Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
annerborn

30hk Yamaha 2-takt orkeslös när jag gasar på

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en Yamaha 30-hästars 2-taktare från 1992 (30DEO) på min gamla crescent 426DL styrpulpetare på landet. Det är en 3-cylindrig motor med en förgasare per cylinder.

 

Den har gått fint sedan jag köpte den för ca 3 år sedan och jag konserverade den i höstas på samma sätt som tidigare (genom att köra det sista på alkylatbensin och sedan spruta in konserveringsolja i förgasare och tänstiftshål), MEN i år har den krånglat. Den går fint på timgång och i låga hastigheter, men när jag gasar på så orkar den inte få upp båten i planing. Jag har felsökt utan framgång:

 

- Jag kör på nytankad bensin

 

- Jag har kollat att jag har tillräckligt med 2-taktsolja i autolubetanken

 

- Det är inget skräp i bränslefiltret

 

- Jag har provat att pumpa på blåsan på bränsleslangen för att se om det kanske är bränslepumpen som är trasig, men det ger ingen effekt

 

- Jag har sprayat startgas runt förgasarpackningarna för att utesluta att den suger tjuvluft den vägen

 

Jag testade även att spraya startgas in i respektive förgasare med följande resultat

 

Vid låga varv

startgas in i förgasare 1: motorn går direkt sämre och är på väg att dö

startgas in i förgasare 2: motorn går direkt sämre och är på väg att dö

startgas in i förgasare 3: motorn går direkt sämre och är på väg att dö

 

Vid höga varv

startgas in i förgasare 1: motorn går direkt sämre och är på väg att dö

startgas in i förgasare 2: ingen som helst skillnad

startgas in i förgasare 3: motorn går direkt sämre och är på väg att dö

 

Jag tolkar det som att det är nåt knas med cylinder 2, men bara vid höga varv. Vad kan det vara? Hade det varit bränslerelaterat så hade väl motorn snarare varvat upp och gått bättre när jag sprutade in startgas?

Vad tror ni?

 

PS Jag köpte med mig nya tändstift när jag var upp till landet sist, men glömde givetvis att ta med en tändstiftsnyckel i rätt storlek, så jag vet inte hur tändstiften ser ut, men de såg inte anmärkningsvärt dåliga ut när jag konserverade motorn i höstas. DS

post-12007-0-95911700-1660465344.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev annerborn:

Hej!

Jag har en Yamaha 30-hästars 2-taktare från 1992 (30DEO) på min gamla crescent 426DL styrpulpetare på landet. Det är en 3-cylindrig motor med en förgasare per cylinder.

 

Den har gått fint sedan jag köpte den för ca 3 år sedan och jag konserverade den i höstas på samma sätt som tidigare (genom att köra det sista på alkylatbensin och sedan spruta in konserveringsolja i förgasare och tänstiftshål), MEN i år har den krånglat. Den går fint på timgång och i låga hastigheter, men när jag gasar på så orkar den inte få upp båten i planing. Jag har felsökt utan framgång:

 

- Jag kör på nytankad bensin

 

- Jag har kollat att jag har tillräckligt med 2-taktsolja i autolubetanken

 

- Det är inget skräp i bränslefiltret

 

- Jag har provat att pumpa på blåsan på bränsleslangen för att se om det kanske är bränslepumpen som är trasig, men det ger ingen effekt

 

- Jag har sprayat startgas runt förgasarpackningarna för att utesluta att den suger tjuvluft den vägen

 

Jag testade även att spraya startgas in i respektive förgasare med följande resultat

 

Vid låga varv

startgas in i förgasare 1: motorn går direkt sämre och är på väg att dö

startgas in i förgasare 2: motorn går direkt sämre och är på väg att dö

startgas in i förgasare 3: motorn går direkt sämre och är på väg att dö

 

Vid höga varv

startgas in i förgasare 1: motorn går direkt sämre och är på väg att dö

startgas in i förgasare 2: ingen som helst skillnad

startgas in i förgasare 3: motorn går direkt sämre och är på väg att dö

 

Jag tolkar det som att det är nåt knas med cylinder 2, men bara vid höga varv. Vad kan det vara? Hade det varit bränslerelaterat så hade väl motorn snarare varvat upp och gått bättre när jag sprutade in startgas?

Vad tror ni?

