Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kramer

Behöver hjälp med propeller.

Rekommendera Poster

Hallå! Bytte nyligen propeller till alu 10 3/8 14. Det gjorde väldigt stor positiv skillnad men nu tänker jag att det kan bli ännu bättre. Jag har en Mercury 50 fyrtakt ifrån 2002 som sitter på en Selco rival 15 fot som kanske väger 250 kilo. 
ensam kommer jag upp i 25 knop (knopmätare i iPhone). Jag tycker också att den är lite väl törstig. Men har inte en helt kry tank, så ska byta den, tänker att det kan vara det. 
 

jag har en RPM mätare på väg i posten. Kan lägga upp resultaten imorgon. 
 

Finns det något givet svar annars? Alltså storlek och stigning.

 

tack på förhand 

 

mvh//Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på hur många hästar som finns kvar i stallet...men du borde upp i 14-15 pitch (du har siffrorna bak och fram?) Pitch först, sen diameter. Har haft 14 och 15 pitch på GH15 med 40hk mercury. 15 blev för mycket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, pitchen på min nuvarande är 14. 10 3/8 är storleken. 
 

Ja såklart, jag kan inte direkt beskriva motorn som mint condition, men helt okej skick. 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Black Max merc proppar är mycket bra, bättra än Solas och liknande... så hitta begagnat eller på US sites. Dom har mycket lägre prisar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag hämtat mätaren. Sen hur man kopplar in den är en annan fråga…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu så! Nu har jag installerat varvräknare. Mystiken tätnar.

 

Plattan i mattan så ligger jag på 4900-5100 25-26 knop. Låg bränsleförbrukning, typ 0.6. 

Till saken hör att jag har gamla kassa vajjrar. Minns inte när jag köpte dom eller till vilken motor. Så dom är jag misstänksam mot. 
 

 

Men egentligen är jag nöjd. 
 

Men! Såklart undrar jag om skadar något. Och undrar hur bra det skulle kunna gå. 
 

så, ny propeller eller nya vajjrar eller annan justering? Skruva på motorn vågar jag typ inte. Då lämnar jag in den. 

 

mvh//Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-19 vid 12:44 skrev AlfaAlfa:

Beror på hur många hästar som finns kvar i stallet...men du borde upp i 14-15 pitch (du har siffrorna bak och fram?) Pitch först, sen diameter. Har haft 14 och 15 pitch på GH15 med 40hk mercury. 15 blev för mycket...

De flesta proptillverkare anger diam. först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kramer:

Nu så! Nu har jag installerat varvräknare. Mystiken tätnar.

 

Plattan i mattan så ligger jag på 4900-5100 25-26 knop. Låg bränsleförbrukning, typ 0.6. 

Till saken hör att jag har gamla kassa vajjrar. Minns inte när jag köpte dom eller till vilken motor. Så dom är jag misstänksam mot. 
 

 

Men egentligen är jag nöjd. 
 

Men! Såklart undrar jag om skadar något. Och undrar hur bra det skulle kunna gå. 
 

så, ny propeller eller nya vajjrar eller annan justering? Skruva på motorn vågar jag typ inte. Då lämnar jag in den. 

 

mvh//Axel

Det var lågt rpm. Är inte rekommenderat max för din motor 5500-6000 rpm?

Du behöver en mindre prop för att komma upp i varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Kane:

Det var lågt rpm. Är inte rekommenderat max för din motor 5500-6000 rpm?

Du behöver en mindre prop för att komma upp i varv.

Jo precis! Ok men då är det kanske det som spökar. Kanske ska gå ner till 9 någonting. Eller vad tror du om att gå upp i pitch istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Kramer:

Jo precis! Ok men då är det kanske det som spökar. Kanske ska gå ner till 9 någonting. Eller vad tror du om att gå upp i pitch istället?

Nej! Upp i pitch är helt fel.

Har sett att Yamaha ofta brukar köra med 11 3/8" x 12" på sina 50-hästare.

Kolla gärna med någon bra propfirma, t.ex. Propellertrim.se.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvar väldigt lite, är du säker på att du inte har något annat problem med motorn? Propellervalet känns rimligt om det är en Mercury Black Max? Möjligen borde du välja 13p.

 

Men som Kane skriver tex Propellertrim.se kan ge bättre råd. Köp med bytesrätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freez:

Varvar väldigt lite, är du säker på att du inte har något annat problem med motorn? Propellervalet känns rimligt om det är en Mercury Black Max? Möjligen borde du välja 13p.

 

Men som Kane skriver tex Propellertrim.se kan ge bättre råd. Köp med bytesrätt.

Nej det är det inte. Asiatisk propeller ifrån AxMarin. Det kan absolut vara något annat. Jag har en misstanke om att spjället inte öppnar sig ordentligt. Ska kolla det i höst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Kramer:

Nej det är det inte. Asiatisk propeller ifrån AxMarin. Det kan absolut vara något annat.

Kolla motorn först.

 

Olika fabrikat på propeller kan ha olika egenskaper (tex cupping) så även om den har samma siffror som originalproppen kan den bete sig annorlunda och behöva mer eller mindre stigning/pitch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Freez:

Kolla motorn först.

 

Olika fabrikat på propeller kan ha olika egenskaper (tex cupping) så även om den har samma siffror som originalproppen kan den bete sig annorlunda och behöva mer eller mindre stigning/pitch.

Jag köpte den jag har nu efter en tabell som finns med i serviceboken. Det var en riktig skitpropeller (ej original) som satt på när jag köpte motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...