Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Båtfirmornas timpriser (Stockholm?)

Rekommendera Poster

Jag ska installera lite kablage till en plotter i båten och bad om priser för det, för att jag har lite annat att göra just nu. Vet ni vad de två firmorna jag fått svar från ville ha? 1500 kr i timmen! Detta gäller alla typer av installationer vad jag förstod, inte bara el.

 

Finns det så få installatörer nuförtiden eller vill firmorna helt enkelt inte ha jobb? Betalar ni de här pengarna för installationer? Ni som gör det själva behöver inte svara nej, jag förstår precis varför. 

 

Jag är nyfiken på om de här galna priserna är vanliga. Om man kan göra installationer för 1500 per timme och gör det som ett normalt 9 till 5-jobb så drar man in nästan 2 mille brutto per månad. (Edit: min miniräknare var trasig. Det blir väl ungefär 240 000 per månad brutto iallafall) Inte illa.

Redigerad av Brunnsviken
Räknar som en kratta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär vad hantverkare kostar generellt i dag? Ska man ha hem en elektriker lär det hamna ungefär där också, plus transport och sånt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är samma pris som faktureras i timmen för en tungmekaniker, buss/lastbil. Personbil ligger väl på liknande nivå, om inte än högre. 
Så det är nog det man får betala om man vill ha hjälp idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag är nyfiken på om de här galna priserna är vanliga. Om man kan göra installationer för 1500 per timme och gör det som ett normalt 9 till 5-jobb så drar man in nästan 2 mille brutto per månad. Inte illa.

Bara om du arbetar 44 timmar/dygn, 30 dagar i månaden 🙂

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Bara om du arbetar 44 timmar/dygn, 30 dagar i månaden 🙂

 

 

Undrar hur jag räknade där 😂 På 160 timmars arbetsmånad får man iallafall ihop 240 000 brutto, det är inte så illa pinkat det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Brunnsviken:

Undrar hur jag räknade där 😂 På 160 timmars arbetsmånad får man iallafall ihop 240 000 brutto, det är inte så illa pinkat det heller.

Jo... men sedan skall du dra av MOMS, arbetsgivaravgift, försäkringar, verktyg, lokal (båtvarv..?), skatt på lönen, servicebil, resetid och annat skoj. För att inte tala om all tid du måste lägga på att diskutera timdebiteringar med personer som ringer och som inte är debiterbar 🙂
Hur mycket är kvar då?


Dvs, det är inte alls en konstig debitering, och jag gissar inte att man täljer guld på de här pengarna. Som påtalat; en lite mer kvalificerad hantverkare eller t ex en bilmekaniker hamnar lätt på de här summorna. Visst, hittar du en fuffens-gubbe som stoppar stålarna direkt i fickan blir det ju mycket pengar, men jag antar det här var mer seriöst?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jag är nyfiken på om de här galna priserna är vanliga. Om man kan göra installationer för 1500 per timme och gör det som ett normalt 9 till 5-jobb så drar man in nästan 2 mille brutto per månad. Inte illa

Inte alls ovanligt eller ens galet med 1500:-/h.

Många stirrar sig blind på ett timarvode, räknar om lite snabbt och får fram hiskeliga summor.

 

Dels har du ju räknat lite fel. Med 4 dagars debiterbar tid i veckan (den 5:e lär gå åt till övrig administration m.m.) så blir det 32h i veckan. Garantiärenden, beställning av varor tar kanske 10h i veckan. Kvar debiterbart är 22h  x 4v = 132.000:-. Först avgår momsen som skall in till staten. Då är det 105.000:- kvar. Av detta kan man sedan dra av kanske 40.000:-/mån i lokalhyra, servicebil och andra verksamhetsutgifter. Kvar är 65.000:-

Från det så avgår sociala avgifter m.m. samt att en del tid om året är lön men inte jobbtid (semester t ex). Kvar är kanske strax under 40.000:- som är den lön - före skatt - som installatören möjligen kan få.

 

(Ovanstående översiktligt beräknat, men ger ändå ett hum om hur mycket "annat" än lön det är bakom ett timarvode till egenföretagare)

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte haft båt länge och är ingalunda någon expert, men är det inte fortfarande högsäsong för båt och ev därför dessa timpriser? Tror du att de tar lika mycket i november?

 

Jag antar att de flesta båtverkstäder är fullbokade och därmed drar till med ett högt timpris för att på ett fint sätt säga att de inte har tid, alt så täljer de guld om kunden accepterar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kojak77:

Jag har inte haft båt länge och är ingalunda någon expert, men är det inte fortfarande högsäsong för båt och ev därför dessa timpriser? Tror du att de tar lika mycket i november?

Det är ju en bra fråga. Min installation skulle göras i samband med motorservice runt oktober. Kanske är billigare att få dem att göra det i januari, men det är tveksamt och då måste jag traila båten dit.

