Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
DanielL

DP290 dubbelmontage - trög styrning

Rekommendera Poster

Jag köpte som sagt en Princess 32a med dubbla AQAD41or, trasiga turbos och näst intill frusen styrning.

 

Nu behöver jag få henne i vattnet och styra hem från Blidö till Torshälla. 

 

Efter att ha ryckt och dragit i dreven, konstaterar jag att övre lager inte har sett fett på ett tag.

 

Smörjnipplarna är helt slut, så dom åker jag på att byta. Nu har dom givetvis blivit ett med godset i styrarmen, så jag tvingas riva loss dom för att övertyga dom med milt våld att skiljas från båten.

 

Nu till frågan:

Måste jag rycka av hela drevet för att lossa styrarmarna elle finns det en genväg som jag inte ser?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I brist på svar ger jag lite uppdatering.

Rev av dreven för att komma åt bättre och eventuellt lossa hjälmarna.

Det visade sig vara lättare sagt än gjort...

Styrstagens sprintar har ingen lust att lossa, dom trivs rätt bra där dom sitter sedan 30 år.

Trots desperata resor till Biltema, lockandes med krypolja och hotandes med både tryck från kulledsavdragare och eld från gasbrännare hånar dom mina trevande försök.

 

25 mil/4,5h från hemmaplan, så jag svär varje gång ett verktyg jag borde tagit med saknas. 

Kul för Biltema dock, bökigt att dom valde att lägga affären i Norrtälje och inte på södra Blidö. Hade så varit fallet hade jag rekommenderat att köpa aktier i företaget!

 

Mina ivriga uppvaktningar har i varjefall identifierat boven (i varjefall området) till problemet. Babord drev gnisslar som en norrländsk ladudörr när jag rattar, men nu rör det sig utan servo. Ett steg i rätt riktning.

Fettnippeln vägrar ta fett, troligen är lagret fullt med allehanda smått och gott, men jag har givetvis inte en "nippelstressare" som kunde spola rent. Den gamla nippeln har troligen gjort sitt och valt att ingå äktenskap med styrarmen, likaså låsbulten till hjälmen (som vanligt).

 

På styrbord drev ser det värre ut. Låsbulten är nästan borta och nippeln är av. Däremot piper hon inte lika ängsligt som babord drev.

 

Två nya stressfläktar i bakluckan som jag tänkte montera i helgen, men dom får vänta. Med dom monterade kommer jag inte åt dreven.

 

Konklussion av min klagan;

Är det någon som har något bra råd hur jag löser styrningen? Även tillfälligt, bara hon klarar 100 distans till nya hemmahamnen. Landtransport låter så ohyggerlig dyrt mellan Blidö och Torshälla!

 

Min tidigare frågan om turbosarna, ignorera den. Köpte två nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ingen rolig historia.

Jag fick inte heller loss sprintarna till styrstagen så jag gick på styrarmen och gaffeln istället och när styrarm och länkar var loss i ett paket satte jag det i skruvstädet och värmde/ pressade ut sprintarna hemma.

För att få loss styrarmen från gaffeln satte jag kilar av delrinplast mellan sköld och gaffel och sen värmde styrarmen från insidan en stund och sprayade styraxeln med kylspray och hoppade ut och slog in delrinkilarna.

Tror jag fick upprepa två, tre gånger innan styrgaffeln släppte och ramlade ner.


Ja sen får man ju rensa alla fettkanaler och jag passade även på att byta tätningar och plastbussningarna till styraxeln.

 

Sen ska det smörjas två gånger om året, så håller det sig i ordning.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga ca 10000kr på transport med kranbil kontra köra 100 distans med en tveksam båt måste väl vara "billigt"

Mellanskillnaden kontra kranbil blir ju inte så stor när du räknat in lyft och bränsle mm samt att oförutsedda stopp kan bli väldigt dyrt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köra hem båten med kranbil så kvarstår problemet med styrningen när man kommit hem och man missar en spännande resa😉

Gå med i frivilliga sjöräddningen innan resan så blir du bogserad i land utan kostnad om det uppstår problem på resan😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...