Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ainars

Elförbrukare

Rekommendera Poster

Hejsan!

Nyligen skaffat sig en Nimbus 29 coupé. Den har 1 startbatteri och 3 förbrukningsbatteri. Batterierna borde vara ca 2 år gamla dvs rätt så nya, enligt tidigare ägaren. Det finns solceller på taket (50W) också. Batterierna laddas ur mycket snabbt, inom ett par dagar. Batteriövervakningen visar idag 11,9 V och förbrukning (discharge) på 0,4 A. Det jag undrar är vad är det som förbrukar 0,4 A? Huvudströmbrytarna är av, hittar inget annat som skulle dra strömmen. Visserligen är det inkopplad en automatisk länspump men den borde inte dra mer än några få mA.

Tacksam om någon har förslag på var ska jag leta efter felet i detta systemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt! Hade själv en sådan tidigare och gillade den. Att vi sedan köpte vår Saga 315 är en annan historia.

Egentligen tror jag att batterierna är gamla. Med måttlig förbrukning ska de inte gå ner till 11,9 om de varit fulladdade strax innan.

Du skriver ”batteriövervakningen”. Vad är det för sorts övervakare? 
Om du mäter på batterierna med en multimeter, vad visar de då för spänning?

Vad är spänningen under laddning med landström resp med motorgång?

Vad visar startbatteriet resp förbrukarbanken för spänningar vid laddning?

Vad är det för sorts batterier?

Vad är det för laddare? Vad jag vet satt det en gammal stor klump till landströmsladdare på dessa från början. Iaf på den -89:an jag hade. Dessa kan åldras och ge för hög spänning vid laddning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De erfarenheterna jag gjort då jag köpt begagnade båtar (och bilar) är att batterierna är i mindre bra kondition eller halvdåliga, för att lägga av på våren säsongen efter köpet.

Det kan nu vara så att säljare vet att batterierna håller på att ge upp och mörkar detta, men jag tror nog att många inte har en aning om hur det är ställt.

 

När du såg och testade båten innan köpet var det väl under dagsljus, då laddade solcellspanelerna på litet och vare sig du eller säljaren kanske trodde att batteristatus var ok…?

 

Om du har en batteriövervakare så borde den visa på en liten förbrukning om du först kopplar ur solcellsregulatorn, eller lägger en tjock filt över panelen, om det är så som du tror. Om du inte får någon indikering på förbrukning och batterierna ändå laddar ur sig är dom kassa, eller så är batteriövervakaren inkopplad på fel sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era klocka tankar! Nu kommer några svar på frågor ovan. Batteriövervakare är en Clipper BM-1. Laddare Pulsotronic Red Line S. Om man mäter batterier med multimeter då visar det samma 11,9 V. Det måste dock tilläggas att jag inte har kollat varje batteri för sig utan de är parallellt sammankopplade. Tänkte separera dem imorgon och mäta separat var och en av dem. Batterierna är från Biltema. Vid motorgång det visa 14V laddning i panelen. Har inte mätt med multimeter under laddningen med landström. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Den laddaren tillhör vad jag förstår den ”gamla” generationen (liksom

jag själv 😉). Risken är stor att den laddar på med för hög spänning för att vara bra för batterierna. Ska du köpa ny laddare rekommenderar jag Victrons smarta laddare där du via appen kan ställa in laddspänningen och lite andra grejer. 
Det har skrivits en hel del här på forumet om laddspänning etc så sök och läs på. Bra för batterierna är att köra så skonsam laddning som möjligt. 
Sen gissar jag fortfarande att batterierna har gjort sitt. Att ha bra batterier ger lugna båtsemestrar. 
Återkom gärna här om du har fler frågor på det. Som jag bedömer finns här mycket god kunskap om detta. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha, Christer, för goda råd! Det hjälpte mycket! Ha en fortsatt trevlig kväll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Ainars:

Tack för era klocka tankar! Nu kommer några svar på frågor ovan. Batteriövervakare är en Clipper BM-1. Laddare Pulsotronic Red Line S. Om man mäter batterier med multimeter då visar det samma 11,9 V. Det måste dock tilläggas att jag inte har kollat varje batteri för sig utan de är parallellt sammankopplade. Tänkte separera dem imorgon och mäta separat var och en av dem. Batterierna är från Biltema. Vid motorgång det visa 14V laddning i panelen. Har inte mätt med multimeter under laddningen med landström. 

BM-1 är bra!

Laddaren har du redan fått svar om..

