Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrille26

Smörjning av rak axel?

Rekommendera Poster

Hej! Precis kollat över nyköpt båt inför transport på Göta Kanal. Det är första båten jag ägt med rak axel, har tidigare haft drev. 
Såg vid kontroll att det finns en nippel med en slang kopplad till vid tätningen till raka axeln. Lyckades inte se var slangen slutade då den sidan av båten täcks av pentryt, men slangen är tom, under tiden jag körde båten förblev slangen tom.

Skall det vara så eller bör någon form av olja eller vätska smörja axeln under färd?

Tack för svar!

91646447-869D-413B-9F12-1BA84B5E2B5A.thumb.jpeg.144d0b59bdf39be27d32d2a1658be4ea.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår båt (Saga 315 med axel) sitter det en behållare till olja i toppen av en liknande slang. Den ska fyllas med, om jag minns rätt, EP 90 olja. Tror jag fyllt på i behållaren som rymmer ca 2dl  en gång på 13 år så tidigare ägare kan lätt ha glömt bort en sådan sak. Dock sådant man bör kolla.

Dyk ner och kolla under pentryt. Finns kanske en lucka så man kommer åt behållaren enkelt.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev ChristerN:

På vår båt (Saga 315 med axel) sitter det en behållare till olja i toppen av en liknande slang. Den ska fyllas med, om jag minns rätt, EP 90 olja. Tror jag fyllt på i behållaren som rymmer ca 2dl  en gång på 13 år så tidigare ägare kan lätt ha glömt bort en sådan sak. Dock sådant man bör kolla.

Dyk ner och kolla under pentryt. Finns kanske en lucka så man kommer åt behållaren enkelt.

Tack! Blir till att krypa in och fixa det, känns som en viktig punkt med smörjning där. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har inte behållare, utan vissa behöver fylla på direkt i slangen. Jag till exempel.

Jag använder en liten spruta vid påfyllnad , som jag suger upp olja med och sen sakta fyller på slangen. Det handlar om några centiliter per säsong för mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...