Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Belysning i motorrum

Rekommendera Poster

Hej,

Går och funderar på att montera belysning i mitt motorutrymme då det är väldigt mörkt där när man skall göra olika typer av jobb. Det lutar väl åt att det blir någon form av installation med ljuslist av någon form, kanske behöver det vara flera stycken för att för att få så bra ljus det bara är möjligt? Ni som redan gjort detta vad har ni valt för lampor/lister, några som är extra tåliga för värme, IP-klassning? Ge gärna tips och hur ni gjort. Ett litet dilemma som jag har är att utrymmet har väldigt mycket isolering och det är mest skum, folien har lossnat på de flesta platserna. Fördelen med folien är ju att man får en extra ljusreflektion av den.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag överväger att stoppa en billig diodlist i en genomskinlig plastslang (med gott om utrymme så luft kan flöda enklare för kylning) och ha öppna ändar på skyddade platser. Slangen kan jag sen dra runt i "taket" i motorrummet så ljuset blir bra.

Motorblock och värmeväxlare i sig blir inte så värst varmt. 80-90 grader som mest. Varmaste delen bör vara avgasröret och anslutande delar, men man behöver ju inte dra slingan särskilt nära dem.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en vattentät ledslinga på rulle som jag monterat en bit ner på en kakellist så det inte bländar uppåt och en brytare som tänder när jag öppnar luckan. Funkar bra.

20220604_232924.jpg

  • Gilla 5
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt upp Biltemas rätt så billiga LED-belysningar i ett utrymme under däck, dessa styrs av en strömbrytare som påverkas när luckan öppnas. Dessa belysningar ger bra ljus, men nu denna säsongen ser jag att några lysdiodskluster antingen har slocknat eller så lyser dom svagare... 

-Jag ser nu att denna expanderbara belysning inte längre finns kvar i sortimentet... det kanske finns en anledning till det...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser min ut i snitt.

Köpte ett par rullar av @georg_Ohm's kompis i Kinna för ett par år sedan.

20220818_140807.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 1stPeregrine:

Så här ser min ut i snitt.

Köpte ett par rullar av @georg_Ohm's kompis i Kinna för ett par år sedan.

20220818_140807.jpg

Hmmm...

Jag hade sådan LED-list, blå, som månskensbelysning i två akvarium, den satt klistrad på undersidan av en lysrörsramp och på undersidan an en LED-ramp.

Fuktigare miljö får man nog leta efter över vattenytan, klart en helt ogynnsam montering av dessa, men de höll i ungefär två år....

 

Det finns en del mindre ruffbelysningar, där lysdioderna och dess elektronik är helt ingjutna i någon slags plast, dessa borde ju funka... om dom saknade strömbrytare. Eller om dom hade en strömbrytare som kunde lämnas i "on/på" . Flera har en tryckknapp, och måste då tändas varje gång man brutit strömmen till belysningen... jag tänker då att man vill ha några sådana armaturer som gemensamt tänds av en strömbrytare i motorrumsluckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

Jag använder en vattentät ledslinga på rulle som jag monterat en bit ner på en kakellist så det inte bländar uppåt och en brytare som tänder när jag öppnar luckan. Funkar bra.

20220604_232924.jpg

Detta såg väldigt trevligt ut, det var något i still med det jag tänkte mig även om mitt motorrum inte är lika rent 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke bara när man kopplar in 12V-prylar som är avseeda för hemmabruk som har med sig en väl kontrollerad 12V från en AC/DC-adapter. Det är inte alltid de tål den höga späningen som kan uppstå när man laddar sina batterier. På vintern kan vissa laddare komma upp i 15V. 

Jag hade problem med att mina HideAlite LEDar gick sönder. Efter att jag monterat en enkel spänningbegränsare på LED-spänningen har de slutat att gå sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan tanke är att vissa billiga LED-produkter kan störa ut radiokommunikation, och kombinationen tänd belysning och behov att ropa på hjälp är inte helt osannolik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-18 vid 17:11 skrev anuba:

Det är inte alltid de tål den höga späningen som kan uppstå när man laddar sina batterier. På vintern kan vissa laddare komma upp i 15V.

 

3 timmar sedan skrev Gripen72:

En annan tanke är att vissa billiga LED-produkter kan störa ut radiokommunikation, och kombinationen tänd belysning och behov att ropa på hjälp är inte helt osannolik.

Just av dessa skäl är LED-lister (typen som ofta saluförs som att den kan kapas) alldeles utmärkta. De består nämligen av grupper om tre seriekopplade vita LED och ett strömbegränsningsmotstånd, dvs saknar helt aktiv, switchande elektronik som kan orsaka radiostörningar.

 

Dessutom är de av samma anledning rätt tåliga mot spänningsvariationer inom rimliga gränser. Visst får LED:arna lite mer ström vid t ex 14,5V än 12V men den designmarginalen brukar finnas hos dem.