Javisst, bra att mäta varje batteri för sig, det kan ju vara ett av dem som har en trasig cell som då drar ner hela batteribanken.

Sedan är väl inte direkt Biltemas batteri dom bästa heller.

 

Själv kör jag en gammaldax lösning som funkar väldigt bra. Har har nämligen två sexvolts golfbilsbatterier seriekopplade till 12 volt och 280Ah som förbrukarbank. Bara man fyller på litet dest.vatten några gånger under säsongen och nån gång under vintern så håller dessa i många år. 
Hedenhös eller Flintstone, men det blir många Ah per hundralapp.

 

Om du nu tvingas köpa nya batterier så säger jag att du måste byta hela banken, till identiska batterier, helst även tillverkade samtidigt, det kan finnas en etikett på batteriet med tillverkningsdatum och batchnummer.

 

Gör så att du startar motorn så att generatorn laddar, koppla multimetern direkt över batteripolerna och mät spänningen, stäng sedan av motorn och se hur mycket spänningen sjunker, mät sedan igen efter några timmar (utan laddning under tiden) och se om spänningen sjunkit ytterligare… om du får sämre värde än 12,5 volt då så är det mer än ett observandum… starta någonting som drar en del ström, kylskåpet till exempel, eller all belysning, vad blir då spänningen? 
Det typiska är att dåliga batterier ger bra och acceptabel spänning då de är nyladdade, men bara man belastar litet så sjunker spänningen mer än vad det hade gjort om batteriet varit friskt.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Georg får svaret! Kollade idag batterier efter laddningen och det var 12,7 till 12,8 för varje batteri. Tänkte kolla varje batteri imorgon igen. Däremot hittade en säkring som har smällt ned ordentligt inklusive säkringshållare. Det visade sig att säkringen ligger mellan landströmmen och batteriladdaren. Man kan tillägga också att det luktade illa i båten liksom rutten ägg. Detta leder mina tankar att det borde vara fel med själva laddaren. Frågan är om det kan vara också orsak till urladdningen av batterier?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Ainars:

Tack Georg får svaret! Kollade idag batterier efter laddningen och det var 12,7 till 12,8 för varje batteri. Tänkte kolla varje batteri imorgon igen. Däremot hittade en säkring som har smällt ned ordentligt inklusive säkringshållare. Det visade sig att säkringen ligger mellan landströmmen och batteriladdaren. Man kan tillägga också att det luktade illa i båten liksom rutten ägg. Detta leder mina tankar att det borde vara fel med själva laddaren. Frågan är om det kan vara också orsak till urladdningen av batterier?

683E8209-1D9A-4621-9AB6-D1DCF5DD2619.jpeg.3ee6df9ea415112e6e42e38b595ab778.jpeg

 

Vätgas luktar ruttet ägg.

Vätgas bildas när man laddar batterier, om det börjar lukta ruttet ägg är det väldigt lätt att tro att laddningsspänningen varit för hög.

 

Säkringen sitter alltså på 230 voltssidan?? Om den inte bara löst ut utan också brunnit borde det ju betyda att laddaren varit spänningslös…? Brända säkringshållare brukar mer lukta som bränd bakelit (=fenoplast).

 

12,7 volt på ett nyladdat batteri låter väldigt bra. 12,8 låter för bra… ja, kolla vad det är för spänningar i morgon. Du har väl stängt av eller deaktiverat solcellsladdningen!?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, det vet jag inte riktigt hur kan man stänga av solcellsladningen eller deaktivera den. I alla fall har jag kopplad av alla batterier. Hoppas det räcker.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Ainars:

Nja, det vet jag inte riktigt hur kan man stänga av solcellsladningen eller deaktivera den. I alla fall har jag kopplad av alla batterier. Hoppas det räcker.

Det beror ju på var i kretsen solcellsregulatorn är kopplad, men om du kopplat bort batteripolernas polskor är dom ju definitivt frånskiljda från elsystemet. 
Annats kan en tjock filt eller en bit presenning över panelerna göra underverk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Ainars:

Nja, det vet jag inte riktigt hur kan man stänga av solcellsladningen eller deaktivera den. I alla fall har jag kopplad av alla batterier. Hoppas det räcker.

Kom ihåg, när det blir dags att koppla in batterierna igen, att de allra flesta regulatorer för solpaneler kräver att man kopplar in batterierna först och sedan solpanelerna.

