Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Sjofarare1

Startkrångel

Rekommendera Poster

Vi har en Nautilock startspärr installerad och nu plötsligt startar inte motorn .( Volvo Penta inombordare.)Nödöppnadet av spärren fick igång motorn några gånger men nu är den dödtyst. 
Helt logiskt skulle urkopplad Nautilock vara lösningen men kan orsaken till krångel finnas annanstans i systemet? Tacksam för hjälp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja självklart kan något annat krångla men det gäller ju kunna att utesluta Nautilock.
Börja med att säkerställa (mät) att spänning (12v batteri) och bränsle finns samt att tändning och eventuella bränslepumpar och insprutare funkar, om det inte är förgasare.
Nautilock bör ju vara inkopplad så att den bryter startmotorkretsen och/ eller tändning/bränslesystem.

Hitta själva styrenheten till Nautilock och följ kablarna, sen kan man med hjälp av motorns elschema räkna ut var man kopplat in startspärren.
Vad är det för motor?

 

Det finns ju även några gamla trådar i ämnet om du söker i forumet.

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Makro ! Tack för dina tips till att lösa problemet . Motorn är Volvo Penta D4 260 .

Batterierna är utbytta  och elförsörjningen fungerar . Hittar inte säkringen till Nautilock dock 🫣


Solinoiden klickar inte heller . 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det precis samma beteende som när Nautilock är aktivt och spärrar start?
Hittar du inte styrenheten till Nautilock heller?
Nautilocken skulle kunna vara inkopplad vid tändnings/ startlåset, kika där och se om något ser "påkopplat" ut?

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett nautilock som krånglade. 

 

Jag gjorde det strömlöst och sen satte på strömmen igen och då fungerade det. Jag tog bort plus polen från mitt ända batteri.

 

Annars så va det en rätt simpel konstruktion. Man kunde följa kablarna och sen enkelt skarva ihop original kabel och sen åkte nautilocket i soptunnan....

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan sätta en dold enkel strömbrytare istället där Nautilocken satt så får du ett robustare stöldskydd 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...