Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

SmartShunt visar absurda spänningsvärden

Rekommendera Poster

Installerade en Victron SmartShunt i torsdags kväll. Initialt såg allt rätt ut. Samma spänning på den som på alla andra mätare i båten (två plottrar, en spänningsmätare på elpanelen, en multimeter). I går eftermiddag visade den 14.7 V. Lite väl högt men solpanelen och regulatorn skulle väl kunna nå upp till det, så jag tänkte inte mer på det.

 

Gav mig ut på en kvällstur och efter en timme visade den ca 17.6 V! Det finns absolut ingen spänningskälla på båten som kan ge det under segling. Några timmar senare, i hamn, var den uppe i 21.5 V...

 

Har inte kollat än i dag, men håller trenden i sig är den väl över 30 V nu.

 

Ni andra som har denna eller liknande produkter, har ni sett detta och vet ni i så fall om det går att fixa eller om det bara är att kasta den? Köpt begagnad, så kan inte reklamera eller ta det på garanti.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kontrollmätt med multimeter, så du vet att den visar fel? Jag menar, att det inte är en regulator som kastat in handduken och laddar sönder batterierna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, alla andra visar rätt. Det finns inte ens nåt på båten som i teorin skulle kunna ge 24 V som det står just nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kopplat in den till batterierna först och sedan kopplat in panelerna? Annars kan det bli väldigt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Har du startat om den?

Japp. Ingen skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Har du kopplat in den till batterierna först och sedan kopplat in panelerna? Annars kan det bli väldigt fel.

Kopplade bort solpanelen i går. Det gjorde ingen skillnad. Den är fortfarande bortkopplad nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev raol:

Kopplade bort solpanelen i går. Det gjorde ingen skillnad. Den är fortfarande bortkopplad nu.

Testa att koppla bort batterierna nu när panelen är bortkopplad. Vänta 2 minuter och koppla sedan in batterierna, vänta någon minut och koppla sedan in panelen igen.

Bevaka sedan spänningen över batterierna ordentligt så den inte sticker iväg.

 

Visar shunten fortfarande tokiga värden skulle jag kontakta säljaren och fråga om denne, ärligt, kan säga att den funkade senast han använde den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade konstiga värden på mitt ombyggda elsystem, förstod inte.

Tog fram papper och penna, följde ledningarna och ritade verkligt kopplingsschema. Sedan fram med multiinstrument och mätte upp samtliga ledningar.

Visade sig vara glapp på en kontaktor, drog åt 2 st M8 muttrar och problemet var löst.

Mitt tips är att kontrollmäta som andra oxå föreslagit för metodisk felsökning lönar sig (inte fel med RTFM vid nyinstallation).  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Som sagt, alla andra visar rätt. Det finns inte ens nåt på båten som i teorin skulle kunna ge 24 V som det står just nu.

 

Jag tänkte att den mätte solpanelernas spänning, och inte batteriet. Kan ju bli rätt mycket. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu tagit bort den ur elsystemet. Kopplat in den direkt på ett fristående blybatteri (inte inkopplat till nåt) och shunten visar 26.nåt volt. Så den är utan tvekan kaputt. Trist, men sånt får man räkna med ibland.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, raol said:

Har nu tagit bort den ur elsystemet. Kopplat in den direkt på ett fristående blybatteri (inte inkopplat till nåt) och shunten visar 26.nåt volt. Så den är utan tvekan kaputt. Trist, men sånt får man räkna med ibland.

 

Är allt rätt inställt, kopplat och senaste firmware? Gissar att du har koll men bäst att fråga. I appen har du Product Info och där kan uppdatera firmware om det finns nyare.

 

Har du kopplat systemets plus till vbatt+, sitter den i aux kan det ju bli fel.

 

Har du något kopplat till aux?

Motsvarar konfig i appen för aux vad som är kopplat till den?

 

Prova att växla mode till dc meter och sen tillbaka, du kan då kryssa i att rensa historik, kanske triggar det även någon slags reset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coderbob:

Är allt rätt inställt, kopplat och senaste firmware? Gissar att du har koll men bäst att fråga. I appen har du Product Info och där kan uppdatera firmware om det finns nyare.

Det är en väldigt enkel produkt. Batteriminus till batteriminussidan och batteriplus till pluskabeln.
Allt är senaste version, det var det första jag kollade när jag började se konstiga värden.

 

1 timme sedan skrev coderbob:

Har du kopplat systemets plus till vbatt+, sitter den i aux kan det ju bli fel.

Nej, naturligtvis inte. Den hade sannolikt inte ens startat om den satt i fel eftersom det är egenströmförsörjningen.

