Jump to content
Sunday 02 October 2022
Jonaslatt

Samma fördelare bil och båt? B20 aq130

Recommended Posts

Har en aq130. 

Är det samma fördelare på marin som bil? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, bilfördelare har vaccumstyrning vilket marinfördelaren inte har.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gelis:

Nej, bilfördelare har vaccumstyrning vilket marinfördelaren inte har.

Jaså se där.  Jag kör bil fördelare nu. 

Någon skillnad i praktiken?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du vaccum slangen från klockan på fördelaren inkopplad? Dock tror jag att det inte finns något uttag för detta på marinförgasarna.
Skillnaden är att tändkurvan blir inte optimal, men om det märks törs jag inte svara på

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev Jonaslatt:

Jaså se där.  Jag kör bil fördelare nu. 

Någon skillnad i praktiken?

 

Det beror på om du har vacuumstyrningen inkopplad eller inte. Att inte ha vacuumslangen kopplad är det sämsta alternativet. Med slangen kopplad får du någorlunda rätt tändläge över varvregistret.

 

Bilmotorn har vacuumreglering av förtändningen för att man i bilen tex. kan köra i nedförsbackar och uppförsbackar eller annars bara motorbromsa och då behöver tändläget justeras efter det även om varvtalet är det samma i båda lägena.

 

Båtmotorn körs alltid i uppförsbacke och då räcker det gott med motviktsregleringen i fördelaren. Kurvan på en båtmotor ser lite annorlunda ut än den för en bilmotor så en fördelare avsedd för båtmotorn är att föredra, du får helt eneklt mer effekt ur motorn på det sättet.

 

Ett alternativ som visserligen kostar en slant men ger en fin gång är att byta till en elektronisk fördelare. I den kan man med dipswitchar välja rätt karaktär beroende på om motorn sitter i en bil eller en båt eller en dragster.

Edited by Faderullan
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
36 minuter sedan skrev Faderullan:

Det beror på om du har vacuumstyrningen inkopplad eller inte. Att inte ha vacuumslangen kopplad är det sämsta alternativet. Med slangen kopplad får du någorlunda rätt tändläge över varvregistret.

 

Bilmotorn har vacuumreglering av förtändningen för att man i bilen tex. kan köra i nedförsbackar och uppförsbackar eller annars bara motorbromsa och då behöver tändläget justeras efter det även om varvtalet är det samma i båda lägena.

 

Båtmotorn körs alltid i uppförsbacke och då räcker det gott med motviktsregleringen i fördelaren. Kurvan på en båtmotor ser lite annorlunda ut än den för en bilmotor så en fördelare avsedd för båtmotorn är att föredra, du får helt eneklt mer effekt ur motorn på det sättet.

 

Ett alternativ som visserligen kostar en slant men ger en fin gång är att byta till en elektronisk fördelare. I den kan man med dipswitchar välja rätt karaktär beroende på om motorn sitter i en bil eller en båt eller en dragster.

Nja, nästan rätt.

Eftersom båtmotorn alltid belastas så som i en bil i uppförsbacke så bildas det nästan inget undertryck (här likställt med ”vacuum”) i insugsröret, så det spelar ju ingen roll om vacuumklockan är ansluten eller ej… så långt…

Om det är så att du har ett insugningsrör från en bilmotor så skall du ju plugga anslutningen till vacuumklockan, så att det inte läcker in tjuvluft där. Eller då ansluta fördelarens vacuumklocka, vilket är rätt meningslöst…

 

Som redan sagts så funkar det med en fördelare från en bil, men det är inte optimalt. Båtmotorerna har även en annan kamaxel med öppningstider som skall matcha tändläget…Sedan brukar förgasarna på båtmotorer ha en matchande bestyckning, så det är minst tre parametrar som skall matcha.

 

 

Edited by Georg_Ohm
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett problem med de flesta begagnade bilfördelare till dessa motorer är att de är mer eller mindre glappa. I mitt fall resulterade det i instabilt tändpunkt vid vissa varvtal, som gjorde motorn en aning "orolig" och inte fullt pigg. Efter tredje inköpta "testade" fördelaren från skroten som ändå hade mer eller mindre glapp köpte jag en ny, elektronisk från 123ignition.

