Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Graniten

Skitförgasare på nästan ny Hondamotor

Rekommendera Poster

Hej,

 

Förra hösten köpte jag en Honda 8hk från 2018 som inte ens varit sjösatt. Den köptes av en äldre herre som hade planerat att ha den på den segelbåt han planerat att renovera och göra sjöduglig. Till slut tror jag tyvärr han fann uppgiften övermäktig och beslutade sig för att skrota båten och därmed även göra sig av med motorn.

 

Motorn ser/ är såklar helt oanvänd, men vid provstart i balja märktes att motorn inte gick helt rent. Detta antog jag var pga att ägaren haft samma bensin i dunken under tre år och även startat motor en eller ett par gånger per säsong i baljan. Utan att någon gång tömma förgasaren på bensin. Detta bekräftade ägaren.

 

Motorn gick ändå rätt ok under försommaren men började efter kanske 15 timmar gå sämre och sämre... jag har därefter försökt göra ren förgasren tre gånger, varav två med ultraljudstvätt, men utan att få den att gå riktigt. Bör tilläggas att jag endast är lekman.

 

Motorn startar direkt när automatchoken går i men stannar sedan efter ca 30 sekunder (när jag uppfattar det som att choken stängs av). Är sedan svårstartad men går att "lirka" igång med småjuckande gaspådrag och kan sedan hållas igång på på det sättet vid ganska högt varv under ett par minuter. Efter det går det sedan att släppa av på gasen igen och ha den på tomgång. Efter detta så går motorn fint på tomgång och alla(?) varvtal, men den "motar" innan man kommer till önskat gasläge. Om jag ger snabb och relativt mycket gas direkt från tomgång så dör den tom. helt.

 

Finns det någon här ute med mer erfarenhet än mig som kan ha en aning om vad felet är samt hur jag bäst åtgärdar vore jag hemskt tacksam :)

 

Jag är nu även inne på spåret att helt enkelt köpa en ny förgasare för att bli av med problemet, men det svider såklart lite och känns onödigt.

 

En annan fråga jag har som är kopplat till ovan är om någon vet vad som skiljer en Honda 8hk från en 10hk? Är det endast förgasaren skulle man ju isf lika gärna kunna köpa en 10hk om det skulle komma till det.

 

Tack på förhand!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske läge att kolla hur bensinpumpen fungerar? Pumpa på blåsan på bensinslangen och se om motorn går som den skall när du håller upp trycket på det sättet. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Faderullan:

Kanske läge att kolla hur bensinpumpen fungerar? Pumpa på blåsan på bensinslangen och se om motorn går som den skall när du håller upp trycket på det sättet. 

Bra råd, kolla samtidigt efter torrsprickor på blåsan och bränsleslangen, med tanke på att motorn stått oanvänd länge så kan ju sådan sprickor uppkommit.

Kolla även anslutningarna, så det inte kommer in tjuvluft.

Det brukar även finnas en sil, eller ett bränslefilter någonstans, liksom (oftast i anslutning till bränslepumpen) en sil på tankens "sugrör" där Det kan ha samlats skräp, rostflagor, om det någon gång blivit kondens i tanken så att den börjat att rosta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag har kollat att pumpa på blåsan och det finns inga tecken alls på sprickor eller liknande på bränsleslang, etc. Har bytt filtret. Allt ser och känns helt nytt. Får inte känslan att det beror på att förgasaren inte får tillräckligt med bensin.

 

Det konstiga är att när jag gjort rent förgasaren så märker jag skillnad från något sämre till det tillstånd jag beskriver ovan. Dvs. bättre men långt ifrån bra.

 

Detta har gjort att jag (felaktigt?) dragit slutsatsen att det är förgasaren som på något sätt är boven... 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Graniten:

Tack för svar! Jag har kollat att pumpa på blåsan och det finns inga tecken alls på sprickor eller liknande på bränsleslang, etc. Har bytt filtret. Allt ser och känns helt nytt. Får inte känslan att det beror på att förgasaren inte får tillräckligt med bensin.

 

Det konstiga är att när jag gjort rent förgasaren så märker jag skillnad från något sämre till det tillstånd jag beskriver ovan. Dvs. bättre men långt ifrån bra.

 

Detta har gjort att jag (felaktigt?) dragit slutsatsen att det är förgasaren som på något sätt är boven... 

 

 

Nja… kan ju vara förknasaren, eller att flödet till den är strypt.

Har su testat att pumpa på blåsan då motorn börjar att gå sämre?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nja… kan ju vara förknasaren, eller att flödet till den är strypt.

Har su testat att pumpa på blåsan då motorn börjar att gå sämre?

Japp, ingen effekt tyvärr. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Graniten:

Japp, ingen effekt tyvärr. Tack

Tja… och du hade kollat silen i tanken så att det inte blir en flaskhals där?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas en plomberad justerskruv till lågfartsmunstycket. Vad har du för serienummer eller modellbeteckningen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

flottören kolla nivån , kan vara låg nivå, jag har annan motor där skulle det sitta en o-ring på insuget .gav tjyvluft då den saknades . se din reservdelslista B 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-19 vid 22:00 skrev Georg_Ohm:

Tja… och du hade kollat silen i tanken så att det inte blir en flaskhals där?

Ja, kollat både silen och filtret. Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-19 vid 23:11 skrev Craycoat:

Det brukar finnas en plomberad justerskruv till lågfartsmunstycket. Vad har du för serienummer eller modellbeteckningen?

Ok, tack. Detta är inget jag känner till...

 

Av ngn anledning kan jag inte ladda upp bilder, men serienummret är BAAJ-1706209 och det är en BF8D med ett J stämplat i en fyrkant (antar att det är årsmodell).

 

Vad funderar du på!? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite svårt att hitta rätt sprängskiss baserat på din modellbeteckningen, det ska vara några till siffror och bokstäver typ BF8D1 SA, men det kanske ändå är samma förgasare. Du får kolla om denna verkar likna din förgasare och om du kan se en justerskruv på inringat ställe. Numera brukar tillverkaren plugga justerskruven så att man inte ska dit och fippla. Om du ändrar inställning så är det en bra idé att skruva in ställskruven och samtidigt räkna varv, på så sätt kan du alltid få tillbaka ursprungsinställningen om du skulle misslyckas med justeringen. Justera denna skruv när motorn är varm, skruva ut den ett halvt varv i taget tills att du uppnår högsta tomgångsvarv, då har du rätt bensin/luftblandning.

image.png.77356fa99a281e796027b1a6ba64a763.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Craycoat:

Det är lite svårt att hitta rätt sprängskiss baserat på din modellbeteckningen, det ska vara några till siffror och bokstäver typ BF8D1 SA, men det kanske ändå är samma förgasare. Du får kolla om denna verkar likna din förgasare och om du kan se en justerskruv på inringat ställe. Numera brukar tillverkaren plugga justerskruven så att man inte ska dit och fippla. Om du ändrar inställning så är det en bra idé att skruva in ställskruven och samtidigt räkna varv, på så sätt kan du alltid få tillbaka ursprungsinställningen om du skulle misslyckas med justeringen. Justera denna skruv när motorn är varm, skruva ut den ett halvt varv i taget tills att du uppnår högsta tomgångsvarv, då har du rätt bensin/luftblandning.

image.png.77356fa99a281e796027b1a6ba64a763.png

Wow, tack! Ska pröva det :)

 

Nu lyckades jag få med bilden på motorplattan (nedan). Får man fråga vart du hittade sprängskissen?

Serienr.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kalle_Anka:

Boats.net är ett ställe som har sprängskisser.

Tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...