 

1 timme sedan skrev coderbob:

Har du något kopplat till aux?

Motsvarar konfig i appen för aux vad som är kopplat till den?

Nix, ingen sån kabel, så den är tom.

 

1 timme sedan skrev coderbob:

Prova att växla mode till dc meter och sen tillbaka, du kan då kryssa i att rensa historik, kanske triggar det även någon slags reset.

 

Hade tänkt göra det, men glömde det för jag hade bråttom hem efter gårdagens tur. Hade också tänkt plocka med shunten hem, men den blev kvar i båten. Som är 13 mil bort. Får testa det nästa gång.

- - - -

Ska också påpeka att jag testade den vid köpetillfället genom att ansluta till bilens startbatteri, för jag ville se att den visade rätt och startade och gick att ansluta till från mobilen/appen. Inga konstigheter då, utan den visade rätt spänning. Den visade också rätt när jag först kopplade in den i båten. Det tog en dag för den att gå upp till orimliga nivåer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-13 vid 09:39 skrev raol:

om det går att fixa eller om det bara är att kasta den? Köpt begagnad, så kan inte reklamera eller ta det på garanti.

swegel?

(Tror bara @raol fattar 😉)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev ChristerN:

swegel?

(Tror bara @raol fattar 😉)

Japp

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Japp

 

Ser väl ut att finnas hopp, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev ChristerN:

Ser väl ut att finnas hopp, eller?

Det tror jag inte, men det kostade mig som mest några minuter. Nästan inga företag godkänner reklamationer eller garantiärenden från andra än första ägaren. Vi får se. Jag återkommer i tråden om det händer nåt. Annars har jag en klump att använda som sänke vid fiske.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Irriterande att jag gjorde avsteg från min princip att aldrig köpa saker begagnat som inte börjar på B. Bostad, bil, båt - inget annat. Nu agerade jag impulsivt och trodde jag skulle spara 300-400 spänn på att köpa nåt begagnat, och så blir det precis så illa som jag alltid befarar.

 

Jag har nu visserligen fått svar från grossisten i Sverige att det kan tas på garanti, men då återstår problemet att få skräpet till Stockholm. Jag vägrar skicka saker utan att det är både spårbart och med värdeförsäkring, men nån sån tjänst erbjuder inte Postnord. Bara en som går till ombud, men det hämtar företag så klart aldrig ut. Nån pakettjänst som går direkt till företag med spårbarhet och värdeförsäkring finns inte längre.

 

Ska nu se om brorsan har nån bekant som ska köra Gbg-Sthlm nästa vecka, och lösa transporten på det viset. Det kan vara så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Irriterande att jag gjorde avsteg från min princip att aldrig köpa saker begagnat som inte börjar på B.

Vaddå, avsteg ?   Batterimonitor....

 

1 timme sedan skrev raol:

Jag vägrar skicka saker utan att det är både spårbart och med värdeförsäkring, men nån sån tjänst erbjuder inte Postnord.

Tror du ganska prisvärt kan skicka med Schenker (värde upp till 5000:-) och även få detta utkört mot ett smärre tillägg. Jo, de flesta företag hämtar annars faktiskt hos ombud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev IngemarE:

Vaddå, avsteg ?   Batterimonitor....

 


Hahaha!
 

15 minuter sedan skrev IngemarE:

Tror du ganska prisvärt kan skicka med Schenker (värde upp till 5000:-) och även få detta utkört mot ett smärre tillägg. Jo, de flesta företag hämtar annars faktiskt hos ombud.

Jag väntar tills jag får besked om brorsans bekanta kan ta med upp.

Om man inte uttalat hämtar hos ombud ska man inte räkna med det. Har hört många historier om hur paket blivit liggande för att företag helt enkelt vägrar hämta hos ombud, för t ex returer eller inskickade saker för service, så det misstaget tänker jag inte begå.

DHL kollade jag, men där går inte att hitta några som helst villkor för pakettjänsterna, så det räknar jag bort. Schenker hatar jag, men om de kan lösa det så får jag kanske krypa till korset. Det är verkligen helt bedrövligt svårt att skicka paket som privatperson nu. Förr var det enkelt, med Postens företagspaket, men de slarvade väl bort för många för att behålla den tjänsten...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kunde iaf boka med utkörning med både Postnord och Schenker på deras hemsidor.

Inte för att det va billigt men fullt möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-16 vid 20:47 skrev Wildeside:

Jag kunde iaf boka med utkörning med både Postnord och Schenker på deras hemsidor.

Inte för att det va billigt men fullt möjligt.

