Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenbja

Olja

Rekommendera Poster

Garantin på min Suzuki DF100 har gått ut så nu gör jag servicen själv med oljebyten och allt som det innebär (Har service manual) skall beställa olja

och har kommit fram till att Suzuki har Motul som leverantör av original olja, när jag började googla runt för att beställa så hamnade jag på ett pris 

från 376:- för 5 l MOTUL OUTBOARD TECH 4T 10W40 5L API SG, API SJ ( I motul förpackning) och hos Suzuki handlaren i Suzuki förpackning 644:- för made by Motul SZMARINE 4T 10W40 5L som dessutom inte specificerar API klassningen i annonsen dessutom  i exakt lika förpackning det enda som skilje dem åt är texten på etiketten.

 

Varför frågar jag detta !!?? Vad jag förstår är det samma olja i båda förpackningarna eller har Suzuki någon special blandning som

 motiverar den stora prisskillnaden ?? 

 

/Kenbja

Redigerad av Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle läsa i serviceboken vilken klassning det står i den.

Off topic.

Lämnade in en bil för service och de byte olja och av en slump upptäckte jag att de fyllt fel olja. Verkstan stod på sig att oljan de använt var ok men när jag kontaktade tillverkare så ringde verkstan nästa dag och ville byta olja igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att detta är profitt och inte något tekniskt som ger skilnaden i pris. Om du köper en olja som har spec: 10W40 API SJ så vill du inte få några problem med motorn... SG tror jag blir svårt att hitta eftersom det er för gammalt nu. Så detta är egentligen en olje för gamla motorer innan 2001. Dom flesta gör olja som har bättre prestanda... och om du kör med någon form av etanol inblandning bör du använda API SN olja...

 

Det är långt viktigare att du använder motorn så att den inte får problem - som att inte ge järnet innan oljen är varm (över 70gr). 

Det finnes masser med bra olja som har SJ spec.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-19 vid 08:51 skrev AlfaAlfa:

Jag tror nog att detta är profitt och inte något tekniskt som ger skilnaden i pris. Om du köper en olja som har spec: 10W40 API SJ så vill du inte få några problem med motorn... SG tror jag blir svårt att hitta eftersom det er för gammalt nu. Så detta är egentligen en olje för gamla motorer innan 2001. Dom flesta gör olja som har bättre prestanda... och om du kör med någon form av etanol inblandning bör du använda API SN olja...

 

Det är långt viktigare att du använder motorn så att den inte får problem - som att inte ge järnet innan oljen är varm (över 70gr). 

Det finnes masser med bra olja som har SJ spec.

 

 

Vill bara komplettera och säga att S är för bensinmotorer och bokstav nr 2 är kvaliteten på oljan. Längre ner mot Z desto bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...