Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Johanhgg

Tankning diesel från dunk

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga! Jag har alltid tankat min diesel från sjömack, men ska tanka från dunk nu. Är det ngt särskilt att beakta gällande detta? Jag har letat men det mesta rör tankning av bensin, vilket inte är aktuellt i mitt fall.

 

tack så mycket på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Johanhgg:

---

Jag har alltid tankat min diesel från sjömack, men ska tanka från dunk nu. Är det ngt särskilt att beakta gällande detta?

----

 

Den stora skillnaden på diesel från sjömack och bilmack är innehållet i det du kan köpa.

 

Bilmackar har alltid inblandning av förnybara bränsleprodukter, oftast RME (rapsmetylester). RME binder vatten och bildar dieselbakterier. Dieselbakterier bildar en gegga som kan stoppa flödet i bränslerör och filter med motorstopp som slutresultat.

 

Sjömackar är undantagna kravet på inblandning av förnybara produkter p.g.a. ovanståden driftproblem för båtmotorer. Därför finns inte samma problem med bränslestopp om du tankar från sjömack, vilket jag starkt rekommenderar för ett bekymmers- och riskfritt båtägande.

 

Sen finns det lite olika bränsletyper i sjömackarna. Det finns t.ex. en dieselsort som heter EcoPar och som är tillverkad av biologiska produkter och är miljövänligare än ren konventionell diesel. Även EcoPar är ett bra val i båttanken.

 

Jag såg i somras att Nyköping byggt en ny sjömack där det såldes EcoPar för dieselmotorer och Alkylat för bensinmotorer.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Lintott:

Den stora skillnaden på diesel från sjömack och bilmack är innehållet i det du kan köpa.

 

Bilmackar har alltid inblandning av förnybara bränsleprodukter, oftast RME (rapsmetylester). RME binder vatten och bildar dieselbakterier. Dieselbakterier bildar en gegga som kan stoppa flödet i bränslerör och filter med motorstopp som slutresultat.

 

Sjömackar är undantagna kravet på inblandning av förnybara produkter p.g.a. ovanståden driftproblem för båtmotorer. Därför finns inte samma problem med bränslestopp om du tankar från sjömack, vilket jag starkt rekommenderar för ett bekymmers- och riskfritt båtägande.

 

Sen finns det lite olika bränsletyper i sjömackarna. Det finns t.ex. en dieselsort som heter EcoPar och som är tillverkad av biologiska produkter och är miljövänligare än ren konventionell diesel. Även EcoPar är ett bra val i båttanken.

 

Jag såg i somras att Nyköping byggt en ny sjömack där det såldes EcoPar för dieselmotorer och Alkylat för bensinmotorer.

Tack för svar! Jag kommer inte fylla dunken med land-diesel utan från sjömack. Jag tänkte mer på statisk elektricitet etc med tankning från dunk, det kanske mer gäller bensin. Så det är mer säkerhetsaspekten jag frågar efter :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Johanhgg:

Tack för svar! Jag kommer inte fylla dunken med land-diesel utan från sjömack. Jag tänkte mer på statisk elektricitet etc med tankning från dunk, det kanske mer gäller bensin. Så det är mer säkerhetsaspekten jag frågar efter :)

Diesel är ju inte lika lättantändligt som bensin, det är dock inte harmlöst.

Men nödtankning från dunk bereder sällan några problem. Men klart, om du har en dunk av metall så koppla en grov krokodilklämma i dunken och led en kabel från denna till tanken så blir det iallfall ingen statisk elektricitet. Kanske du kan använda en vanlig startkabel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka volymer pratar vi om, en 10 liters reservdunk, eller en 1000 liters ibc-tank? I och för sig ointressant, för det kommer inte hända något läskigt alls, oberoende om du jordar eller ej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Lintott said:

Sen finns det lite olika bränsletyper i sjömackarna. Det finns t.ex. en dieselsort som heter EcoPar och som är tillverkad av biologiska produkter och är miljövänligare än ren konventionell diesel. Även EcoPar är ett bra val i båttanken.