 

Man kanske skulle börja skruva marinelektronik? Här finns uppenbarligen pengar att tjäna, men det kanske är något oglamoröst jag missar? Jobbet jag ber om är enkelt för nån som har koll men nu lutar det väl åt att jag gör det själv istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Här finns uppenbarligen pengar att tjäna, men det kanske är något oglamoröst jag missar?

Japp, den här texten:

 

2 timmar sedan skrev IngemarE:

Kvar är kanske strax under 40.000:- som är den lön - före skatt - som installatören möjligen kan få.

Dvs, rätt stora risker med missnöjd kund pga orealistiska förväntningar (ekonomiska mm) till en inte allt för hög lön.
 

Men en bra början borde vara att skruva i elektroniken i din egen båt, och tänka på hur mycket pengar du sparar.

Och kanske göra motorservice själv?

🙂 

För, som du skriver…

20 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Jobbet jag ber om är enkelt för nån som har koll

…men vem skall betala för att ”nån” skall HA koll? Dvs, den bakomliggande kunskapen kostar ju också. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev IngemarE:

(Ovanstående översiktligt beräknat, men ger ändå ett hum om hur mycket "annat" än lön det är bakom ett timarvode till egenföretagare)

Jo det är jag medveten om, det var det jag menade med 240 000 kr brutto. Men du menar alltså att (marin)hantverkare år 2022 måste ta 1500 kr per timme för att ha en hyfsad inkomst? När jag har hantverkare hemma i huset tar de ungefär hälften för sitt jobb, men det kanske är annorlunda.
 

Och lägger alltså en hantverkare nästan halva sin tid en vecka (18 timmar) på icke debiterbart arbete? Det låter mycket, men jag har ingen erfarenhet från branschen.

 

Intressant att så många har råd att betala de här priserna ändå. Själv får jag jobba många timmar för att få ihop 1500 efter skatt att betala en timme för.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I själva verket lägger nog hantverkaren, om hen är ensamföretagare eller har nån enstaka anställd, betydligt mer än 40 timmar per vecka på jobbet. Administration och sånt hamnar nog på "övertid" utanför timmarna man kan vara ute hos kunder. Men det är bara hos kunderna man kan debitera för tiden, så det handlar ju om att få ihop det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peter_K:

Men en bra början borde vara att skruva i elektroniken i din egen båt, och tänka på hur mycket pengar du sparar.

Och kanske göra motorservice själv?

🙂 

Absolut. Det finns mycket jag skulle kunna göra själv för att spara pengar, men jag måste välja vad jag lägger tid på. Jag skulle kunna odla egna grönsaker, göra allt på huset själv och varför inte bygga mina egna möbler också. Det finns en hel del ekonomisk teori och praktik att dra här för att visa att det inte är effektivt att alla gör allt själv, men det är rätt uppenbart.

 

Motorservicen har jag tidigare lagt ut av garantiskäl, men nu behöver jag inte det längre. Så ja - om en marintimme kostar 1500 kr så får jag börja göra mycket mer själv. Så funkar ju utbud och efterfrågan för övrigt, blir det för dyrt så kommer ingen att köpa tjänsterna men finns det betalningsvilja/efterfrågan så finns det utbud. 

 

25 minuter sedan skrev Peter_K:

För, som du skriver…

…men vem skall betala för att ”nån” skall HA koll? Dvs, den bakomliggande kunskapen kostar ju också. 

Jag betalar gärna för kunskap och erfarenhet när det behövs. Till och med frisörer funkar ju så: på ett lite bättre ställe betalar du mindre för en junior, lite mer för en med mer erfarenhet och mest för den som har lång erfarenhet.

 

I fråga om rutinservice på motor eller lite kabeldragning krävs inte speciellt mycket erfarenhet. Så därför lutar det väl åt att jag gör det själv. Behövs avancerad felsökning kan man så klart inte sätta vem som helst på det jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

I själva verket lägger nog hantverkaren, om hen är ensamföretagare eller har nån enstaka anställd, betydligt mer än 40 timmar per vecka på jobbet. Administration och sånt hamnar nog på "övertid" utanför timmarna man kan vara ute hos kunder. Men det är bara hos kunderna man kan debitera för tiden, så det handlar ju om att få ihop det.

Ja, det tror jag också. I det här fallet handlade det inte om en ensamföretagare utan två etablerade återförsäljare, en mindre och en större.

 

Gissningsvis kan jag få tag på en installatör som tar avsevärt mindre per timme. Poängen med den här tråden var inte att påstå att folk tjänar för mycket pengar i allmänhet, utan att jag skulle få koll på om (marina) arbetstimmar 2022 kostar 1500 kr. Det var nyheter för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lokalen kostar nog rätt mycket. Stockholmspriser, stora antagligt rätt dåligt isolerade lokaler nära vatten. En hemma-elektriker har ju bara sin skåpbil att betala. 
Gissar att man kan hitta billigare om man orkar traila båten en 20 mil eller så.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Så ja - om en marintimme kostar 1500 kr så får jag börja göra mycket mer själv.

