Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nil83

Yamaha utombordare accelererar inte

Rekommendera Poster

Hej!

Har köpt mig min första motorbåt, med en Yamaha autolube 40 hk från -87. Den gick superbra första två månaderna sen efter vi varit ute och kört en heldag med rejäla vågor gick den inte att accelerera upp dagen efter.

trots full gas höll den sig på 7 knop.

Bytte tändstift och så fungerade den som innan igen.

några veckor efter det slog motorn/propellern i stenar (avstängd) och samma problem uppkom igen, det går inte att accelerera upp.

bytte propeller men ingen skillnad. Bytte tändstift igen (de var sotiga men såg hela ut annars) och den svarade bra på gasen första gången men sen samma sak igen.

 

Vad kan det vara? Den går jättefint upp till ca sex-sju knop, sen hackar den sig och ökar inte mer.

 

Säljaren sa att jag absolut inte fick använda choken heller.. dum som jag va frågade jag inte varför. En kompis som inte visste drog ut den iaf, kan det påverkat? Att det är choken som hängt sig på något sätt?


Tacksam för hjälp å gissningar från er erfarna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med stenarna är nog bara en tillfällighet som inte hänger ihop med problemet.
Om stiften blir sotiga så får den ju uppenbart alldeles för fet blandning. Antingen för mycket olja eller för mycket bränsle/oljeblandning.  har du koll på om den drar typ 1-2% olja gentemot bensinen du tankar?

Att du inte får använda choken verkar märkligt, (Går den redan så fruktansvärt fett att den aldrig behövs?) , jag hade försökt mig på att börja med att ställa in förgasaren och kolla så att luftfiltret inte är igensatt.

 

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köra i stora vågor kan ibland innebära att smuts från tankens botten far upp och täpper till bränsletillförseln. Kanske redan i tanksugröret och ibland längre in ex. i förgasaren.

Blås bakvägen i tanken, rensa/byt bränslefilter, rengör förgasare.

Kolla även om choken funkar som den ska. Öppnar spjället helt när choken är avstängd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar!

 

jag har svårt att avgöra om den drar normalt med olja, ibland verkar det inte gå åt någonting medan det andra gånger dragit slut.

vet att andra kopplar bort autoluben, och blandar direkt i dunken ist. Är det lätt att fixa själv? Värt att testa?

 

När jag startar chockar jag på gasen, medan den manuella spaken på motorn absolut inte fick röras.. hur kan man se om spjället är öppet?

 

Bränslefilter gjorde jag rent för någon vecka sen, men gjorde ingen större skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Nil83:

När jag startar chockar jag på gasen, medan den manuella spaken på motorn absolut inte fick röras.. hur kan man se om spjället är öppet?

Om det inte går att se på utsidan av förgasaren att det rör sig på rätt sätt så får du titta in i insuget att chokespjället öppnar helt. Kräver eventuellt demontering av luftburk för att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att det har med choken att göra. Om säljaren säger att du  absolut inte får dra ut choken och ni gjort det och sen går den dåligt så tyder på ett samband. Men om choken hackat upp sig så borden gå dåligt även på låga varv rätt snabbt efter start. Kommer det ut stark piss-stråle ur motorn? Gamla yamaha brukar ha en kraftig piss-stråle, annars är något fel där. Min tanke är att det kan vara ett överhettning pga av trasig eller dålig impeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni dragit i choken och den går så långsamt, så har troligen choken hängt sig med spjällen stängda så att det blir för mycket soppa. Chokar/köver sig helt enkelt. Lossa kåpan och känn på choke-staget om det fastnat i nedre läget. Om så, tryck upp staget igen så spjällen öppnas. Luktar det mycket bensin samtidigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...