Jag har inte hittat nåt. I informationen för tjänsten "Värde" står inget annat än att mottagaren måste hämta ut hos ombud. Och det gör inte företag om de inte uttryckligen sagt att de gör det.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev raol:

Jag har inte hittat nåt. I informationen för tjänsten "Värde" står inget annat än att mottagaren måste hämta ut hos ombud. Och det gör inte företag om de inte uttryckligen sagt att de gör det.
 

4.1 Generellt PostNord ansvarar för varuvärden upp till 50 000 kr per sändning. Med sändning avses en eller flera paket från en och samma avsändare till en och samma mottagare och som inlämnats till PostNord vid samma tillfälle. PostNord ansvarar ej för skador på kyl, frys- eller färskvaror som är en följd av kyla eller värme utöver normal transporthantering.

 

https://api2.postnord.com/rest/customer/v2/ptm/file/download/4984.25344?disposition=inline&_ga=2.43526381.950631058.1661192405-1545160719.1655843436&_gac=1.150803012.1661192405.Cj0KCQjw0oyYBhDGARIsAMZEuMui3_JE9ZQFvtKkhLm2KXBJXo2hTUA32sKz-G1IjgXlKP6-GDNz-VwaAuK4EALw_wcB

 

postnord.thumb.png.461bf9aa1be710d8e121b7b4d26eb4b2.png

Är det något jag missat eller missförstått i vad du söker så ber jag om ursäkt och du får gärna förklara så att jag(=5 åring) förstår😁

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Wildeside:

4.1 Generellt PostNord ansvarar för varuvärden upp till 50 000 kr per sändning. Med sändning avses en eller flera paket från en och samma avsändare till en och samma mottagare och som inlämnats till PostNord vid samma tillfälle. PostNord ansvarar ej för skador på kyl, frys- eller färskvaror som är en följd av kyla eller värme utöver normal transporthantering.

 

https://api2.postnord.com/rest/customer/v2/ptm/file/download/4984.25344?disposition=inline&_ga=2.43526381.950631058.1661192405-1545160719.1655843436&_gac=1.150803012.1661192405.Cj0KCQjw0oyYBhDGARIsAMZEuMui3_JE9ZQFvtKkhLm2KXBJXo2hTUA32sKz-G1IjgXlKP6-GDNz-VwaAuK4EALw_wcB

 

postnord.thumb.png.461bf9aa1be710d8e121b7b4d26eb4b2.png

Är det något jag missat eller missförstått i vad du söker så ber jag om ursäkt och du får gärna förklara så att jag(=5 åring) förstår😁

Ok, jag läste produktbeskrivningen. Det är ju rätt korkat av dem att ha en produktbeskrivning som säger en sak och sen alternativ när man faktiskt är redo att skicka som säger nåt helt annat. Ungefär som att köpa ett paket mjölk och sen är det banansmak när man dricker...

Men ja, då är det ett alternativ trots allt. Tack för det!

Schenker hade undantag i varuförsäkringen som gör det högst osäkert om nån elektronikpryl omfattas, så där står jag över i alla fall.

Sån jävla soppa det är med dessa fraktbolag. Kundovänligare verksamheter får man leta efter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frakten dit gick bra. Nyss fick jag ett meddelande om ett paket till mig därifrån, så jag får väl anta att reklamationen/garantiärendet gick igenom och att en ny är på väg. Men det kan ju också vara den gamla och en nekad reklamation. Skriver igen när paketet är framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I paketet låg en helt ny SmartShunt. Så detta blev bra till slut! Tack Victron!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya installerad och testad över helgen. Fungerar perfekt. Gött!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter detta ämne igen.

När den nya kom som ersättning visste jag ju fortfarande inget om vad som gjort att den första gick sönder. Kanske var den trasig redan när jag köpte den, men att det inte märktes på den korta tid jag testade vid köptillfället. Kanske gick den sönder av nåt i elsystemet i båten.

 

Jag har i en annan tråd tagit upp den antika landströmsladdaren som sitter i båten. Hur sannolikt kan det tänkas vara att den skickat ut nåt heltokigt som fått smartshunten att gå sönder? Då ska man ändå ha i minnet att det ju sitter en del annan elektronik, som ett par plottrar, och lampor av olika slag, i båten. Jag har inte vågat koppla in landströmmen sen den nya smartshunten installerades, eftersom det var när jag kopplade in den sist som jag upptäckte felet. Kan ju vara en ren slump, för jag kopplade in strax efter att jag installerat den.

 

Hur ska jag resonera här? Smartshunten ska enligt specifikationerna klara upp till 70 V. Hur sannolikt är det att nån "orenhet" från landströmsladdaren skulle kunna paja smartshunten och samtidigt inte skada eller påverka plottrar och annan elektronik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...