Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Flera laddkällor, hur kombineras detta bäst?

Rekommendera Poster

Hej,

En liten fundering som jag haft denna sommar är hur laddningen funkar när man har flera olika källor, Solpanel, batteriladdare och generator vid motorkörning. Jag har inte någon extra laddfördelare i mitt system utan allt baserar sig på spänning i systemet, dagtid ligger ju solpanelen och laddar, men vad händer när jag startar motorn och generatorn ökar voltalet, kommer panelen då att minska sitt bidrag eller kommer generatorn känna att det finns något annat som ger en högre spänning i systemet och då minska sitt bidrag?

 

Jag har även kört med en batteriladdare tillsammans med solcell dagtid och får då känslan att denna inte kommer upp i sitt maxvärde för att det finns en annan spänningskälla. När sedan solen går ner tycker jag mig kunna se att dess bidrag ökar. 

 

Det optimala är ju att man vill få ut så mycket laddnings som möjligt ur sitt system, men då behöver man säkert ha något som kan hjälpa till och hantera alla källor och optimera bidragen. Jag vet att CTEK har en sådan apparat men finns det andra lösningar på detta? Finns det t.ex batteriladdare som är smarta nog att kunna hantera detta? Idag har jag en väldig liten enkel sak som jag laddat med, men funderar på att byta till något bättre och kraftfullare.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har minimalt med faciliteter inom detta... 

Och gissa, det funkar. 

 

En Solcell och en Maxpower, står för grundladdning, när jag lämnar skutan, och för den delen när jag seglare eller ligger stilla. Ger max 4 A, har jag noterat. 

 

Varje gång jag går ut eller in till hamn, eller då vinden tryter kör jag motor. 

Har monterat en modifierad 70 A generator i stället för original 30 A. 

Kompletterad med schottkydioder och flerläges brytare i serie med senseledningen, så jag själv kan välja laddspänning. 

 

Haft båten i 15 år. Fyra gånger har jag kopplat mig till 230 V via en CTEC. Detta när jag behövde kupevärmare i snörusket. 

Har i o f s dieselvärmare som får gå om nätterna under tidig vår och sen höst. Eller regnrusk för den delen. 

 

Har en BM, så tycker jag har tillräckligt koll på batteristatus och laddning, tydligen. 

 

Har inget behov att ha ständig koll på mobilen... 

 

Som svar på din fråga... När generatorn trycker på så övertar den laddningen från solcellen. 

Lagt laddspänningen på ca 14.2 Volt. 

Inget trams med inkoppling på nåt sofistikerat diagonalsätt, för att få samma spänningsfall i byglarna (grova kablar) på batteribanken om 3 st 60 Ah AGM-batterier. 

 

Alla ligger alltid inkopplade parallellt. Inget separat startbatteri. 

I nöd kan jag veva igång motorn för hand. Aldrig hänt. 

 

Nu kommer säkert svar om rena rama datacentraler, med speciella googles, där all data som möjligt kan presenteras. 

En halv vägg med dataskärmar e t c. 

 

Varmkörning av motor via app 4 minuter innan man stiger ombord mm mm. 

 

Det behöver nödvändigtvis inte bli/vara så komplicerat. 

 

(Dock letar jag efter 15 cm breda solcellspaneler att montera utefter sidorna på masten, upp till spridarna. En av panelerna kommer då alltid mer eller mindre att vända mot solen.) 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev wahlis:

Jag har inte någon extra laddfördelare i mitt system utan allt baserar sig på spänning i systemet,

Oavsett laddsystem, om man räknar bort de allra mest avancerade, så är det spänningen som styr. Den källa som levererar högst spänning är den som ”sätter tonen”. Oftast är detta generatorn och då ger inte solpanelerna någonting (oftast och lite förenklat).

Laddare på ”landström” kan ge lite olika. De flesta håller sig (snällt) under 14,2-4 V där generatorn brukar ligga medans andra kör på högre än så och i så fall tar de kommandot över laddningen (den tid man både ligger på landström och kör motorn).

 

PS. Här tänkte jag lägga till lite tekniska förklaringar till ovanstående men ångrade mig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som @ChristerN skriver så är det spänningen som avgör. Sedan slukar batterierna i sig den laddström de tycker sig behöva. Dvs om man har "något" som lyckas hålla spänningen kring 14V eller lite drygt det - oavsett vad - så spelar det ingen roll om man sedan har ytterligare laddkällor. Laddningen går inte snabbare för det, det är kemin i bly/syrabatteriet som styr hur hög laddströmmen kan bli som mest. Inte laddenheterna.

 

Vid motorgång är vanligen motorns generator så dimensionerad att den ensam klarar att leverera all den ström som även tämligen urladdade batterier kan tänkas vilja suga i sig. En landströmsladdare brukar vara klenare och i början av laddcykeln kan det mycket väl tänkas att batteribanken vill ha mer än laddaren kan ge. Spänningen från den sjunker då något tills jämvikt uppstår. Men oftast bara i början, för laddströmmen som batteribanken vill suga i sig är inte på något sätt konstant under laddningen eller ens linjär, och sjunker ganska snabbt.