 

Visserligen var detta till en bil, men som redan nämnts fanns en 16-lägesomkopplare på undersidan för att ställa in tändkurva efter vad man nu hade - allt från olika kamaxlar till olika applikationer. Hade sedan aldrig mer något tändningsstrul och motorn gick bättre än någonsin.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
3 timmar sedan skrev IngemarE:

Ett problem med de flesta begagnade bilfördelare till dessa motorer är att de är mer eller mindre glappa. I mitt fall resulterade det i instabilt tändpunkt vid vissa varvtal, som gjorde motorn en aning "orolig" och inte fullt pigg. Efter tredje inköpta "testade" fördelaren från skroten som ändå hade mer eller mindre glapp köpte jag en ny, elektronisk från 123ignition.

 

Visserligen var detta till en bil, men som redan nämnts fanns en 16-lägesomkopplare på undersidan för att ställa in tändkurva efter vad man nu hade - allt från olika kamaxlar till olika applikationer. Hade sedan aldrig mer något tändningsstrul och motorn gick bättre än någonsin.

Just det, glapp i axeln i fördelaren vilket får brytarspetsarna att öppna/stänga vid fel tillfällen.

Jag har sådan erfarenhet när det gäller Boschfördelare i AQ130x, B18, B20x och i gamla luftkylda VW-motorer.

Detta avhjälps väldigt enkelt genom att köpa och montera en enkel typ av brytarlöst tändsystem, eller rättare sagt en elektronisk grej som ersätter brytarspetsarna och kammen på axeln, så slipper man även kondensatorn.

Det är en relativt billig grej som monteras på brytarspetsarnas plats, bolt on, sedan sätter man på en annan rund grej på axeln under rotorn.

 

Den första grejen innehåller ett magnetkänsligt hallelement, den runda grejen man sätter på axeln innehåller en liten magnet,  denna magnet påverkar hallelementet att skicka en signal till tändspolen vid rätt tillfälle. Och det gör ingenting att axeln glappar litet, det bryr sig inte magnetfältet om ett dugg.

Man behåller original tändspole, eller helst byter till en ny, Biltemas blåa boschkopia fungerar utmärkt. Och sedan behöver man varesig justera eller byta ut brytarspetsarna eller kondensatorn så länge den motorn lever... Med dagens bränslekostnader betalar sig ett sådant kit väldigt snabbt. På köpet får man också en lugnare och jämnare tomgång som  brukar kunna ställas ned under 1000 rpm, 750 rpm på en VW AD 1600 motor har jag lyckats med, men det var litet snålt.

 

Dessa små "kit" finns att köpa av exempelvis "Mr Wang i Kinna"... och finns i olika versioner till olika Bosch-fördelare (även till andra fördelare).

Om man inte vill anlita "Mr Wang" kan man googla på "Sherry Berg electrical ignition kit" och se om man finner någon svensk butik som säljer dessa.

 

 

Edited by Georg_Ohm
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Just det, glapp i axeln i fördelaren vilket får brytarspetsarna att öppna/stänga vid fel tillfällen.

Jag har sådan erfarenhet när det gäller Boschfördelare i AQ130x, B18, B20x och i gamla luftkylda VW-motorer.

Detta avhjälps väldigt enkelt genom att köpa och montera en enkel typ av brytarlöst tändsystem, eller rättare sagt en elektronisk grej som ersätter brytarspetsarna och kammen på axeln, så slipper man även kondensatorn.

Det är en relativt billig grej som monteras på brytarspetsarnas plats, bolt on, sedan sätter man på en annan rund grej på axeln under rotorn.

 

Den första grejen innehåller ett magnetkänsligt hallelement, den runda grejen man sätter på axeln innehåller små magneter,  dessa små magneter påverkar hallelementet att skicka en signal till tändspolen vid rätt tillfälle. Och det gör ingenting att axeln glappar litet, det bryr sig inte magnetfältet om ett dugg.

Man behåller original tändspole, eller helst byter till en ny, Biltemas blåa boschkopia fungerar utmärkt. Och sedan behöver man varesig justera eller byta ut brytarspetsarna eller kondensatorn så länge den motorn lever... Med dagens bränslekostnader betalar sig ett sådant kit väldigt snabbt. På köpet får man också en lugnare och jämnare tomgång som  brukar kunna ställas ned under 1000 rpm, 750 rpm på en VW AD 1600 motor har jag lyckats med, men det var litet snålt.

