Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tofriis

Tryckutjämning färskvatten?

Rekommendera Poster

Hej 

 

Vår färskvattenpump (Whale UF1212) väsnas, främst för att den slår till och från ett par gånger per sekund när man öppnar någon kran. Det gör ju också att vattnet pulserar eller tom skvätter ut ur kranarna. Tänkte därför installera en tryckutjämningstank/hydrofor/hydropress för att utjämna och få det tystare. Ser att de flesta sätter in små tankar på 1-2 liter för detta,  men vi har utan problem plats fär en 8-15 liters tank i det tänkta utrymmet. Finns det någon nackdel med större tank, tänker att det bara vore positivt och ge färre start/stopp på pumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Tofriis:

Hej 

 

Vår färskvattenpump (Whale UF1212) väsnas, främst för att den slår till och från ett par gånger per sekund när man öppnar någon kran. Det gör ju också att vattnet pulserar eller tom skvätter ut ur kranarna. Tänkte därför installera en tryckutjämningstank/hydrofor/hydropress för att utjämna och få det tystare. Ser att de flesta sätter in små tankar på 1-2 liter för detta,  men vi har utan problem plats fär en 8-15 liters tank i det tänkta utrymmet. Finns det någon nackdel med större tank, tänker att det bara vore positivt och ge färre start/stopp på pumpen?

Kolla att du inte har läckage på sugsidan dvs mellan pumpen och tanken. Om pumpen delvis suger luft får man ojämn gång och skvätt.

I mitt fall brukar det vara packningen till filtret som krånglar vid ihopsättning på våren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Rascal:

Kolla att du inte har läckage på sugsidan dvs mellan pumpen och tanken. Om pumpen delvis suger luft får man ojämn gång och skvätt.

I mitt fall brukar det vara packningen till filtret som krånglar vid ihopsättning på våren.

Tack, ska undersöka detta! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte in en ackumulator på 5 liter och det funkar kanonfint.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Rascal:

Kolla att du inte har läckage på sugsidan dvs mellan pumpen och tanken. Om pumpen delvis suger luft får man ojämn gång och skvätt.

I mitt fall brukar det vara packningen till filtret som krånglar vid ihopsättning på våren.

Ja här har du sannolikt felet!

 

9 timmar sedan skrev Makro:

Jag satte in en ackumulator på 5 liter och det funkar kanonfint.

Ja sådana är väldigt bra… jag har dock ingen själv, men rätt så långa slangar mellan pumpen och tappställena så det sker en viss tryckutjämning ändå.

 

Om pumpen däremot startar någorlunda regelbundet trots att du inte tappar upp vatten så finns det en läcka på trycksidan av dricksvattensystemet.

 

Utgående slang på vb=beredaren (om su har en sådan) är alltid misstänkt då det läcker på trycksidan. Om det är en vanlig PVC-slang så deformeras den av värmen och börjar läcka eller i värsta fall så kalvar den av från sin anslutning.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för svar! Varmvatten har vi tyvärr inte (ännu). Hydropresstank på 8 liter är beställd och kommer installeras under hösten. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Tofriis:

Tack igen för svar! Varmvatten har vi tyvärr inte (ännu). Hydropresstank på 8 liter är beställd och kommer installeras under hösten. 

Det är ju bra att alltid ha en källa för uppdatering!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...