Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jernhand

Dra om elen i en snipa

Rekommendera Poster

Jag funderar på att börja rensa och göra om, eller åtminstone förbättra elsystemet i båten eftersom jag inte riktigt har koll på vilken kabel som går till vilken pryl, framför allt inte på minussidan. Skickar med ett nuläge, vissa frågetecken. Flera olika kabelareor, mycket brun lampsladd för att smälta in samt fina skarvar och påstick där man kört in allt i en flatstiftshylsa och nypt av med avbitartång.

 

  • Huvudbrytare 1 används istället för ett skiljerelä så att man inte drar ur startbatteriet, men allt fungerar ju även om man bara har på brytare 2.
  • Motorjord går på startbatteriet direkt. Hur laddningen är kopplad vet jag inte. Inte följt. 
  • Säkringarna under ratten är flatstiftssäkringar + minusplint av sockerbitar som är byglad. I huvudsak är det lanternor och vindrutetorkare.
  • Säkringarna i SB garderob är porslinssäkring, likaså i akterruffen men de används knappt. 
  • Jag har förutom kylboxen en Waeco CDF-18 inga direkta förbrukare. Bara två lampor i kojen och en bilstereo.
  • Jag tror regulatorn är kopplad 2,5 mm² men jag vet inte.

 

Jag har funderat på att dra 4 eller 6 mm² kabel till ruffen i fören respektive aktern för säkringspanel för förbrukare.
Är det rätt tänkt? Hur mycket ska man ha? Hur avsäkrar man innan säkringspanelen? Behöver man ha en "huvudsäkring" för respektive säkringsdosa?

 

Är det bara Skyllermarks som gäller? Hur märker man upp på ett bra sätt? 

 

 

nulage-sakringar.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan börja så kommer det säkert lite fler tips? :)
Vad det gäller kabelarea så kan man kika i nomogram och där ska totallängden av både plus och jordledare räknas. Så 2 meter pluskabel till en lampa gör 4 m totalt när du läser nomogrammet.

Om du inte kan räkna på dina förbrukare så har ju Skyllermarks en tabell på ungefärliga Ah per förbrukar i sin elguide som du verkar ha kikat i.

 

Håll elsystemet så enkelt som möjligt, så frågan är om du verkligen behöver 3 st säkringshållare om du har få förbrukare, de flesta båtar med några år på nacken upp till 10m har ju ofta bara en säkringscentral. Själv har jag flera men det beror på att jag ökat på antalet förbrukare.
En huvudsäkring till varje säkringsdosa låter också överdrivet i detta fallet, har du flera säkringsdosor så lägg samtliga på en och samma huvudsäkring.
Vad det gäller vilket batteri som försörjer vad så ska inget annat än startmotorn och motorrelaterat ligga på startbatteriet, enda undantaget kan vara ankarspel och bogpropeller som bara körs när motorn är igång, men det finns de som inte tycker så också.

 

Biltemas skiljerelä tycker jag är en enkel och billig lösning för att slippa hålla på med batterifrånskiljare (huvudbrytare) för att få laddning på förbrukningsbatteriet.

 

De undantag som jag har gjort är att min solpanel har jag kopplad rakt på förbrukningsbatteriet via säkring utan att passera någon batterifrånskiljare. Länspumpen har jag på en säkringsdosa utan batterifrånskiljare för att aldrig kunna stängas av av misstag. Detta kanske är udda men då stänger jag inte av gratisladdningen av misstag eller kommer till en båt som ligger på botten.

nomogram.jpg

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar elschemat som så att du har lanternor mm anslutna direkt på startbatteriet, alltså på batterisidan av huvudbrytare 1. Verkar farligt, om du glömmer stänga av en lanterna töms startbatteriet? Bättre att lägga lanternorna på husbatteriet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Makro:

Jag kan börja så kommer det säkert lite fler tips? :)
Vad det gäller kabelarea så kan man kika i nomogram och där ska totallängden av både plus och jordledare räknas. Så 2 meter pluskabel till en lampa gör 4 m totalt när du läser nomogrammet.

Om du inte kan räkna på dina förbrukare så har ju Skyllermarks en tabell på ungefärliga Ah per förbrukar i sin elguide som du verkar ha kikat i.

 

Håll elsystemet så enkelt som möjligt, så frågan är om du verkligen behöver 3 st säkringshållare om du har få förbrukare, de flesta båtar med några år på nacken upp till 10m har ju ofta bara en säkringscentral. Själv har jag flera men det beror på att jag ökat på antalet förbrukare.
En huvudsäkring till varje säkringsdosa låter också överdrivet i detta fallet, har du flera säkringsdosor så lägg samtliga på en och samma huvudsäkring.
Vad det gäller vilket batteri som försörjer vad så ska inget annat än startmotorn och motorrelaterat ligga på startbatteriet, enda undantaget kan vara ankarspel och bogpropeller som bara körs när motorn är igång, men det finns de som inte tycker så också.

 

Biltemas skiljerelä tycker jag är en enkel och billig lösning för att slippa hålla på med batterifrånskiljare (huvudbrytare) för att få laddning på förbrukningsbatteriet.

 

De undantag som jag har gjort är att min solpanel har jag kopplad rakt på förbrukningsbatteriet via säkring utan att passera någon batterifrånskiljare. Länspumpen har jag på en säkringsdosa utan batterifrånskiljare för att aldrig kunna stängas av av misstag. Detta kanske är udda men då stänger jag inte av gratisladdningen av misstag eller kommer till en båt som ligger på botten.

nomogram.jpg

 

Jaså man får dubbla och räkna in både minus och plus.

