Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JacobNG

Överhettning 4,3 gxi vid planing/belastning

Rekommendera Poster

Hej!

jag har problem med överhettning vid planing. Motorn är en sötvattenkyld Volvo Penta 4,3 gxi-gf från 2007. Drevet är ett DPS-A. Motorn går bra på tomgång och vid höga varv men efter någon minut i planande fart blir den överhettad och tempen stiger. Den fortsätter att stiga i temp även om jag återgår till tomgång. Om jag stänger av och väntar lite och sedan startar igen sjunker tempen långsamt. Hela motorn blir varm. limpor och knän, termostathus, värmeväxlare och sjövattenpump känns lika varma. Motorn har gått utmärkt hela sommaren men från en tur till en annan hände detta. 
 

jag har kontrollerat följande:

impellern är hel(bytt i våras)

värmeväxlaren utan synliga stopp i kanalerna inuti

har plockat ur termostat utan skillnad 

Kopplade genomskinliga slangar till och från sjövattenpump utan att se luftbubblor

limpor och knän 2 år gamla och kontrollerade under vintern

oljan ser ren ut

topplocken planade förra året

 

jag misstänker att sjövattenpumpen suger luft vid planing och att det finns läckage någonstans mellan sköld och drev. Jag hade dock förväntat mig se luftbubblor i slangen till sjövattenpump då.

 

Finns det någon som haft liknande erfarenhet eller som har tips på orsak?


med vänlig hälsning 

 

Jacob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylvattenslangen från drevet in genom skölden kan delaminera och få

en invändig bula som stryper flödet...

Perra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ta upp båten och kolla detta samt leta efter  läckage.Tack för tipset.

/ Jacob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan även vara impellerpumpen som sliten med dåligt flöde som följd. I ett sådant fall blir det inga luftbubblor, dock räcker inte flödet till när motorn belastas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att du kollat impellern. Jag hade nog bytt den för att vara helt säker.

Det är tämligen ovanligt men har dock hänt att vulkningen lossnat från metallen i centrumdelen så den "slirar". Särskilt vid högre varv.

 

En flödesmätare som man kan skruva in på olika ställen är i detta läge guld värd men inget som var man har. Däremot kan man ibland få en uppfattning om var det går varmt/är stopp med en IR-termometer. I synnerhet genom att kolla tempökning på sjövattenflödet genom systemet. Om det - mot förmodan - inte ökar efter passage av en värmeväxlare kan det ju vara fel på flödet på färskvattensidan på den.

 

Men nu verkar ju din motor vara jämnvarm, så något fatalt fel med vattenflödet torde nog vara. Tänk på att ett stopp varsomhelst i systemet, även på färskvatten/glykolsidan, kan vara orsaken. Slirande rem (som väl också driver vattenpumpen) eller t.o.m. kass vattenpump på "insidans" system kan vara lurigt.

Du skriver visserligen dock att även limpor och knän blir varma, så första kollen måste ju vara på sjövattensidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellerpump och värmeväxlare blir också mycket varma så det verkar som flödet av saltvatten helt avstannar. Om flödet finns men är otillräckligt för motorns kylning borde väl pump och värmeväxlare inte bli kokheta tänker jag? Om jag inte hittar något fel på tillförseln till impellerpumpen får jag kolla vidare på själva pumpen. Tack för tipset!

 

/Jacob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du den blåa ”flush” ingången för att köra sötvatten? Jag hade först om du har den prövat att köra den när båten ligger i vattnet för att se hur värmen beter sig då?

 

Mvh,
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en ingång med blått lock som ansluts till sjövattenssystemet innan impellerpump och jag tror det finns motsvarande till sötvattensidan. På tomgång och  på låga varv med växel i är dock tempen helt stabil och motorn går utmärkt. Det är enbart vid planing problemet uppstår. 
 

/Jacob

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 
tog upp båten på land och har gjort följande: rensat gälarna nedanför propelleraxeln där vattnet tas in. En hel del havstulpaner på insidan. Jag har bytt intagsslangen som går igenom skölden samt sista slangbiten som kopplas på impellerpump. dessa var lite slitna men inget konstigt på insidan när jag skar upp dem. Oljekylaren verkar vara ok också. Hela inflödet fram till pump kontrollerad således ( förutom partiet genom drev)

 

Jag tog en tur idag och båten gick fint tills jag varvade upp över 3500 varv. Då blev den varm. Lossade ingående slang till impellerpump. Massor av vatten strömmar. Lossar sedan utgående slang från impellerpump med motor igång. Inget vatten. Problemet borde alltså vara det IngmarE föreslagit dvs slirande impeller. 

 

Till historien hör att motorn gicks igenom av mekaniker förra året efter att jag precis köpt båten. ( båten köptes billigt pga defekt motor) Det konstaterades då att impellern inte snurrade. Denna byttes men ej till original. Impellerpump byttes ej. Det verkar som att impellrarna slits väldigt fort. Nästa steg blir ny impellerpump. 
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny impellerpump installerad. Mekanikern hade tagit betalt för en ny i höstas men inte bytt. Avkrävde en ny. Oklart om han bytt impeller ens. 
 

problemet i alla fall löst och båten går fint. Tråkigt med slarviga och oseriösa mekaniker. Felsökningen blev ju onödigt komplicerad eftersom jag trodde impellern var ny samt att problemet med slirande impeller uppstod intermittent. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...