningen gällde ju gasolflaskor och inte kolsyrepatroner. Du blandar äpple och päron.

TS inleder med ett statement om flytväspatronernas datum...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

2012 som George verkar ha kostar 249 kr att fylla, och 289 kr att byta. Besparing, 40 kr. Han verkar ha tre stycken, dvs besparingen är 120 kr/tillfälle. 
Vet inte om jag tycker det är värt det heller, för att ha gas i okontrollerat kärl. 

Högst tveksamt om gasföretagen provtrycker/kontrollerar varenda flaska som de fyller.. Det skall göras när datummärkningen uppnås, då provtrycks flaskorna, eventuella åtgärder genomförs, provtrycks igen, märks med nytt datum ELLER så kasseras de...

Så ha ingen övertro på att varenda flaska är kontrollerad som Du byter till Dig..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett missförstånd verkar vara att flaskor som byts besiktigas varje gång innan de fylls på och levereras ut till försäljning igen. Så är det inte.

Utbytesflaskor hanteras på samma vis som flaskor som man väljer att fylla på.

Besiktning och ventilbyte var tionde år alltså samt att skadade flaskor inte fylls.

En liten skillnad är att riktigt fula flaskor (men hela) tas ur cirkulationen för bytesflaskor eftersom ingen vill byta till en ful flaska.

 

Det finns ingen anledning att kräva att få en ny flaska när man byter sin gamla eftersom flaskorna ska tas emot för byte även om gränsen på tio år har passerats.

Möjligen kan den snåle bli lite sur över att inte kunna fylla hos gasolfyllare i tio år till.

 

Jag byter helst till Primagaz eftersom de inte är fyllda med fossilgas.

Det känns viktigast hemma där vi har en gasolspis och där förbrukningen är lite högre.

På båten använder vi ett par P2012 varje säsong och dessa har vi tidigare fyllt eftersom prisskillnaden var ganska stor, typ 180:- kr istället för 360:- kr.

Numera är skillnaden 40:- kr/flaska och då prioriterar jag fossilfri Primagaz.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Jag fattar inte grejen med att fylla flaskor. Exempel:

Jag har PK5-flaska till spisen. Den står i båten i en miljö som är rätt elak emellanåt (fuktig, temperaturvariationer mm). 

För att fylla min flaska - som vanligtvis räcker tre år - skulle jag betala 215 kr hos Gasolfyllarna. För att få en fylld och besiktigad flaska hos ByggMax betalar jag 239 kr när jag byter in min tomma. Besparing, 24 kr - eller 8 kr/år - för priset av att segla runt med en obesiktad flaska. 
 

Utöver detta ligger Gasolfyllarnas depå i ett industriområde åt helvete, medan jag passerar TVÅ ByggMax på väg till båten, så jag slipper den extra transportkostnaden som lätt äter upp besparingen på gasen (en bil kostar c:a 60 kr/mil att köra, är det en avstickare på mer än 2 km enkel väg är det en förlustaffär). ByggMax har dessutom bättre öppettider så jag slipper ta ledigt från jobbet för att fylla gasolen. 
 

Vad har jag missat?

Varför borde jag fylla min gamla gasolflaska i stället för att byta den?

Att du inte tycker det är värt att fylla och någon tycker det är värt det kallas personlig anpassningsförmåga efter egna givna förutsättningar. Innebär inte att du missat något, förutom just det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det har varierat i pris mellan olika "fyllierföretag" och dom som byter här på denna sidan av landet. Det känns nästan som om gasol säljs till dagspris, man får hela tiden kolla priset på hemsidorna.

Hur ofta fyller du dina flaskor egentligen när du hela tiden kollar priser på hemsidor. 😯

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Peter_K:

2012 som George verkar ha kostar 249 kr att fylla, och 289 kr att byta. Besparing, 40 kr. Han verkar ha tre stycken, dvs besparingen är 120 kr/tillfälle. 
Vet inte om jag tycker det är värt det heller, för att ha gas i okontrollerat kärl. 

Det går att fylla P 2012 flaskor för 170:- kronor och tom. billigare i Göteborgstrakten, dvs. som det kostade för några år sedan hos Gasolfyllarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Det går att fylla P 2012 flaskor för 170:- kronor och tom. billigare i Göteborgstrakten, dvs. som det kostade för några år sedan hos Gasolfyllarna.

Ta inga priser för givet, dom ändrar sig relativt ofta. Nu senast var det Gasolfyllarna som var billigast, dessförinnan var det ByggMax, och innan dess Allgas, men det finns fler aktörer. Statoil brukar ligga på en nivå som är ungefär dubbelt så dyr som de andra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...