 

Dessa små "kit" finns att köpa av exempelvis "Mr Wang i Kinna"... och finns i olika versioner till olika Bosch-fördelare (även till andra fördelare).

Om man inte vill anlita "Mr Wang" kan man googla på "Sherry Berg electrical ignition kit" och se om man finner någon svensk butik som säljer dessa.

 

 

Håller helt med om brytarlöst e bättre.  

Jag har haft ett från en svensk sida men tyvärr fick jag nog ett måndags ex. Förstörde alla stift på 10min. Gjorde detta tre gånger med samma historia. 

Nya stift och montera tillbaka brytarn så funka allt igen. 

Men brytarlöst blir det garanterat till nästa år igen. 

 

Va mer om det påverkade något på bil och marin fördelare. 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev Jonaslatt:

Håller helt med om brytarlöst e bättre.  

Jag har haft ett från en svensk sida men tyvärr fick jag nog ett måndags ex. Förstörde alla stift på 10min. Gjorde detta tre gånger med samma historia. 

Nya stift och montera tillbaka brytarn så funka allt igen. 

Men brytarlöst blir det garanterat till nästa år igen. 

 

Va mer om det påverkade något på bil och marin fördelare. 

 

 

 

 

Sannolikt var det inte en sådant kit med brytarlöst jag refererade till, det finns andra mer avancerade kit, vill minnas att något hade namn efter en glupsk tetra, en större akvariefisk, "Pirahyna" eller hur nu piraya stavas... dessa innehåller även en slags förstärkare som ger en väldigt hög spänningspuls till tändstiften, kan tänka mig att man då behövde en annan sort av tändstift.

Med Sherry Berg får man ju ingen högspänningspuls, bara en lågspänningsdito som går vidare till en traditionell tändspole.

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Sannolikt var det inte en sådant kit med brytarlöst jag refererade till, det finns andra mer avancerade kit, vill minnas att något hade namn efter en glupsk tetra, en större akvariefisk, "Pirahyna" eller hur nu piraya stavas... dessa innehåller även en slags förstärkare som ger en väldigt hög spänningspuls till tändstiften, kan tänka mig att man då behövde en annan sort av tändstift.

Med Sherry Berg får man ju ingen högspänningspuls, bara en lågspänningsdito som går vidare till en traditionell tändspole.

Nu tappa du mig helt. 

Jag körde detta kitt. 

 

Screenshot_20220818-121740_Chrome.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verkar otroligt att stiften går sönder pga den där. Hade du rätt tändspole?

Jag har ett ignitor funkar klockrent, lite skillnad på pris 2200 kr mot 700 kr

Bmclassic.com

image.png.9fab05942e45d53399dcaf1363718e41.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Något fel gjorde den. 

Kör biltema blåa spole. 

Funka kanon i ca 10 min. Sen börja den bluddra.  Satte i de gamla stiften. Funkade kanon.  I en stund sen samma sak igen.  Köpte helt nya och slängde i. Samma historia då.  Montera brytarn med gamla stift och den gick fortfarande dåligt.  Satte i biltema stift och sen dess funka allt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Gelis:

Verkar otroligt att stiften går sönder pga den där. Hade du rätt tändspole?

Jag har ett ignitor funkar klockrent, lite skillnad på pris 2200 kr mot 700 kr

Bmclassic.com

image.png.9fab05942e45d53399dcaf1363718e41.png

Precis! dessa kit har ju egentligen ingenting att göra med tändpulsen och tändstiften. Det är ju tändspolen som skickar iväg högspänningspulser till stiften.

20 minuter sedan skrev Jonaslatt:

Något fel gjorde den. 

Kör biltema blåa spole. 

Funka kanon i ca 10 min. Sen börja den bluddra.  Satte i de gamla stiften. Funkade kanon.  I en stund sen samma sak igen.  Köpte helt nya och slängde i. Samma historia då.  Montera brytarn med gamla stift och den gick fortfarande dåligt.  Satte i biltema stift och sen dess funka allt. 

Hmmm, det låter osannolikt. Klart att Biltemas blå spole är effektiv, men samma firma säljer ju även högeffektspolar som är ännu effektivare... jag har blåa spolar i minst en bil, kanske två... har ingenting märkt, men då kör jag alltid med Boschs tändstift... dom är bäst... i den motorn iallafall.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan tyvärr inte svara vad som är/gick fel. Men nu när jag kör brytare igen så provade jag att flytta tillbaka de stiften som tidigare bluddra (med brytarlöst)  så bluddra de ändå. 

