Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FLinusen

Mercury 2-takt, dog

Rekommendera Poster

Hej! 

Jag har en Mercury 3-cyl 2-takt 60hk från - 89.

Var ute med familjen igår och motorn tvärdog under färd och gick inte att starta igen, fick hjälp av en vänlig själ att komma hem till hamn igen. 

Kan konstatera att jag inte har någon gnIsta. 

Har gått igenom det mesta utan att hitta vad felet kan vara. statorn är ok (är nybytt) triggern verkar ok (1200ohm i varje kabel). Tror inte att samtliga tändspolar har gått sönder samtidigt. Har även kopplat bort gul/svarta kabeln från boxen utan resultat. 

Kvar är väl egentligen bara att provbyta switchboxen? Eller har någon något annat förslag på vad det kan vara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du följt CDI Electronics TSG och t.ex. även testat med kopplat bort gula ledningar vid likriktaren?

Triggern skall även mätas mot jord. 

När bytes statorn, före/efter felet, hur vet du att den är OK?

Har du gjort några DVA-mätningar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Statorn byttes före felet, iofs var det samma symptom, dvs ingen gnista. Den gamla statorn matade inte ut spänning till boxen. Det gör den nya. Har kört runt 1,5-2 timmar sedan den byttes.

när jag mätte triggern tog jag bort 3 av kablarna och mätte mot kabeln som satt kvar i övre raden, inser nu kanske att jag borde ha tagit bort den också.

har inte tagit bort några kablar till likriktaren, ska det kunna störa ut så pass att det inte går att starta?

vad är en DVA-mätning? har mao troligtvis inte gjort det-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CDI Electronics TSG

https://www.cdielectronics.com/wp-content/uploads/2016/12/7th-Edition-Troubleshooting-Guide_RS.pdf

 

Kortslutning i 12V-laddkrets kan påverka genereringen av laddspänning till kondensatorerna (ca 200V). Ovanligt, men så enkelt att kolla genom att koppla bort och isolera vid likriktaren.

 

En DVA gör det möjligt att mäta spänningens toppvärdet från triggers och stator med en vanlig digital multimeter. Du hittar DVA-värden i CDI TSG som jag länkat ovan. Men, i 90 % av fallen hittar men ett ev. fel med resistansmätning. 

  

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då låter det som att jag har lite mer mätningar att göra. Tyvärr så kan det dröja innan jag har möjlighet att göra det, men jag återkimmer när det är gjort

Tack för hjälpen så länge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...