Det är också bra (ett krav?) att ha säkringar mellan batteri och regulator. Jag har både det och mellan panelerna och regulatorn. Vanliga sk dvärgbrytare funkar bra för mig. Då kan jag enkelt koppla ifrån det jag vill och koppla tillbaka i ”rätt” ordning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Christer, för tipset om solcellerna! Det viste jag inte. Har aldrig haft solcellsladdningen tidigare. Hade täckt över med en tjock filt innan kopplade in batterierna. 🙂

Kollade batterispänningen idag och fick en överraskning. Start batteri och 2 förbrukningsbatterier har spänning 12,6 till 12,7 V utan belastning men den 3:e förbruknings batteri har spänningen 12,96 V. Hur kan det vara så hög spänning i en av batterierna? Borde jag koppla ur den överhuvudtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är alla batterier av samma typ. Jag har AGM och får också vilospänning nära 13V

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ainars:

Tack, Christer, för tipset om solcellerna! Det viste jag inte. Har aldrig haft solcellsladdningen tidigare. Hade täckt över med en tjock filt innan kopplade in batterierna. 🙂

Kollade batterispänningen idag och fick en överraskning. Start batteri och 2 förbrukningsbatterier har spänning 12,6 till 12,7 V utan belastning men den 3:e förbruknings batteri har spänningen 12,96 V. Hur kan det vara så hög spänning i en av batterierna? Borde jag koppla ur den överhuvudtaget?

Börja med att kolla med en annan multimeter. Får du samma värden med den så kan batterierna vara friska men nästa steg är att kolla med känd belastning. (Sök här på MG för några bra exempel.)


Är det samma sorts batterier? AGM kan ibland ha lite högre vilospänning vilket skulle kunna förklara ditt förbrukarbatteri med hög spänning. (Vanligtvis rekommenderar man att ha samma sorts batterier, och samma storlek och lika gamla, i förbrukarbanken.)

Om jag sammanfattar dina resultat så här.

- Du har låg spänning när batterierna sitter i båten. Trots att du har en solpanel på 50W.

+ I mina ögon är det en liten solpanel som inte ger dig den laddning du behöver varje dag. Jag hade 2 st 45W tunna limmade på taket bakom takluckorna. De räckte inte heller men om man körde typ varannan dag hann motorns generator fylla på rätt bra. Jag utökade ändå batteribanken till 4 eller 5 förbrukarbatterier. (Satte dem i egna lådor, utanför den ordinarie lådan, på platån ut mot BB sida om jag kommer ihåg rätt.)

 

- Du har en liten förbrukning på 0,4A.
+ Skulle jag inte bry mig om, det är under felvisningen och motsvarar trolig självurladdning.

 

- Du har hittat en bränd säkring som förmodligen ligger i din landströms-central eller ”på väg till” laddaren. Det betyder att du har något fel i laddare/central/kablarna och detta måste du se över. Jag hoppas att du har en godkänd central med jordfelsbrytare. Annars måste du åtgärda det.

 

Lycka till och återkom gärna med dina frågor!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla batterierna är av samma typ (bly/syre) inköpta vid samma tillfälle enl tidigare ägare. Säkringen som smälte ned var mellan landströmmen och laddningsapparaten. Det har jag kollat. Laddaren har jag nu helt kopplat av för att testa om extremt snabba urladdningen berodde på felet i laddaren/ned smälta säkringen . Till detta kan man tillägga att det luktade ruttet ägg i båten vilket tolkar jag som något slags problem med överladdningen, kanske? Elcentralen ser "proffsigt" ut. Får känsla att det var någon proffs som installerade den. Mycket bra markeringar av varje sladd, säkring osv. Jordfelsbrytare finns vid landströmmen definitivt men kollar imorgon om elcentralen har den eller inte.

 

Om det inte blir någon snabb urladdning då tänkte jag köpa en ny laddare och nya batterier till nästa säsong. I år kan jag överleva på Biltemas produkter. 😊Om det trots allt blir urladdade batterier imorgon då har jag ingen aning om vad som ursakar detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Ainars:

Alla batterierna är av samma typ (bly/syre) inköpta vid samma tillfälle enl tidigare ägare.

Är det ”vanliga” bly-syra på alla eller är något AGM? Samma storlek (Ah)?

 

Funderade vidare på ditt problem.

Du bör ladda batterierna ett i taget med en laddare anpassad för batteristorleken. (Du kanske har någon till bilen som ligger och skräpar?) Koppla ifrån laddaren och mät igen efter 12-24 timmar och se vad batterierna har för spänning. Det är först efter denna vila det visar sig om batteriet är kass eller kan vara OK. (Har de OK spänning, 12,6-12,7, så får du gå vidare med belastningstesten.

