Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
DanielMalmgren

Bäst-före-datum på nyköpta flytvästpatroner

Rekommendera Poster

Hej.

Fick precis hem en patron till en Balticflytväst som jag behöver byta och inser att den precis nyköpta patronen (ifrån en av de stora båtnäthandlarna) har bäst-före-datum september 2022. Dvs den har inte ännu gått ut, men inte kan det väl vara rimligt att de säljer patroner som man bara kan bruka i några veckor? Vad säger reglerna om detta? Eller vet någon vad Baltic har för policy? Det är ju lite som när man köper mjölk med kort datum, men där har man ju chansen att kolla INNAN köpet och dessutom är den ofta prisnedsatt om den går ut typ imorgon.

 

Den patron som skulle bytas går också ut september 2022, så då kan jag ju lika gärna strunta i att byta och kasta den nyköpta patronen direkt istället...

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patroner blir inte för gamla. Håller de vikten och inte rostat är de ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Hej.

Fick precis hem en patron till en Balticflytväst som jag behöver byta och inser att den precis nyköpta patronen (ifrån en av de stora båtnäthandlarna) har bäst-före-datum september 2022. Dvs den har inte ännu gått ut, men inte kan det väl vara rimligt att de säljer patroner som man bara kan bruka i några veckor? Vad säger reglerna om detta? Eller vet någon vad Baltic har för policy? Det är ju lite som när man köper mjölk med kort datum, men där har man ju chansen att kolla INNAN köpet och dessutom är den ofta prisnedsatt om den går ut typ imorgon.

 

Den patron som skulle bytas går också ut september 2022, så då kan jag ju lika gärna strunta i att byta och kasta den nyköpta patronen direkt istället...

 

/Daniel

Bättre datum ska det va på en ny gaspatron, har inte koll på hur länge en ny patron håller.

Har du pratat med som sålde patronen, dom kanske inte hade koll på datumet själva.

Ett bäst föredatum är ett bäst före oavsett hur länge patronen håller i verkligheten.

Redigerad av Wildeside
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla den här filmen, särskilt 9:40 in ungefär. Där säger Baltic själva att patronen inte har något utgångsdatum.

YouTube

 

Men jag tycker ändå det är lite fel av försäljaren ifall du kan köpa en ny patron med en utgångsdatum någon månad bort.

Redigerad av Kalle_Anka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev raol:

Patroner blir inte för gamla. Håller de vikten och inte rostat är de ok.

Nja, jag har blivit bränd på det där. Två flytvästar bara i sommar har löst ut av sig själva och då har jag insett att patronen varit för gammal. Och då måste man ju byta både utlösaren och gasampullen vilket blir dubbelt så dyrt. Så nej, jag hade tänkt byta dem i tid hädanefter.

 

29 minuter sedan skrev Wildeside:

Bättre datum ska det va på en ny gaspatron, har inte koll på hur länge en ny patron håller.

Har du pratat med som sålde patronen, dom kanske inte hade koll på datumet själva.

Ett bäst föredatum är ett bäst före oavsett hur länge patronen håller i verkligheten.

Ja, jag har mailat dem och frågat, får väl se vad de säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Kolla den här filmen, särskilt 9:40 in ungefär. Där säger Baltic själva att patronen inte har något utgångsdatum.

https://youtu.be/jtFd14gIz1A

Nja, han pratar ju om gaspatronen. Jag kanske var lite otydlig, men jag pratar alltså om själva utlösaren, på den står det ju tydligt "REPLACE BY 09 2022".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ja utlösaren är ju inte patronen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag missförstod.

 

Utlösaren säger han ju klart och tydligt i filmen att den är datummärkt och då tycker jag att man ska ha lite marginal att kunna använda sin nya utlösare efter det att man har köpt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kalle_Anka:

Sorry, jag missförstod.

 

Utlösaren säger han ju klart och tydligt i filmen att den är datummärkt och då tycker jag att man ska ha lite marginal att kunna använda sin nya utlösare efter det att man har köpt den.

Ja, jag inser att jag använde fel ord. Gaspatronerna har jag bara bytt just när de har löst ut, vilket ju alltså tyvärr har hänt i onödan lite för ofta.

 

Men frågan är väl då fortfarande hur mycket marginal de ska ha. Jag tänkte mig nog att om jag köpte en ny utlösare nu så skulle jag kunna använda den i åtminstone tre år. Är det någon som vet hur länge de är giltiga? Eller alltså, om jag skulle köpa en som var tillverkad idag, vad skulle det stå för datum på den då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baltic skriver:

"På din befintliga utlösare finns ett bäst före datum, när detta datum är passerat ska du byta denna. En ny utlösare håller i ca 2 år. Genom att göra den årliga servicen av din uppblåsbara flytväst säkerställer du att du alltid har en fräsch utlösare. HÄR hittar du Baltic servicestationer, du kan också skicka din flytväst till oss på Baltic så gör vi en service åt dig."

 

https://baltic.se/faq/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Wildeside:

En ny utlösare håller i ca 2 år.

Aha, kortare än jag trodde då. Men hur eller hur så kan de ju inte sälja utlösare då som går ut nästa månad. Får se vad butiken svarar, jag förväntar mig en ny produkt med bättre datum helt enkelt!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi i SXK västkustkretsen har monterat säkringar och servat flytvästar sedan 2016, vi köpte nya bobiner från Baltic under våren 2022 och dessa har ett utgångsdatum 02 2026

Hälsningar Ove

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Ove-T:

vi köpte nya bobiner från Baltic under våren 2022 och dessa har ett utgångsdatum 02 2026

Aha, intressant! Känns väl då rimligt att anta att de var tillverkade februari 2022 och att det är fyra års hållbarhet på dem helt enkelt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte "nya" bobiner till mina flytvästar i våras på Jula, när jag skulle byta inser jag att de mer eller mindre redan var för gamla. Dessa har bara tillverknings datum, men rekommendation är byte efter 2 år. Lämna tillbaka och köpte på SeaSea istället, dubbla priset men endast 1 månad gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan följa upp lite här. Jag mailade till både återförsäljare och direkt till Baltic.

 

Återförsäljaren svarade och bad om ursäkt att deras packavdelning hade missat att kolla datumet och skickade mig en ny, vilken jag fick med posten idag och som är bäst före februari 2026.

 

Baltic svarade så här:

Citat

Vår förhoppning är att som säljs ska ha i alla fall 3 år kvar i datum. Sedan är det upp till återförsäljarna att hålla koll på vilket datum de har på utlösarna de säljer.

Vi har alltid nya, fräscha på lager om de skulle behöva uppdatera deras, finns även i vår webshop för privatpersoner att köpa.

Tyvärr ingen konkret policy (vilket väl hade varit en fördel om man någon gång får en med kort datum och återförsäljaren inte är lika tillmötesgående) men de verkar ju i varje fall ha rutin för rotation så det inte ska behöva inträffa.

 

/Daniel

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...