Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
schizo99

Bränslefilterhållare yamaha f60. Finns det alternativ?

Rekommendera Poster

Har haft problem med att motorn stannat intermittent.

Genom att byta del för del av bränslesystemet har vi kommit fram till att det är bränslefilterhållaren som är trasig.

 

Yamaha vill ha 2962:- kronor för den delen. Vilket är helt absurda mändger pengar med tanke på vad man får.

Så jag tänkte höra om det är någon här som har antingen en aning om var man hittar eftermarknadsdel eller alternativ till det fast monterade filtret.

Kör nu med ett vanligt inline pappersfilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev schizo99:

Har haft problem med att motorn stannat intermittent.

Genom att byta del för del av bränslesystemet har vi kommit fram till att det är bränslefilterhållaren som är trasig.

 

Yamaha vill ha 2962:- kronor för den delen. Vilket är helt absurda mändger pengar med tanke på vad man får.

Så jag tänkte höra om det är någon här som har antingen en aning om var man hittar eftermarknadsdel eller alternativ till det fast monterade filtret.

Kör nu med ett vanligt inline pappersfilter.

En bild vore nog bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte helt uppriktig i titeln på posten inser jag.

Motorn är en Selva Dorado 60xs -06 men som jag förstår är det i princip en ombrandad yamaha f60.

 

Tror reservdelsnummret är 68V-24560-01, väntar fortfarande svar från Selva Marine.

 

edit: kan också vara 64J-24560 marineparts 64J-24560-10

 

Yamaha vill ha en ohygglig massa pengar. Hittar en del på Amazon men där har man ju ingen aning om kvaliteten på grejerna. Det verkar också finnas 2 varianter. En med klar plast och en ogenomskinlig variant.

Redigerad av schizo99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury har typ samma filter.

Skruv med mutter i toppen för fastsättning, slang in, slang ut.

Filtret är inte lika högt, dvs filterytan är inte lika stor.

Finns i två varianter med olika grova skruvar. Minns inte vilka men kanske M5 och M8.

Kostar typ 500 för komplett hållare och filter.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vad sätt är det fel på filterhållaren? Om det är skadat/sprucket i godset kanske den måste bytas i övriga fall borde det väl gå att rensa/laga.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft problem med att motorn stannat.  Blåsan varit mjuk och det har gått hålla motorn igång om man pumpat på blåsan.  Har bytt ALLA delar framför högtryckspumpen utom just filtret. Slangen mellan låg och högtryck är visserligen inte bytt. 

 

Satte dit ett inlinefilter och då gick motorn utan avbrott. MEN igår var vi iväg igen.  Tror ni inte motorn börjar stanna för oss igen. Samma symptom. 

 

Noterade dock att det bara var bensin i 1/4 av filtret när vi parkerat på gården. 

 

Eldar snart upp skiten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ut och pumpade på blåsan,  lät det stå någon minut.  När jag sedan lossade på en slang sprutade det bensin. Detta bör väl betyda att det inte är läckage? 

 

Kan våra intermittenta fel bero på igensatt filter efter lågtryckspumpen? 

 

Såg nämligen nu att det sitter ännu ett filter efter lågtryckspumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev schizo99:

Var ut och pumpade på blåsan,  lät det stå någon minut.  När jag sedan lossade på en slang sprutade det bensin. Detta bör väl betyda att det inte är läckage? 

 

Kan våra intermittenta fel bero på igensatt filter efter lågtryckspumpen? 

 

Såg nämligen nu att det sitter ännu ett filter efter lågtryckspumpen. 

Det sitter väl inget filter efter lågtryckspumpen!? Det brukar vara ett filter innan lågtryckspumpen (den du har fotat), sedan är det ett filter/sil inne i VST-tanken som inte går att se. Till sist så har vissa motorer ett filter på högtrycksledningen mellan VSTn och spridarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det trodde inte jag heller. 

 

Och iom att den för snabbare desto mer man varvar motorn så börjar jag bli mer och mer övertygad om att det är det filtret som är problemet.

 

Filtret heter 6C5-24251-00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skulle en ny filterhållare lösa? Det ser helt ut på bilden, du skriver inte att det är sprucket eller liknande. Kommer att bli noll skillnad om du byter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det var filterhållaren eftersom motorn gick som den skulle och inte stannade efter att jag monterat ett inlinefilter istället.

 

Men så var vi iväg i förrgår och då dummade sig motorn igen.

 

Men hittade som sagt att det sitter ett filter till EFTER lågtryckspumpen. Och iom att vi bytt typ allt annat så hoppas jag innerligen att det är det filtret som är problemet.

 

Runt 3500 varv så verkar motorn kunna gå hur länge som helst medan den dör med jämna mellanrum över detta. I mitt huvud skulle detta bero på att filtret efter lågtryckspumpen är igensatt och begränsar flödet till högtryckspumpen. Är man snabb nog och drar av på gasen och pumpar på blåsan så fortsätter motorn att gå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...