 

Solpanelerna däremot kan sällan själva leverera all ström batteribanken vill ha, dvs det är bara vid nära fulladdade batterier (eller stora paneler) som spänningen ut från regulatorn orkar upp till kring 14V. Men varje Ampere som batterierna får i sig är ett steg närmare fulladdning, så det blir så småningom fulladdat ändå. Tar dock bara längre tid.

 

Sedan har visserligen en del tillverkare av laddare och regulatorer kommit på mer eller mindre kreativa algoritmer för att få bly/syrabatteriet att sluka i sig mer ström än det egentligen borde (=snabbare laddning), men som då nästan alltid förutsätter att det bara är ett batteri och inget annat på dess utgång. Så snart ett kylskåp går igång eller annan strömförbrukare slås på, kommer det in en parameter som algoritmen oftast inte är tänkt för. I värsta fall börjar laddaren ösa på spänning i tron att den har en icke-fulladdad batteribank som last, med gasning och förkortad batterilivslängd som följd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara som jag misstänkte beträffande detta med olika källor. I vår båt har man valt att ha en extra generator för laddning av förbrukning, men den verkar vara förhållandevis liten sett till effekten som den ger, tror det är under 10A, det skulle ju kunna vara bra om startbatteriet är väldigt urladdat annars känns det nästan som att huvudgeneratorn borde ge mer effekt.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Händer det att startbatteriet blir typ halvt urladdat? 

Startbatteriet används väl bara för att rycka igång motorn på typ 10 sekunder, visserligen med stor ström, med räknat i Ampere per timme Ah, så blir det inte mycket. 

 

Så en ide vore kanske att låta den klenare generatorn ladda, startbatteriet och den kraftigare förbrukningsbatteri / förbrukningsbatteri, populärt kallat förbrukningsbanken

(ej att förväxla med t ex Swedbank m f l 😋

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev wahlis:

Det verkar vara som jag misstänkte beträffande detta med olika källor. I vår båt har man valt att ha en extra generator för laddning av förbrukning, men den verkar vara förhållandevis liten sett till effekten som den ger, tror det är under 10A, det skulle ju kunna vara bra om startbatteriet är väldigt urladdat annars känns det nästan som att huvudgeneratorn borde ge mer effekt.

 

/Wahlis

Men vad är generatorn märkt med ?  Det finns nog få som ger så lite som max 10A.

 

Sedan kanske det jag skrev ovan ännu inte riktigt sjunkit in - det är inte generatorn/laddkällan som bestämmer hur mycket ström som skall laddas med (så länge den kan ge mer än vad som behövs), det är batteriet. 

Så om spänningen över förbrukarbatteriet vid motorgång är kring 14V och det laddas med "bara" 10A är det helt enkelt så att batteriet inte slukar i sig och vill ha mer. Spelar ingen roll om du skulle sätta dit en generator som klarar att lämna 200A, vill batteriet inte sluka i sig mer så blir det inte mer ström.

 

Det tar tid att ladda ett bly/syrabatteri fullt, just för att laddströmmen sällan är (och inte ska vara) speciellt hög. Inte ovanligt att ett 100Ah ligger kring 5-10A under en stor del av laddtiden, vilket alltså är helt normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns faktiskt många generatorer som ger låg ström. Utombordare! Min ger 5A, gissningsvis på maxgas. Jag skulle ändå gärna vilja dra nytta av detta.

 

Med MPPT-regulator och solcell med bypass-diod tror jag det är rätt att koppla generatorn i serie med solcellen. Eventuellt med en dc-dc-omvandlare som höjer spänningen lite så att MPPT-regulatorn har något att jobba med vid motordrift i mörker.

 

Misstänker tyvärr att utombordarens generator ger mycket ful spänning vilken kan göra att det inte fungerar bra eller alls.

 

 

 

  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Det finns faktiskt många generatorer som ger låg ström. Utombordare! Min ger 5A, gissningsvis på maxgas. Jag skulle ändå gärna vilja dra nytta av detta

Men nu har ju TS knappast en liten utombordare, då motorn har försetts med dubbla generatorer.

 

1 timme sedan skrev AndW:

Med MPPT-regulator och solcell med bypass-diod tror jag det är rätt att koppla generatorn i serie med solcellen. Eventuellt med en dc-dc-omvandlare som höjer spänningen lite så att MPPT-regulatorn har något att jobba med vid motordrift i mörker.

????

Generatorn har inte i en solpanelsregulator att göra. Och att koppla motorns generator i serie med en solcell är absolut no-no. Farliga råd det här....

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev AndW:

Det finns faktiskt många generatorer som ger låg ström. Utombordare! Min ger 5A, gissningsvis på maxgas. Jag skulle ändå gärna vilja dra nytta av detta.

Är inte motorn kopplad till batteri idag eller vad menar du?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var inte meningen att kapa tråden. Jag kanske skapar en egen tråd vid tillfälle istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...