2 timmar sedan skrev Ainars:

Säkringen som smälte ned var mellan landströmmen och laddningsapparaten.

Det var alltså en säkring på en starkströms kabel?

 

2 timmar sedan skrev Ainars:

Jordfelsbrytare finns vid landströmmen definitivt men kollar imorgon om elcentralen har den eller inte.

Ja, det är viktigt att det finns en JFB också i båten (krav!). Bara lite sådär i sammanhanget så ska JFB testas frekvent. Tror det är minst var 6:e månad - hur många som sen gör det är väl inte klart 🤔

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla batterier är vanliga bly/syra dvs. ej AGM. Start- och två av förbrukningsbatterier är 64 Ah men den 3:e förbrukningsbatteri är 86 Ah. Den som har spänning 12,96 V har 64 Ah. Idag alla batterier har samma spänningen som igår. Detta är då 48 timmar efter laddningen och sedan jag kopplade bort alla förbindelse med laddaren. Sollcellerna laddar på lite och alla ihop då ligger nu på 13 V enligt batteriövervakningen. Detta stämmer väl med multimeterns mätning. Känns nu att det inte finns den urladdningen som jag upplevde tidigare. Då spänningen hade fallit från 13,2 V till 10,3 V under en natt. Den säkringen som smälte ned kan man se i bifogade filen. Där står det 20A säkring fast i verkligheten var det 30A som jag plockade bort.

Säkringen_30A.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fattar jag det rätt, att du har tre förbrukarbatterier parallellkopplade, två på 64Ah och ett på 86Ah…?

Om det är så tycker inte jag att det är bra. Parallellkopplade batterier skall vara identiska.

 

Den smälta säkringen ligger ju på,laddarens lågspänningssida, den sekundära sidan, den ser ut att ligga i serie med en säkring till innan kabeln går vidare till skiljerelätes brytare. Säkringarnas gemensamma punkt är kopplad till batteriplus. Jag skulle kunna tänka mig att den säkringen brunnit om den av misstag kopplats till minus.

 

Skiljerelät kopplar ihop start- och förbrukarbanken då laddaren laddar, då lyser ju även lysdioden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Ainars:

Idag alla batterier har samma spänningen som igår. Detta är då 48 timmar efter laddningen och sedan jag kopplade bort alla förbindelse med laddaren. Sollcellerna laddar på lite och alla ihop då ligger nu på 13 V enligt batteriövervakningen

Fast då är de ju inte bortkopplade!?

Ska du få reda på om något batteri sänker de andra måste samtliga vara bortkopplade från varandra. Helst ska de också laddas separat och sedan vila, som jag skrev tidigare!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Det var alltså en säkring på en starkströms kabel?" 

 

Du menar väl svagströmskabel i sammanhanget? Om du menar anslutningen från land. 

 

Spänningen i en nätkabel 230 V är betydligt högre än spänningen i båten,  typ 12 - 13 V. 

Oftast vid last så är strömmen ut från batterierna (flera i parallell) större,  än den ström som matas in från en landaslutning. 

 

Men visst var det en 20 A eller 30 A säkring som gått sönder. 

 

Så stor ström matar du deffinitivt inte ut från land. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bry Er inte om mitt senaste inlägg. 

 

Ville egentligen bara belysa att ström oftast kan vara så mycket större efter ett "nätaggregat" än före. 

 

Kanske 230 V,  några få Ampere in. 

 

Och ca 13 V,  20 A ut som exempel.

Beroende på vad som är inkopplat som belastning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Luktar ruttet ägg ==>> Varningsklockorna klämtar högt.

 

Varför vätgas odör?

Felaktig laddning eller åldersskäl hos batterierna.

Vi var delägare i en båt Kroatien, blandad elkompetens..., en kväll när vi tog en aftersail drink i sittbrunen sa vi lågt till varandra att det var oförskämt av båtgrannarna att tömma ut svart vatten inne i hamnen.

När vi skulle gå till kojs hojtade de som sov i babordshytten att det luktar starkt av ruttna ägg, jag lyfte på kojbotten och källan var batteribanken.

Stängde av laddningen (landström). Fick okej av delägargruppen att köpa nya batterier.

Med nya batterier uppstod ingen odör vid laddning.

Vid det tillfället var boven gamla batterier som ingen delägare förstått var på G att ge upp.

