Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
zurdu

Liten gul ohyra i båten.

Rekommendera Poster

Som titeln anger så finns dessa nu i min båt. Jag hade dem i min första båt och det var 1986-87. Vill minnas att jag någonstans köpte ett medel för att bli av med ohyran. Men jag minns ej hur och var jag skaffade medlet. Kan någon här tipsa om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej inget foto. De är väldigt små. De ska vara ofarliga sägs det men det är obehagligt att de ibland syns i båten. Ska försöka fota dem då jag kommit till båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är beige och så små att de inte låter sig fotograferas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev zurdu:

De är beige och så små att de inte låter sig fotograferas.

Japp, de brukade jag oxå ha. De kallas barn, mina har nu gått över till tonårsstadiet.....inte mycket bättre. Det där med ofarliga vete f-n om jag håller med om😉

 

Skämt å sido så vet jag vilka du menar och har oxå haft dem. De brukade trivas i under dynorna och kanten av den gamla skrovbeklädnaden som är limmad nere under dynorna. Själv har jag bara ignorerat dem. Fungerade det medlet du en gång köpte? Och minns du om det gav något långvarigt resultat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det i förra och har det i nuvarande. Det rör sig om boklöss. Harmlösa insekter och inget man egentligen behöver bry sig om, så länge man inte mår dåligt psykiskt av deras närvaro. De kan ge sig på torrvaror, så allt ätbart bör vara tätt förseglat i båten, i plast eller metall. Lim och andra komponenter i böcker kan de också knapra på. Bits inte, orsakar inte allergiska besvär, skadar inte båten.

 

Myrr är ett generellt leddjursdödande (leddjur är insekter, spindeldjur, m fl) medel och bör funka bra även på dessa.

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Boanjohan:

Japp, de brukade jag oxå ha. De kallas barn, mina har nu gått över till tonårsstadiet.....inte mycket bättre. Det där med ofarliga vete f-n om jag håller med om😉

 

Skämt å sido så vet jag vilka du menar och har oxå haft dem. De brukade trivas i under dynorna och kanten av den gamla skrovbeklädnaden som är limmad nere under dynorna. Själv har jag bara ignorerat dem. Fungerade det medlet du en gång köpte? Och minns du om det gav något långvarigt resultat?

 

Medlet fungerade bra men jag sålde båten efter två år så jag vet ej något om hur långvarig effekten var.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev raol:

Hade det i förra och har det i nuvarande. Det rör sig om boklöss. Harmlösa insekter och inget man egentligen behöver bry sig om, så länge man inte mår dåligt psykiskt av deras närvaro. De kan ge sig på torrvaror, så allt ätbart bör vara tätt förseglat i båten, i plast eller metall. Lim och andra komponenter i böcker kan de också knapra på. Bits inte, orsakar inte allergiska besvär, skadar inte båten.

 

Myrr är ett generellt leddjursdödande (leddjur är insekter, spindeldjur, m fl) medel och bör funka bra även på dessa.

 

Var köper man myrr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev zurdu:

 

Var köper man myrr?

Jag antar att det finns i butiker som byggvaruhus, järnhandlare och liknande. Aldrig köpt själv, så jag vet inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev zurdu:

 

Var köper man myrr?

Byggvaruhus, trädgårdsbutiker o liknande. Jag har själv köpt det hos Hornbach för att strö utanför garaget där myrorna brukar krypa runt på somrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...