Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Eliasjonsson

Vilken gummibåt planar lättast?

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Jag har försökt googla mig fram men det är svårt att finna svaret på just denna fråga. 

 

Om vi jämför tre gummibåtar med längd ~2,7m. 

 

1. Rib dvs v-format plast/aluköl. 

2. Högtrycksdurk med v-köl

3. Aluminiumdurk med uppblåsbar v-köl. 

 

Vilken båt planar lättast med vi säger en 9,8hk 2-takt tohatsu, och 200kg last i båten. 

 

Idag har jag en talamex 270 med en 9,8hk 2-takt tohatsu men jag upplever den trög att plana med 200kg i båten. Så funderar på att byta. 

 

Mvh Elias 

Redigerad av Eliasjonsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter själv en Talamex med lufköl, med en Selva Seabass 5hk. Jag uppskattar den låga vikten men jag får bara upp den i plan med en person. Då kan den gå i 11knop.

 

Efter lite sökning fann jag en test med Selvas 270 VIB. Den verkar gå att få upp i lite högre fart med två passagerare.

https://www.yachtingnews.com/selva-sea-bass-5-stress-test/

Redigerad av anuba
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skulle kunna tänka dig katamaranskrov istället så är Takacat en annorlunda och lättdriven gummibåt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Quicksilver 270 med luftköl/högtrycksdurk och 6hk fyrtakt. (max tillåten effekt 10hk)

Om den är väl pumpad klarar den att plana med mig och ett barn.

200kg packning låter för mig mycket i dessa båtar och samtidigt plana. Att du lyckas med det nu är nog bara att tacka och ta emot låter det som i min värld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte påstå att jag är besviken på jollen jag har idag och hur den presenterar. 

 

Det jag funderar på är ifall en rib eller en med aludurk planar lättare med samma längd av båt, samma lastvikt och motor. 

 

Mvh Elias 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den jollen som är uppblåst planar lättare än den som inte är det.😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riben är trögare att få upp i planing pga sitt v-skrov. En med uppblåsbar köl och aluminium durk planar snabbare då de är planare i aktern. När de väl planar är dock riben betydligt stabilare.

Hade en Quicksilver med trädurk förut och nu en Great White Rib. Båda 270 långa. Fick byta 8 hk motorn till en 10 hk för att det skulle funka att få upp Riben i planing med två vuxna i. 

Nu är dock min Rib ca 25 kg tyngre än den med durk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 

 

Detta är informationen jag letar efter, kanske ska kika på en aluminiumdurk istället då. 😊

 

Men en ribbåt lockar också då man lättare kan ha en större motor, typ 15hk 2 takt på en sån vad jag förstått 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Talamax 270 med luftdurk, hårt pumpad med 10hk tvåtakts-Johnson planar den med två vuxna och tre barn (8,10,11). 

 

Jag tror det är svårt att hitta något som planar lättare än den men en RIB har andra fördelar.

 

Tricket i alla fall är en vettig lätt 2t-motor och inte en tung 50%-motor. :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...