Anledningen till tre säkringshållare är ju för att jag vill minska antalet sladdar som går kors och tvärs genom hela båten som nu.

Ja, länspumpen är på annars sjunker båten...

 

4 timmar sedan skrev Ove-T:

Hej

En bit ner på sidan under Båtpärm och elkapitlet finns en del tips https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk

Hälsningar Ove

Tack. Får läsa lite där.

 

37 minuter sedan skrev speljakt:

Jag tolkar elschemat som så att du har lanternor mm anslutna direkt på startbatteriet, alltså på batterisidan av huvudbrytare 1. Verkar farligt, om du glömmer stänga av en lanterna töms startbatteriet? Bättre att lägga lanternorna på husbatteriet.

Givetvis har jag ritat fel. Det enda som är på är plusplint konstant och dess förbrukare.

Kan köra lanternorna även när huvudbrytare 1 är avstängd eftersom allt då går på husbatteriet eftersom förbrukarna är ihopkopplade på det sättet. Bara startbatteriet som blir frånkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Jernhand:

 

Jaså man får dubbla och räkna in både minus och plus.

Anledningen till tre säkringshållare är ju för att jag vill minska antalet sladdar som går kors och tvärs genom hela båten som nu.

Ja, länspumpen är på annars sjunker båten...

Japp, så är det.

Men kör på med tre säkringspaneler och dra lite grövre kabel till dem och ev säkra av samtliga med en enda säkring.

Denna huvudsäkring ska ju skydda mot kabelbrand i ”matarkablarna” och vara dimensionerade efter dem och givetvis vara ansluten till förbrukningsbatteriet.


Glöm inte att märka alla kablar när du börjar att lossa dem, jag gjorde nyligen ett liknande jobb på en kompis båt och det blev mycket som hängde löst ett tag. 
Där byttes bl.a en gammal skiljediod mot skiljerelä och en massa konstiga kopplingar som drog ur både start och förbrukningsbatteri rensades bort och ersattes med delvis ny kabel och framförallt nya kabelskor utan oxid i pressningen. Nu säger han att han alltid har bra laddning och slipper gå och kika i sin Victron-app hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-18 vid 18:18 skrev Makro:

Japp, så är det.

Men kör på med tre säkringspaneler och dra lite grövre kabel till dem och ev säkra av samtliga med en enda säkring.

Denna huvudsäkring ska ju skydda mot kabelbrand i ”matarkablarna” och vara dimensionerade efter dem och givetvis vara ansluten till förbrukningsbatteriet.


Glöm inte att märka alla kablar när du börjar att lossa dem, jag gjorde nyligen ett liknande jobb på en kompis båt och det blev mycket som hängde löst ett tag. 
Där byttes bl.a en gammal skiljediod mot skiljerelä och en massa konstiga kopplingar som drog ur både start och förbrukningsbatteri rensades bort och ersattes med delvis ny kabel och framförallt nya kabelskor utan oxid i pressningen. Nu säger han att han alltid har bra laddning och slipper gå och kika i sin Victron-app hela tiden.

Grövre kabel, du menar mer än 8 mm2?
Till solpanelen funderar jag givetvis på en separat plint med kanske 10 mm2.

 

Jag har en dymo för uppmärkning, men kanske är det inte tillräckligt bra? 

Att en del kabel är oxiderad förstår jag. Kontakten till min topplanterna mätte 11,5 volt direkt efter jag stängt av motorn efter ett par timmars gångtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med grövre avsåg jag inte grövre än vad som tidigare nämnts utan att kabeln till säkringshållaren är grövre än de kablar som går från säkringshållaren till förbrukarna.

Dimensionen får du räkna ut med nomogrammet.

 

Dymo låter utmärkt, när jag rev ner nöjde jag mig med att skriva på en bit tejp som sattes på varje kabel och när allt var klart märkte vi faktiskt med dymo 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av Dymos plastband är att dom släpper efter något år. Jag hade märkt upp kablar och hittade alla etiketter liggande i en hög 😥

 

Gör man om ett elsystem skulle jag satsa på "vanlig" kabelmärkning med nummer. Då kan man lätt uppdatera dokumentationen om man ändrar på något eller kopplar in något mer på kabeln. Finns på Kjell, Biltema, m.fl.

 

 

 

image.png.12b194475e5fd10b92fc7f0a5f0fe2c7.png

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-20 vid 09:55 skrev ABC:

Min erfarenhet av Dymos plastband är att dom släpper efter något år. Jag hade märkt upp kablar och hittade alla etiketter liggande i en hög 😥

 

Gör man om ett elsystem skulle jag satsa på "vanlig" kabelmärkning med nummer. Då kan man lätt uppdatera dokumentationen om man ändrar på något eller kopplar in något mer på kabeln. Finns på Kjell, Biltema, m.fl.

 

 

 

image.png.12b194475e5fd10b92fc7f0a5f0fe2c7.png

Jag läste någonstans att ett av de bättre sätten att få dymo-tejpen att stanna kvar är genom att sätta en bit papper mellan de båda klistersidorna när man gör en "flagga". Så jag har testat det och påståendet verkar stämma.

 

Någon som förresten har tips på bra priser på RK eller RQ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jernhand:

Någon som förresten har tips på bra priser på RK eller RQ?

Du vill väl ha förtennad kabel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-22 vid 20:00 skrev Kane:

Du vill väl ha förtennad kabel?

Ja, det skadar inte. Men kan inte säga att majoriteten de 20-30 år gamla sladdar som idag går igenom båten är förtennade.

 

Men frågan kvarstår. Någon med tips på bra priser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...