Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Jonaslatt

Samma fördelare bil och båt? B20 aq130

Rekommendera Poster

15 timmar sedan skrev Jonaslatt:

Tändningen står bra. Men original så har inte båten någon vaccumklocka. 

Men finns det egentligen något negativt att köra men vacuum? 

På en bil är det ju fördel att använda vacuum klocka. 

Varför inte samma på båt. 

Bara nyfiken. 

 

Det lär ju inte bildas som mycket vacuum, inte ens mer än väldigt litet undertryck, så jag tror inte ens att fördelaren låter sig justeras av det låga undertrycket som bildas eftersom motorn belastas som den gör i en båt, och man släpper aldrig på gasen i nedförsbackarna... mest eftersom det sällan finns nedförsbackar i våra hav och sjöar (men det kan förekomma i andra sorters vattendrag).

Jo, det är om du kör i marschfart och snabbt drar ner på gasen, då bildas det undertryck och då låter sig fördelaren justeras, under en kort stund...

 

(En gång för inte så himla längesedan åkte jag iklädd tweedkostym och keps på ett veteranfordonsmöte för brittiska bilar, motorcyklar, traktorer och andra brittiska fordon.

Jag åkte i en lånad mindre bil där vindrutetorkarna drevs med undertryck, det var vanligt att dom gjorde det på den och andra bilmodeller av samma generation. Så började det att regna, och det var ju autentiskt för då blev denna bilträff mer brittisk... Ja torkarna viftade rent rutan ganska bra, men så behöver jag köra om några långsammare fordon. Då stannade torkarna när de behövdes som bäst, eftersom undertrycket försvann... För övrigt en väldigt trevlig träff, vänstertrafiken hade arrangören tillsammans med polisen fixat på den lilla ortens huvudgata... ja och regnet kom av sig självt...)

 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-30 vid 20:04 skrev Jonaslatt:

På en bil är det ju fördel att använda vaccum klocka. 

Varför inte samma på båt. 

Bara nyfiken. 

På en bil varierar belastningen på motorn i stort sett oberoende sv varvtalet. Motorn kan gå på högt varvtal med låg belastning eller på lågt varvtal med hög belastning och vice versa. Därför måste fördelaren justera förtändningen efter både varvtal (centrifugalregulatorn) och belastning (vacuumregulatorn) oberoende av varandra. Centrifugalregulatorn ökar förtändningen med ökande varvtal medan vacuumregulatorn minskar förtändningen med ökande vacuum (=minskande belastning).

 

På en båt följs belastning och varvtal alltid åt.  Högt varvtal betyder alltid hög belastning så länge propellern sitter kvar. Därför behövs bara centrufugalregulatorn. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...