Så stiften är lixom förstörda. 

Provade ju detta två gånger med helt nya ngk stift så vågar inte prova det brytarlösa igen. 

 

Men jag ska köpa brytarlöst igen för det måste ändå vart något fel på mitt kitt. För det funkar ju för alla andra. 

 

Skulle vilja ha brytarlöst denna veckan. Men hittar ingen stans för rimliga pengar i Sverige. 

Ingen här med ett kitt över att sälja? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-08-23 vid 10:04 skrev Gelis:

Tja.... man får väl fyra eller fem sådana kit för samma pris från "Folkdiktaturen Kina" men då med fem-sex veckors leveranstid. Det finns även kompletta fördelare med sådana kit inbyggda, kanske finns det även till den marina varianten det har jag inte kollat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tja.... man får väl fyra eller fem sådana kit för samma pris från "Folkdiktaturen Kina" men då med fem-sex veckors leveranstid. Det finns även kompletta fördelare med sådana kit inbyggda, kanske finns det även till den marina varianten det har jag inte kollat.

 Jo lite väl dyrt.

Jag har ju kvar mitt gamla kitt.

Men är lite rädd att den ska förstöra fler stift så vågar fan inte installera den igen.  Förstörde ändå två helt nya uppsättningar. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Jonaslatt:

 Jo lite väl dyrt.

Jag har ju kvar mitt gamla kitt.

Men är lite rädd att den ska förstöra fler stift så vågar fan inte installera den igen.  Förstörde ändå två helt nya uppsättningar. 

Man kan säga som så att detta kit fungerar som en vanlig strömbrytare (fast mycket snabbare), av och på, och det är då magneten som påverkar denna "strömbrytare" att öppna eller sluta.

För att hallelementet ="strömbrytaren" skall funka behöver den 12 volt spänning, minus i godset i fördelaren, där modulen med hallelementet då "jordas" i godset. Plus från plus på tändspolen (men kan anslutas i princip var som helst där man har spänning då tändningen är påslagen). Den svarta kabeln är inte minus... eller nästan... det är en negativ puls som ger minusspänning till tändspolen varje gång denna skall skicka ut en högspänningspuls till tändstiften. Den ansluts då till "minus" på tändspolen.

Det finns alltså ingenting i denna modul som höjer spänningen, det finns ingenting som kan förstöra någonting, så om du haft problem med trasiga tändstift får du leta någon annanstans, exempelvis på tändspolen... Men NGK... jag har väl kanske förutfattade meningar om NGKs tändstift, det jag upplevt i bilmotorer och på gräsklipparen är att dessa inte är bra, dom har förbrukats snabbt, efter byte till Bosch av rätt sort har det fungerat mycket bättre under längre tid.

Om du kopplar fel på pluskabeln och utgående svarta pulskabel går modulen sönder, efter sådan felkoppling ger den ingen puls alls.

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan säga som så att detta kit fungerar som en vanlig strömbrytare (fast mycket snabbare), av och på, och det är då magneten som påverkar denna "strömbrytare" att öppna eller sluta.

För att hallelementet ="strömbrytaren" skall funka behöver den 12 volt spänning, minus i godset i fördelaren, där modulen med hallelementet då "jordas" i godset. Plus från plus på tändspolen (men kan anslutas i princip var som helst där man har spänning då tändningen är påslagen). Den svarta kabeln är inte minus... eller nästan... det är en negativ puls som ger minusspänning till tändspolen varje gång denna skall skicka ut en högspänningspuls till tändstiften. Den ansluts då till "minus" på tändspolen.

Det finns alltså ingenting i denna modul som höjer spänningen, det finns ingenting som kan förstöra någonting, så om du haft problem med trasiga tändstift får du leta någon annanstans, exempelvis på tändspolen... Men NGK... jag har väl kanske förutfattade meningar om NGKs tändstift, det jag upplevt i bilmotorer och på gräsklipparen är att dessa inte är bra, dom har förbrukats snabbt, efter byte till Bosch av rätt sort har det fungerat mycket bättre under längre tid.

Om du kopplar fel på pluskabeln och utgående svarta pulskabel går modulen sönder, efter sådan felkoppling ger den ingen puls alls.

Tack för tydligt svar. 