 

Sedan är det inte alltid den höga mer kontinuerliga spänningen (t ex 15V) som knäcker hemmaprylarna för 12V som man skulle kunna tro, utan att spänningen i båten är allt annat än "ren". Ovanpå denna s.k. "12V" vi har i båten kommer från tid till annan allsköns spänningsspikar att uppträda. Kortvariga - ja (ms) - men ibland upp till 20-40V. Dessa alstras av induktansen orsakad av långa ledningar och inte minst när vissa apparater slås till och från. Startmotorn är en sådan riktigt stor "bov".

Därför måste fordonselektronik klara även en stor mängd olika störpulser ovanpå sin matningsspänning för att vara godkända för montering i just fordon. Tyvärr finns många båtprylar även av finare märken där man inte brytt sig om detta, då sådana godkännanden inte är ett krav (mer självbevarelsedrift). Däremot bland biltillbehör är oftast efterlevnaden mycket god, kanske för att det är en så mycket större marknad och alternativen många.

 

Den peakström som dessa korta pulser orsakar brukar LED-listens komponenter klara rätt bra.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev IngemarE:

 

Just av dessa skäl är LED-lister (typen som ofta saluförs som att den kan kapas) alldeles utmärkta. De består nämligen av grupper om tre seriekopplade vita LED och ett strömbegränsningsmotstånd, dvs saknar helt aktiv, switchande elektronik som kan orsaka radiostörningar.

 

Dessutom är de av samma anledning rätt tåliga mot spänningsvariationer inom rimliga gränser. Visst får LED:arna lite mer ström vid t ex 14,5V än 12V men den designmarginalen brukar finnas hos dem.

 

Sedan är det inte alltid den höga mer kontinuerliga spänningen (t ex 15V) som knäcker hemmaprylarna för 12V som man skulle kunna tro, utan att spänningen i båten är allt annat än "ren". Ovanpå denna s.k. "12V" vi har i båten kommer från tid till annan allsköns spänningsspikar att uppträda. Kortvariga - ja (ms) - men ibland upp till 20-40V. Dessa alstras av induktansen orsakad av långa ledningar och inte minst när vissa apparater slås till och från. Startmotorn är en sådan riktigt stor "bov".

Därför måste fordonselektronik klara även en stor mängd olika störpulser ovanpå sin matningsspänning för att vara godkända för montering i just fordon. Tyvärr finns många båtprylar även av finare märken där man inte brytt sig om detta, då sådana godkännanden inte är ett krav (mer självbevarelsedrift). Däremot bland biltillbehör är oftast efterlevnaden mycket god, kanske för att det är en så mycket större marknad och alternativen många.

 

Den peakström som dessa korta pulser orsakar brukar LED-listens komponenter klara rätt bra.

Det är inte riktigt samma sak, men det kan även vara så att viss elektronik inte tål den spänning, och de pulser som en och annan smart batteriladdare lägger ut. Jag har välgrundade misstankar på att två bilstereoapparater, en billig och en i mellanprisklassen,  lade av då jag hade landström och batteriladdare inkopplade förra sensommaren, men diverse LED-belysning protesterade inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å en lite nättare arbetslampa finns hos Biltema.

https://www.biltema.se/bygg/belysning/arbetsbelysning/arbetslampa-2000041505

 

bild.thumb.png.fd81ab96c05065a56c74ec1c1e2c57e8.png

Laddas via usb-uttag. Har en riktad lampa (i kortänden ovanför Biltemaloggan) och en arbetslampa. Går att ställa på det vikbara stödet som även har en magnet i änden eller hänga i kroken (som är infällbar). Går att stoppa i fickan o tas med som ficklampa.

 

Jag har en hemma, en i bilen och en i båten....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Lintott:

Å en lite nättare arbetslampa finns hos Biltema.

https://www.biltema.se/bygg/belysning/arbetsbelysning/arbetslampa-2000041505

 

bild.thumb.png.fd81ab96c05065a56c74ec1c1e2c57e8.png

Laddas via usb-uttag. Har en riktad lampa (i kortänden ovanför Biltemaloggan) och en arbetslampa. Går att ställa på det vikbara stödet som även har en magnet i änden eller hänga i kroken (som är infällbar). Går att stoppa i fickan o tas med som ficklampa.

 

Jag har en hemma, en i bilen och en i båten....

Har också några. Grymt bra! Hade bara önskat att den hade separata knappar för de två lampsektionerna, för glömmer man vilken som tänds först ser man inget på en kvart...

Hade helt missat att den har ett utfällbart stöd!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-20 vid 01:27 skrev raol:

Har också några. Grymt bra! Hade bara önskat att den hade separata knappar för de två lampsektionerna, för glömmer man vilken som tänds först ser man inget på en kvart...

Hade helt missat att den har ett utfällbart stöd!

Jag har en annan modell från Jula, även den är mycket bra, dock saknar den en liten lampa med riktat ljus.

Den laddas med USB. Billig redan nu, men nu säljs den extra "tokbilligt" nittionio kronor.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...