Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

VHF-DXing!

Rekommendera Poster

Ute på kvällstur i går, som alltid med kanal 16 på. Norska Kystradio Sør kom som vanligt in kristallklart och jag hörde mycket norsk småbåtstrafik. Sen började jag förstå att det var goda ledningsförhållanden i troposfären när danska Lyngby Radio gick in utan minsta störning.

 

Sen smällde det till! Brittiska kustradion, stationen i Bridlington på Engelska nordöstkusten, gick in nästan utan störning!

 

Helt makalöst! :)

Screenshot_20220812-235144_Maps.jpg

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var rackarns, det påminner om gamla tider på 27 mhz, fast jag har inte upplevt på VHF, men så lyssnar jag ju inte mer än när jag kör dagtid heller.

 Jag får slå på den bärbara hemma ikväll och se om det fortfarande är bra konditioner.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det italienarna man hörde på 27 Mhz när det var konditioner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev condmaster:

Jag upplevde samma sak gälland mottagningen på min AIS-station…

Samma här, sällan jag lyckas plocka in så mycket båtar från Vänern och västkusten och t.o.m. långt ut i västerhavet...

bild.png.c8535d839d7b0bcb004ca1a39521c3b5.png

 

Minns en gång som tonåring då jag sommarjobbade med radio/TV-service, och följaktligen hade egen TV på rummet på gården i den Dalsländska landsbygden (en TV upplagad från skrotbingen, naturligtvis). Det var envist högtryck och riktiga "konditioner", Sporadiskt E, som sträckte sig ovanligt högt upp i frekvens. Inte bara till VHF utan långt upp i UHF-området (500MHz).

På min lilla "skitantenn" på husets vind plockade jag en kväll in Holländska nyheter och tittade på DR1 (Danmark) under flera dagar.

 

Då var det julafton för en teknik och radiointresserad tonåring - mitt i sommaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg prognosen för den dagen ut. En kraftig "blob" över Nordsjön, men inte så vidsträckt som jag hade väntat mig. Men det är ju en beräknad, inte uppmätt, karta.

image.png.af734ff4e9f45a814fea8aeefef46162.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-14 vid 12:24 skrev IngemarE:

På min lilla "skitantenn" på husets vind plockade jag en kväll in Holländska nyheter och tittade på DR1 (Danmark) under flera dagar.

Uppväxt i ett hus på ett berg, ca 55 m över havet mitt på Bohusläns kust och alldeles vid havet, med fri sikt från S till V. Vi fick alltid in norsk TV, och i tonåren hade jag bättre bild på norska TV2 än svenska TV4 (de hade ungefär samma serieutbud så jag kollade på norsk TV mest). Sommartid var det inte ovanligt att få in dansk TV, antingen direkt som en egen kanal, eller som störningar på andra kanaler, men aldrig med brusfri bild. En gång i unga år vet jag att föräldrarna visade att det plötsligt var nederländska sändningar som gick in. Det rullade och brusade en del, men det var ingen tvekan om vad det var!

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...