 

PS Jag köpte med mig nya tändstift när jag var upp till landet sist, men glömde givetvis att ta med en tändstiftsnyckel i rätt storlek, så jag vet inte hur tändstiften ser ut, men de såg inte anmärkningsvärt dåliga ut när jag konserverade motorn i höstas. DS

post-12007-0-95911700-1660465344.jpg

Orkeslöshet vid hastigt gaspådrag brukar oftast innebära bränslebrist. Hur beter den sig mer exakt blir den orkeslös vid hastigt gaspådrag, eller inträffar det vid höga varvtal? Är det någon skillnad utan/med belastning (när växel är i) Kanske en video är bra för att se hur den beter sig. Det kan också vara av värde att studera befintliga tändstift efter att motorn krånglat, är de blöta eller torra!?

Redigerad av Craycoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit uppe på landet och kört lite vidare felsökning. Jag kunde dock inte filma då jag var ensam och inte klarade att filma och köra samtidigt.

 

Jag kunde konstatera följande:

 

- Motorn varvar upp rejält i friläge, men...

...men när jag lägger i växeln och accelererar iväg så orkar den inte upp i mer än 3000 rpm. Jag monterade en varvräknare för att säkerställa att det inte var en slirande propellernavbussning som gjorde att jag inte kom upp i planing.  

 

- Jag satte i ett nytt membran i bränslepumpen (det gamla såg dock OK ut vid demontering) då jag läst här att ett trasigt membran kan läcka bensin in i cylinder 2 och göra att den får för fet boandning. Det är ju just den cylindern jag verkar ha problem med. Detta gjorde dock ingen skillnad

 

- Jag bytte även tändstift, men inte heller det gjorde någon skillnad. Jag tycker dock att tändstiftet i cylinder 2 verkade ganska blött. Även tändstiftet i den nedersta cylindern var KANSKE också aningen blött.

 

Nån som har några tips på vidare felsökning?

 

Problemet verkar bara påverka cylinder 2 och bara vid gaspådrag under belastning. Av mina tester med startgasen (se mitt första inlägg) så tolkar jag det som ett problem med för fet bränsleblandning, eller felaktig tändning

Redigerad av annerborn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rengjort oljefilter ?
(jag tror inte det är oljefilter, men kostar inte så mycket att kolla. Jag minns att jag fick rengöra mitt oljefilter, men jag tror att symptomen såg annorlunda ut. Dessutom skall skitigt oljefilter ge larm)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-09-14 vid 09:34 skrev jan_af_lisoe:

Har du rengjort oljefilter ?
(jag tror inte det är oljefilter, men kostar inte så mycket att kolla. Jag minns att jag fick rengöra mitt oljefilter, men jag tror att symptomen såg annorlunda ut. Dessutom skall skitigt oljefilter ge larm)

hmm..min är en tvåtaktare, så jag trodde inte att den hade nåt oljefilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du har oljeinstrutning (autolube) och det finns ett oljefilter mellan oljetanken och insprutningspumpen. Det är en finmaskig sil. O i DEO står för oljefilter. Det står autolube på motorn.

Oljefiltret måste rengöras då och då. Men motorn skall larma och sänka varvtalet när filtret blir smutsitg och oljeflödet för lågt. Men kanke larmfunktionen har gett upp efter 30 år ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var som attan..jag tittade på nedanstående för att se om det fanns nåt filter nån stans, men hittade inget. Vet du var det sitter? 

är det 33an som är ett filter?

 

Är det enkelt att få loss? Är det bara att rengöra de (typ i bensin)?

 

https://www.crowleymarine.com/yp/HDJWLQLO/yamaha-30d-1993

image.png.631cfda1e5dad1a2f4c97c0a9216e02c.png
 

Redigerad av annerborn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du säger det så kan det nog vara så att larmfunktionen för oljan är trasig. När jag tänker efter så tror jag kanske att motorn betedde sig på ett liknande sätt för några år sedan när det började bli lite väl lite olja i tanken UTAN att larmet gick igång.

Redigerad av annerborn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var mer än 15 år sedan som jag avyttrade min 30 hk Yamaha, troligen den bästa utombordare som någonsin har gjort, så minns inte exakt hur jag gjorde. Jag hade en instruktionsbok som det stod hur man gjorde, minns att jag fick ta loss hela oljetanken (nr 27 på bilden) som satt i 2 eller 3 bultar.

Jag tror det är nummer 33 som fick rengöras, men du borde se mer exakt på plats. Sen är den nog 33:s utsida som skall rengöras (tror jag), ev även oljetanken på insidan efter 30 års användning.

 

Nej, det är inte så svårt men lite kletigt.

 

Jag tror det är samma larm och samma beteende för låg oljenivå som skitigt filter, det blir för lite olja i 33:an.

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Är det bara att rengöra de (typ i bensin)?"

Lacknafta skulle jag prova att rengöra med i första hand

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...