Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
  • 0
MJM

Storlek på motor

Fråga

Hallå!

nybörjare på sjön, har en Ryds 52st som det satt/sitter än en Mercury 60 hk 2-t

som precis vid första turen på semestern, efter 100m valde att tappa kompen på en cylinder… skall nu köpa ny motor. 
frågeställningen är:

vilken storlek bör jag välja?

lite info: Max hästar enl skylt 40hk, 2 personer i 99% av fallen, 5-7 knop 90% av fallen.

Har själv fundering på en ny 30hk tohatsu, idiotiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Blir du nöjd med hälften av de hästar du tidigare haft? En liten motor får gå på hög effekt, vilket brukar resultera i högre ljudnivå och högre förbrukning. Jag rekommenderar att i de flesta fall att satsa på max rekommenderad motorstyrka till de flesta båtar. På mina egna båtar sätter max rekommenderad styrka + moms. Vilket verkar vara vad du tidigare hade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Den vanligaste orsaken, eller i varje fall en av de vanligaste orsakerna när en gammal utombordare förlorar kompressionen brukar bero på att topplocket blivit litet snett, relaterat till ett kylvattenproblem.

Det lär väl kanske bli billigare att reparera än att köpa ny/begagnad motor.

 

Men annars, rent spontant, låter ju motorstyrkor på 35-40 hk vara lagom. Det är sådana sådana man brukar se på båtar av den storleken. Med fungerande rattsyrning orkar man ju med att manövrera en större motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Alanningen, jag börjar också fundera på max 40 hk för denna båt, antar att försäkringsbolaget gnisslar annars, de gjorde det med 60 hk iaf.

 

Georg_Ohm, Har nu rivit mig in till cylindrarna, nästan iallafall och kan se genom avgasporten att kolv och kolvringar numer är i ett och samma stycke på cylinder 3.

Ska tilläggas att vid haveriet eller dess närhet hade adaptern mellan spällaxlarna på förgasarna gått sönder så antar att en stod fullt öppen och den andra stängd...

Motorn blir nog ganska förbannad vid fullt gaspådrag när den saknar en förgasare.

Hittade dock en adapter i USA som ligger hemma och väntar nu, bara det går att göra något åt cylindern..

Tack för råd och svar! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
5 timmar sedan skrev MJM:

Alanningen, jag börjar också fundera på max 40 hk för denna båt, antar att försäkringsbolaget gnisslar annars, de gjorde det med 60 hk iaf.

 

Georg_Ohm, Har nu rivit mig in till cylindrarna, nästan iallafall och kan se genom avgasporten att kolv och kolvringar numer är i ett och samma stycke på cylinder 3.

Ska tilläggas att vid haveriet eller dess närhet hade adaptern mellan spällaxlarna på förgasarna gått sönder så antar att en stod fullt öppen och den andra stängd...

Motorn blir nog ganska förbannad vid fullt gaspådrag när den saknar en förgasare.

Hittade dock en adapter i USA som ligger hemma och väntar nu, bara det går att göra något åt cylindern..

Tack för råd och svar! 

Tja, då kanske man skall överväga en renovering eller ett införskaffande av en annan motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...