Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stormfocken

Fråga om skruv i glasfiber

Rekommendera Poster

Ett par skruvar som fäster trädetaljer på glasfibret (i ruffen) har släppt eftersom glasfibret blivit "sönderskruvat". I korthet så får skruven inget fäste. Min första tanke var att bredare skruv borde funka men hittade då inga med rätt huvuden. Så då tänkte jag att fylla hålet i glasfibret med något, låta det torka och sedan hoppas den befintliga skruven fäster i fyllnaden. Men vilken fyllnad kan vara bäst? Kan trämassa (kemiskt trä) fungera? Eller finns det något special för glasfiber?

 

Tacksam för alla tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt såna där engångssprutor med snabbhärdande epoxy och fyllt trasiga skruvhål i trä och glasfiber med. Fyll, låt härda, borra ett lite smalare hål, skruva i. Funkar bra, tycker jag.

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kemiskt trä kanske funkar, men tveksamt. Gorillalim funkar men inte så bra.

Plastic Paddings glasfiberspackel fungerar.

Det bästa omständigaste och mest tidsödande är att borra upp hålet en aning, kör med en försänkare för att fasa av kanterna, klipp smala strimlor av glasfiberväv, dränk in dessa med polyesterplast, rulla ihop och peta in dem i hålen, låt härda, skär bort överflödet, borra nytt hål i rätt dimension och skruva i skruven med skruvmejsel. Om du kör med skruvdragare är risken stor att du drar sönder hålet i plasten igen.

Du kan även använda epoxyplast och en väv som är avsedd för den plasten.

 

Sedan snabbvarianten, ersätt träskruven med en maskinskruv, med mutter och bricka på baksidan, om du kommer åt där vill säga.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Ska kolla efter engångssprutor annars får det bli glasfiberspackel!

 

Men, en tanke bara: Vad händer om man skruvar i skruven innan fyllnaden stelnat? Man slipper borra men kan man någonsin få ut skruven då?

 

Skulle ett vanligt kontaktlim fungera? Eller kanske bättre "skruvlim"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Stormfocken:

Men, en tanke bara: Vad händer om man skruvar i skruven innan fyllnaden stelnat? Man slipper borra men kan man någonsin få ut skruven då?

Ja om man sprejar lite olja typ 5-56 på skruven innan man drar dit den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Casco Strong Epoxy Rapid. Om dom inte gjort om den så har den en perfekt konsistens för såna jobb. Härdar snabbt. 1 / 1 - blandning bas / härdare. Köp den där 2 x 100ml så har du till smålagningar i några år. Plastiskt trä skulle jag undvika.

https://www.bauhaus.se/strong-rapid-2-100ml?gclid=Cj0KCQjwxveXBhDDARIsAI0Q0x2TguvK1sf4oRpeqdlEWXvPF8eDfj7Cdzrcbd-7zYA_aDJC1364UvoaAsV9EALw_wcB

Redigerad av susy
förtydligande
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...