Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jens_Sthlm

Packa om hydraulkolv Yamaha

Rekommendera Poster

Powertrim/tilt på min Yamaha 70 hk (2-takt) läcker i änden på hydraulkolven. Jag vill därför packa om den med nya tätningar. Någon som har tipps på hur man öppnar kolven? Det finns ett verktyg att köpa men billigast jag har hittat är 1100kr. Innan jag tvingas köpa det verktyget, någon som har tipps på vad jag kan försöka med?

5FC29389-CC04-4B9F-9F70-246D6C82F51E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm får mig att fundera på om inte en sådan här skulle fungera?

https://www.biltema.se/verktyg/elverktyg/vinkelslipar/stiftnyckel-justerbar-2000018579?gbraid=0AAAAADowiYh8rHR2y1ivjcY_FHyoNzPZi&gclid=Cj0KCQjwr4eYBhDrARIsANPywChIf4q_9jdLtNi0IesQuMenzSXLzprMaZrfv4yeWj51HB254p58dwMaAk-vEALw_wcB

 

kanske skulle gå att modda den lite för att passa?

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha bytt ett 30 tal sånna tätningar så kan jag säga att 1 av 10 lossnar genom att skruva upp de med verktyg. Jag har yamahas originalverktyg och det suger fullständigt. "piggarna" är för små och glider ändå bara upp och skadar hålen. 

 

Så i de flesta fall slutar det med ett dorn/huggmesel som jag knackar runt så den börjar skruva ur sig. Men då är locket förstört och man måste även byta det, brukar kosta mellan 300-1000 kr. 

 

Verktygen Cam72 tipsade om fungerar helt ok ibland. värt att testa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Niklasss:

Efter att ha bytt ett 30 tal sånna tätningar så kan jag säga att 1 av 10 lossnar genom att skruva upp de med verktyg. Jag har yamahas originalverktyg och det suger fullständigt. "piggarna" är för små och glider ändå bara upp och skadar hålen. 

 

Så i de flesta fall slutar det med ett dorn/huggmesel som jag knackar runt så den börjar skruva ur sig. Men då är locket förstört och man måste även byta det, brukar kosta mellan 300-1000 kr. 

 

Verktygen Cam72 tipsade om fungerar helt ok ibland. värt att testa.

 

 

Tack för att du delger din erfarenhet! Var köper du nytt lock? Jag har pratat med Yamaha center och marinshopen, ingen av dem säljer locket löst utan man behöver köpa hela satsen för strax över 10.000kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde ett eget verktyg som fungerar perfekt. Köpte en skiftnyckel modell lite större och borrade hål i spetsarna där jag monterade fast bultar som passar i hålen på cylindern.

 

/mvh Niclas

skiftnyckel.jpg

Redigerad av Dyknicke
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-21 vid 22:32 skrev Cam72:

Passformen var perfekt med det verktyget men när jag till lite kraft skrynklade handtaget bara ihop sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dyknicke:

Byggde ett eget verktyg som fungerar perfekt. Köpte en skiftnyckel modell lite större och borrade hål i spetsarna där jag monterade fast bultar som passar i hålen på cylindern.

 

/mvh Niclas

skiftnyckel.jpg

Smart! Det ska jag testa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-07 vid 08:42 skrev Jens_Sthlm:

Tack för att du delger din erfarenhet! Var köper du nytt lock? Jag har pratat med Yamaha center och marinshopen, ingen av dem säljer locket löst utan man behöver köpa hela satsen för strax över 10.000kr.

Marinshopen har löst 90% av alla de lock jag köpt. Om du ger de motornummer så ska de kunna ta fram det. Annars gå in på boats.net och leta fram rätt motor och del, googla sedan på artikelnumret på nätet om det finns att köpa på eBay  eller liknande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lastade upp båten på trailer och åkte till yamahacenter i Danderyd. De letade fram rätt verktyg och 20 sekunder senare var locket öppnat. De ville inte ha något betalt, det kallar jag service.

 

Packade om cylindern själv och nu fungerar det perfekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-09 vid 16:24 skrev Jens_Sthlm:

Lastade upp båten på trailer och åkte till yamahacenter i Danderyd. De letade fram rätt verktyg och 20 sekunder senare var locket öppnat. De ville inte ha något betalt, det kallar jag service.

 

Packade om cylindern själv och nu fungerar det perfekt.

Vad bra att det löste sig! Bra service från grabbarna på Yamahacenter :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...