Ett påpekande bara:

EcoPar är säkert miljövänligare än vanlig diesel, men tillverkas av naturgas (metan), som till största delen har fossilt ursprung.

HVO100 är ett drivmedel som däremot tillverkas av enbart biologiska råvaror. Finns också på vissa sjömackar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tankar båten med dunk (för jag kör på HVO100 från landmacken).

 

Jag har påfyllningsröret på däck och ställer dunken bredvid och använder en enkel hävert jag köpt på Jula. Blir inget slabb eller söl. Har alltid en trasa till hands för att torka av slangänden när jag tar upp den ur dunken. Kan komma en eller två små droppar på däck, men det är allt. Slangen veckar sig gärna i böjarna, så den kan vara lite kinkig att få igång. Tricket är alltså att få väck vecken som hindrar effektivt flöde. Annars funkar den bra.


Att försöka hälla från dunk med den där pinsamma lilla hällpipen som följer med funkar sällan bra, blir ett oftast ett jäkla sölande. Funkar kanske hyfsat med en liten lätthanterlig 5 lit dunk, men inte med 20 lit som jag har.

Förra veckan var vi ut till en populär vik och dkulle bada. En maxi 77 en bit bort fyllde med dunk innan de drog därifrån på förmiddagen, blev söl i vattnet och en oljhinna som sabbade bad planerna för oss andra. Undvik det scenariet och kör på en hävert eller 12v pump eller liknande spillfri lösning.

 

E4EE145B-CB72-4A24-A97F-9C22AF14F018.thumb.jpeg.6b6d80a954cd965b48c19e4c27316ef8.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Gripen72:

en 1000 liters ibc-tank

Dunk? :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du ska följa reglerna för transport av bränsle/ farligt gods som privatperson så får du bara transportera max 240 liter fördelat på behållare om max 60 liter styck :)

 

Jag kan också rekommendera en hävert som @Boanjohan tipsade om, snabbt och sölfritt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tanka med hävert fungerar väldigt bra, har man en påfyllning där man kan få ner slangen lång får man en mycket bättre hävert, gärna också en kran så man lätt kan stänga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankar och transporterar 100 tals om inte 1000 tals liter både i dunk och diverse tankar årligen.

Har aldrig hänt något, så jag anser att det är helt ofarligt att tanka/frakta diesel.

Vi har iof sanerings utrustning med oss i jobbet och tillstånd/utbildning.

Jag har inte sagt att YES diskmedel är bra att dölja spill i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

intressant ämne "tanka diesel från dunk"  diesel finns i olika former numera, det är svårt hitta tydlig info i frågan .  farligt gods,mängd,hur hantera spill, mm

säk.datablad ecopar anger låt dunsta om spill i vatten . i mark lämna kvar .  har jag läst rätt?

men hvo sämre vid spill,men bättre avseende växthuseffekten .  svårt få alla rätt,som vanligt

båtklubben önskar - idka båtliv så miljövänligt som möjligt .  .  . B😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev bemek:

 

båtklubben önskar - idka båtliv så miljövänligt som möjligt .  .  . B😕

Då är det väl bara vind och mänskligt drivna farkoster att välja på😁😉

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeepdunkspump är smidigt. Samma princip som en hävert, men anpassad slanglängd och koppling till jeepdunk. Häverten initieras av att man pumpar ner luft i dunken för att skapa övertryck.

 

 

Redigerad av Craycoat
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev larban:

Jag använder denna https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/Pumpar/havertpump-2000018677

Och jeep-dunk. Några tryck på blåsan sedan tar hävert över och pumpar. Smidigt. 

utloppslangen är ngt kort , blåsan kan bli stel vid låga temperaturer. men + är seglivad.

Lägg en trasa nära tanklocket. lika på den större  B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...