Jäkla konstigt. 

Jag renovera/byggde motorn.  

Körde in den  i garaget sen ner i båten. Ut på sjön och prova båten. Allt lira och funka. Efter kanske 10-15 min börja den bluddra och sköt från förgasarna.  Hade då med en uppsättning begagnade Kina stift.  Montera i dessa och allt funka igen. 

 

Beställde nya ngk stift igen.  Montera i dessa.  Ut och körde igen samma sak igen. Gick klockrent först sen bluddra. 

 

Åkte hem skruvade bort brytarlösa, montera original.  I med Kina stiften och har kört så nu 10 gånger. 

 

Så känns som det hade med saken att göra.  Det är väl inte svårare än att byta igen och se vad som händer 😀

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det brukar vara någonting i bränslesystemet när det börjar bluddra, iallafall på de medeltida förgasarmotorer jag är van att meka med.

 

Om en bensinmotorn börjar gå dåligt innan den stannar, ojämnt, förlorar tomgången, blöddrar, tjöver sig vid gaspådrag etc, så är det till 98% bränsle/syrerelaterat.

'

Om bensinmotorn utan någon som helst föregående varning bara stannar, ja då är sannolikt ett elektriskt fel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det brukar vara någonting i bränslesystemet när det börjar bluddra, iallafall på de medeltida förgasarmotorer jag är van att meka med.

 

Om en bensinmotorn börjar gå dåligt innan den stannar, ojämnt, förlorar tomgången, blöddrar, tjöver sig vid gaspådrag etc, så är det till 98% bränsle/syrerelaterat.

'

Om bensinmotorn utan någon som helst föregående varning bara stannar, ja då är sannolikt ett elektriskt fel.

Precis men ändå konstigt att stiften går sönder.  Sätter jag tillbaka samma stift som "gick sönder"  så bluddrar den igen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-08-25 vid 12:19 skrev Jonaslatt:

Precis men ändå konstigt att stiften går sönder.  Sätter jag tillbaka samma stift som "gick sönder"  så bluddrar den igen. 

Då är det fel typ av tändstift, dålig kvalitét eller någonting annat... köp Bosch istället!

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-08-27 vid 18:58 skrev Rascal:

Står tändningen rätt? 

Japp ungefär 12 utan vaccum klockan. Hoppar upp till 20-25 med klockan. 

Provade koppla in brytarlösa systemet igen. Får se om det håller nästa tur.

 

Satan va starkt tändningslampan lyste /blixtra nu när man kör brytarlöst. 

Märks tydligt att det blir starkare gnista. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vänta ett tag..... 
Vaccum bortkopplat ska det var runt 10-12°  vid tomgång, sedan ska det vara ca 25° vid någonstans runt 3500rpm fortfarande vaccum bortkopplat. 
 

Vad har du för stroblampa som blir starkare med brytarlöst. Drivs den inte av 12 volt och tar bara tändpulsen från ettans tändkabel.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 minuter sedan skrev Gelis:

 

Edited by Jonaslatt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag provade dock aldrig gasa utan vaccumet. Men när man kopplar in vaccumet så höjs sen med ca 10 vilket ska va rätt. 

 

Precis lampan tar ström från batteriet. Och signal från tändkabeln.

Blev en jätte skillnad. Om det inte har hänt något med lampan som gör att den lyser starkare. Ställde tändningen för några dagar sedan på dagen och då va det nästan svårt att se strop effekten. 

Igår när jag byte till brytarlöst och ställde tändningen så va det hur lätt som helst att se. Kändes verkligen som det dubbla i styrka typ.  Men kan ha andra orsaker att göra  kanske. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu är det så här att du måste kolla max förtändning vilket är det viktigaste på en båtmotor.
Om jag vore du så skulle jag plugga vaccumdelen och köra utan, dvs plugga slangen som kommer från insug/förgasare, sedan ställ tändningen utan vaccum.
Kommer inte ihåg exakt vad det ska vara på en AQ130 men kör på dom värdena jag skrev här ovan.
Klarar inte fördelaren att öka tändningen till 25-30° så får du kolla fjädrar o vikter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tändningen står bra. Men original så har inte båten någon vaccumklocka. 

Men finns det egentligen något negativt att köra men vaccum? 

På en bil är det ju fördel att använda vaccum klocka. 

Varför inte samma på båt. 

Bara nyfiken. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...