En observant båtägare kan lägga pussel och inse i tid att batterierna är slut.

Svårare som ny båtägare.

 

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Ainars:

Alla batterier är vanliga bly/syra dvs. ej AGM.

Bara förtydligande (fast det nog var det TS menade med ordet "vanliga"): AGM är också bly/syra, bara att syran inte är fri på samma sätt. En annan uppbyggnad alltså.

 

Sedan verkar det ju som att något gått sönder i laddaren, och då kan den mycket väl lasta ner batterier på sin utgång. Men att det felet är sannolikt borta nu när den är bortkopplad, i och med att du inte verkar ha någon tjuvurladdning längre.

 

14 timmar sedan skrev ChristerN:

Ska du få reda på om något batteri sänker de andra måste samtliga vara bortkopplade från varandra. Helst ska de också laddas separat och sedan vila, som jag skrev tidigare!

Stryker under på detta. OM man skall använda "vilospänningen" som en indikation på något är som sagt kravet att batteriet har varit i vila under en längre tid (minst ett antal timmar, helst ett dygn). Och med "vila" menas, precis som @ChristerN skriver, ingen ström in eller ut dvs bortkopplade från omvärlden och inte nyligen stått på laddning eller användning.

 

14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om det är så tycker inte jag att det är bra. Parallellkopplade batterier skall vara identiska.

De bör vara det i alla fall. Om man bara har dem sammankopplade under laddning eller urladdning (t ex via var sin huvudbrytare) så fungerar det bra ändå. Men är de parallellkopplade direkt med varandra (som är det vanligaste) bör de mycket riktigt vara så lika det går.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Fattar jag det rätt, att du har tre förbrukarbatterier parallellkopplade, två på 64Ah och ett på 86Ah…?

Om det är så tycker inte jag att det är bra. Parallellkopplade batterier skall vara identiska.

 

Den smälta säkringen ligger ju på,laddarens lågspänningssida, den sekundära sidan, den ser ut att ligga i serie med en säkring till innan kabeln går vidare till skiljerelätes brytare. Säkringarnas gemensamma punkt är kopplad till batteriplus. Jag skulle kunna tänka mig att den säkringen brunnit om den av misstag kopplats till minus.

 

Skiljerelät kopplar ihop start- och förbrukarbanken då laddaren laddar, då lyser ju även lysdioden.

Det stämmer: två 64 Ah och en 86 Ah som förbrukningsbatterier. Alla tre parallellkopplade. Fel kopplingen för säkringen känns mindre sannolikt eftersom så har det stått i flera år. Den som uppgraderade elsystemet var för- före detta ägare.

Redigerad av Ainars

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Ainars:

Det stämmer: två 64 Ah och en 86 Ah som förbrukningsbatterier. Alla tre parallellkopplade. Fel kopplingen för säkringen känns mindre sannolikt eftersom så har det stått i flera år. Den som uppgraderade elsystemet var för- före detta ägare.

Ok, det kanske ändå är så att du på sikt måste byta ut batterierna. köp då tre (eller flera) identiska batterier som parallellkopplas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tänkte uppdatera lägget. När mina batterier var med hyfsad vilospänning i 2 dygn då hade jag kopplat de ihop parallellt igen. Efter 1 dygn var spänningen 12,9 V enligt batteriövervakningen. Då även solcellsladdningen var inkopplad. Sedan hade jag ingen möjlighet att kolla lägget i flera dagar. När jag kom äntligen till båten då visade batteriövervakningen 9,9 V. Kopplade bort batterierna och tog de hem. Laddade först två av de som hade spänning kring 10,2 V och sedan började ladda den 3:e (9,3 V) förbrukningsbatteri. Detta blev en "spännande" upplevelse. Det luktade så illa i garaget och sedan i hela huset (vid laddninge av den 3:e) att jag var tvungen att avbryta processen och ställa ut batteriet utomhus. Ruttet ägg förstås. Familjen vägrade att leva i huset 🙂 

Frågan: vad tror ni, kan en dåligt batteri orsaka urladdningen av de andra bra batterier?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Ainars:

Frågan: vad tror ni, kan en dåligt batteri orsaka urladdningen av de andra bra batterier?

Absolut.

Troligen cellkortis i ett batteri, och det fungerar då som ett 10V-batteri. Det kommer då naturligtvis dra ur sina 12V-kompisar.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja Ainars.

 

Ett felaktigt batteri tar med sig de andra i fallet så att säga.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...