Jump to content
Thursday 25 July 2024
Sign in to follow this  
Kramer

Behöver hjälp med propeller.

Recommended Posts

Hallå! Bytte nyligen propeller till alu 10 3/8 14. Det gjorde väldigt stor positiv skillnad men nu tänker jag att det kan bli ännu bättre. Jag har en Mercury 50 fyrtakt ifrån 2002 som sitter på en Selco rival 15 fot som kanske väger 250 kilo. 
ensam kommer jag upp i 25 knop (knopmätare i iPhone). Jag tycker också att den är lite väl törstig. Men har inte en helt kry tank, så ska byta den, tänker att det kan vara det. 
 

jag har en RPM mätare på väg i posten. Kan lägga upp resultaten imorgon. 
 

Finns det något givet svar annars? Alltså storlek och stigning.

 

tack på förhand 

 

mvh//Axel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beror på hur många hästar som finns kvar i stallet...men du borde upp i 14-15 pitch (du har siffrorna bak och fram?) Pitch först, sen diameter. Har haft 14 och 15 pitch på GH15 med 40hk mercury. 15 blev för mycket...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis, pitchen på min nuvarande är 14. 10 3/8 är storleken. 
 

Ja såklart, jag kan inte direkt beskriva motorn som mint condition, men helt okej skick. 


 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Black Max merc proppar är mycket bra, bättra än Solas och liknande... så hitta begagnat eller på US sites. Dom har mycket lägre prisar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag hämtat mätaren. Sen hur man kopplar in den är en annan fråga…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu så! Nu har jag installerat varvräknare. Mystiken tätnar.

 

Plattan i mattan så ligger jag på 4900-5100 25-26 knop. Låg bränsleförbrukning, typ 0.6. 

Till saken hör att jag har gamla kassa vajjrar. Minns inte när jag köpte dom eller till vilken motor. Så dom är jag misstänksam mot. 
 

 

Men egentligen är jag nöjd. 
 

Men! Såklart undrar jag om skadar något. Och undrar hur bra det skulle kunna gå. 
 

så, ny propeller eller nya vajjrar eller annan justering? Skruva på motorn vågar jag typ inte. Då lämnar jag in den. 

 

mvh//Axel

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-08-19 vid 12:44 skrev AlfaAlfa:

Beror på hur många hästar som finns kvar i stallet...men du borde upp i 14-15 pitch (du har siffrorna bak och fram?) Pitch först, sen diameter. Har haft 14 och 15 pitch på GH15 med 40hk mercury. 15 blev för mycket...

De flesta proptillverkare anger diam. först.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Kramer:

Nu så! Nu har jag installerat varvräknare. Mystiken tätnar.

 

Plattan i mattan så ligger jag på 4900-5100 25-26 knop. Låg bränsleförbrukning, typ 0.6. 

Till saken hör att jag har gamla kassa vajjrar. Minns inte när jag köpte dom eller till vilken motor. Så dom är jag misstänksam mot. 
 

 

Men egentligen är jag nöjd. 
 

Men! Såklart undrar jag om skadar något. Och undrar hur bra det skulle kunna gå. 
 

så, ny propeller eller nya vajjrar eller annan justering? Skruva på motorn vågar jag typ inte. Då lämnar jag in den. 

 

mvh//Axel

Det var lågt rpm. Är inte rekommenderat max för din motor 5500-6000 rpm?

Du behöver en mindre prop för att komma upp i varv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Kane:

Det var lågt rpm. Är inte rekommenderat max för din motor 5500-6000 rpm?

Du behöver en mindre prop för att komma upp i varv.

Jo precis! Ok men då är det kanske det som spökar. Kanske ska gå ner till 9 någonting. Eller vad tror du om att gå upp i pitch istället?

Share this post


Link to post
Share on other sites
50 minuter sedan skrev Kramer:

Jo precis! Ok men då är det kanske det som spökar. Kanske ska gå ner till 9 någonting. Eller vad tror du om att gå upp i pitch istället?

Nej! Upp i pitch är helt fel.

Har sett att Yamaha ofta brukar köra med 11 3/8" x 12" på sina 50-hästare.

Kolla gärna med någon bra propfirma, t.ex. Propellertrim.se.

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varvar väldigt lite, är du säker på att du inte har något annat problem med motorn? Propellervalet känns rimligt om det är en Mercury Black Max? Möjligen borde du välja 13p.

 

Men som Kane skriver tex Propellertrim.se kan ge bättre råd. Köp med bytesrätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Freez:

Varvar väldigt lite, är du säker på att du inte har något annat problem med motorn? Propellervalet känns rimligt om det är en Mercury Black Max? Möjligen borde du välja 13p.

 

Men som Kane skriver tex Propellertrim.se kan ge bättre råd. Köp med bytesrätt.

Nej det är det inte. Asiatisk propeller ifrån AxMarin. Det kan absolut vara något annat. Jag har en misstanke om att spjället inte öppnar sig ordentligt. Ska kolla det i höst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Kramer:

Nej det är det inte. Asiatisk propeller ifrån AxMarin. Det kan absolut vara något annat.

Kolla motorn först.

 

Olika fabrikat på propeller kan ha olika egenskaper (tex cupping) så även om den har samma siffror som originalproppen kan den bete sig annorlunda och behöva mer eller mindre stigning/pitch.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Freez:

Kolla motorn först.

 

Olika fabrikat på propeller kan ha olika egenskaper (tex cupping) så även om den har samma siffror som originalproppen kan den bete sig annorlunda och behöva mer eller mindre stigning/pitch.

Jag köpte den jag har nu efter en tabell som finns med i serviceboken. Det var en riktig skitpropeller (ej original) som satt på när jag köpte motorn. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...