Yes, för tjänar man själv inte över 2 miljoner kronor i månaden, blir det snabbt lönsamt 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För vissa arbeten lönar det sig ändå. Om jag, obs jag(!) skulle göra mer avancerad motorservice som att greja med insprutningspumpar eller liknande skulle det ta mig minst en vecka eller två för det en motortekniker kan fixa på en dag eller mindre. Då blir min timlön högst 150 kronor. Och så kanske jag behöver skaffa specialverktyg och annat som kostar så jag kanske till och med går back.

 

Så kanske åtminstone ur ekonomisk synvinkel är det bättre att stanna på jobbet och jobba över i stället och syssla med något jag kan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ABC:

Så kanske åtminstone ur ekonomisk synvinkel är det bättre att stanna på jobbet och jobba över i stället

Det är få förunnat att kunna jobba fler timmar på sitt jobb för att få högre lön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grejen är att det som tar flera timmar första gången och inköp av några verktyg tar kanske bara en timme nästa höst och verktygen har du ju nu så vinterkonserveringen går lätt och smidigt alla följande år.

Dessutom har du lärt dig lite om din motor som kan vara bra att veta när det kör ihop sig nån dag på semestern.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Lokalen kostar nog rätt mycket. Stockholmspriser, stora antagligt rätt dåligt isolerade lokaler nära vatten. En hemma-elektriker har ju bara sin skåpbil att betala. 
Gissar att man kan hitta billigare om man orkar traila båten en 20 mil eller så.

Ja, du har nog rätt. Jag känner en gammal f d marinmek, får höra med honom. Hans största problem var att hitta folk som ville jobba med mek överhuvudtaget, ungdomarna ville ha glassigare jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev ABC:

Så kanske åtminstone ur ekonomisk synvinkel är det bättre att stanna på jobbet och jobba över i stället och syssla med något jag kan!

Ja exakt, så har jag också alltid resonerat. Nu har jag ingen övertidsersättning så det spelar ingen roll, men jag har hittills tyckt att det är bättre att jag koncentrerar mig på det jag är bra på, så betalar jag andra för det jag inte är bra på. Men det resonemanget håller upp till en viss gräns för mig, som just nu nåddes vid 1500 kr/tim för relativt enkelt jobb. Då kostar det mer än det smakar.

 

Exempel: jag lämnar alltid in bilen på min lokala mek för att skifta hjul. Det tar 15 minuter och kostar 300 kr istället för att jag ska lägga en halv förmiddag på det, och skaffa domkraft och hålla på. Vissa skiftar säkert sina egna hjul av ren princip för att bra karl reder sig själv. Blir det krig kan jag göra det själv också. Tills dess är det värt 300 kr per tillfälle.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Ja exakt, så har jag också alltid resonerat. Nu har jag ingen övertidsersättning så det spelar ingen roll, men jag har hittills tyckt att det är bättre att jag koncentrerar mig på det jag är bra på, så betalar jag andra för det jag inte är bra på. Men det resonemanget håller upp till en viss gräns för mig, som just nu nåddes vid 1500 kr/tim för relativt enkelt jobb. Då kostar det mer än det smakar.

 

Exempel: jag lämnar alltid in bilen på min lokala mek för att skifta hjul. Det tar 15 minuter och kostar 300 kr istället för att jag ska lägga en halv förmiddag på det, och skaffa domkraft och hålla på. Vissa skiftar säkert sina egna hjul av ren princip för att bra karl reder sig själv. Blir det krig kan jag göra det själv också. Tills dess är det värt 300 kr per tillfälle.

300kr per kvart är ju 1200kr per timme, inte långt från 1500kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev No_jah:

300kr per kvart är ju 1200kr per timme, inte långt från 1500kr.

Anade att nån skulle ta det argumentet men klippte bort den kommentaren i sista stund. Egentligen är det inte timpriset som spelar roll utan alternativkostnaden för min möda, dvs värdet av jobbet som blir gjort. 300 kr för att jag ska slippa greja med hjulskifte med manuella verktyg? Absolut. 6000 kr för att dra lite kablar i båten? Mer tveksamt.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare jobbat som elektriker både i bostadsbyggande och industrier och dessutom gjort service på befintliga anläggningar.

En del i bekantskapskretsen har sett mig som deras båtelektriker också. Jag har alltid haft en högre taxa för båtel gentemot att jobba med vanlig hus-el.

Inget på en båt sitter nämligen bekvämt till. Man får krypa, åla, sträcka sig och ligga i obekväma ställningar på någonting hårt eller vasst medan man kopplar eller drar fram kabel. Jag har tackat mitt relativt regelbundna yogande för att klara av de här uppdragen.

Nu som 60 minus har jag slutat helt med att göra eljobb åt andra, det är helt enkelt obekvämt och man klarar sällan en hel dag utan värk, blåmärken och skrapsår.

Att jobba heltid som båtmekaniker/elektriker är värt en bra lön om man frågar mig :-)

  • Gilla 2
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...