Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jonaslatt

Aq130 går orent tomgång

Rekommendera Poster

Nyrenoverad aq115\130

 

Startar overkligt fint och jämn tomgång. 

 

Drar man på en stund och sedan lägger sig på tomgång så går den orent. 

Men reagerar på gas direkt. 

 

Stänger man av den när den är varm  så måste man köra på gasen 5-10 sekunder.  Sen funkar allt igen. 

 

Först tänker jag ånglås.  Men ska ju inte gå oroligt på tomgång då. 

 

Tips ider vart jag ska börja.? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Jonaslatt:

Nyrenoverad aq115\130

 

Startar overkligt fint och jämn tomgång. 

 

Drar man på en stund och sedan lägger sig på tomgång så går den orent. 

Men reagerar på gas direkt. 

 

Stänger man av den när den är varm  så måste man köra på gasen 5-10 sekunder.  Sen funkar allt igen. 

 

Först tänker jag ånglås.  Men ska ju inte gå oroligt på tomgång då. 

 

Tips ider vart jag ska börja.? 

 

Ånglås kan det ju vara, men jag vet att tändspolar och kondensatorer lägger av när dom är gamla och varma. En annan orsak kan vara en automatchoke som inte riktigt öppnar spjället helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Ånglås kan det ju vara, men jag vet att tändspolar och kondensatorer lägger av när dom är gamla och varma. En annan orsak kan vara en automatchoke som inte riktigt öppnar spjället helt.

Glömde att skriva att det sitter original dubbla solex 44 förgasare och dessa har ingen choke. 

 

Mina tankar har lurat åt fördelaren.

Nya kablar stift mm. 

 

Tändspole kör jag just nu med biltemas dock helt ny. Kan självklart va fel för det. 

 

Kondensatorn.  Har den något med tändningen att göra egentligen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensatorn ser till att gnistan slocknar snabbt.  Med dålig kondensator kan du få tomgång men bra ”Bludder” när du gasar på.  Kondensatorn är MYCKET viktig.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensatorn bidrar även till att släcka ut den gnistan som annars skulle uppkomma mellan brytarspetsarnas kontaktytor, och därmed även viss radioavstörning.

Utan kondensator, eller med en kass konding så bränns brytarspetsarnas kontaktytor sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får självklart kolla detta.  Går den mäta eller byter man bara.? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kondensatorer mäter man med en multimeter (eller annat instrument) som har en sådan funktion, och det har inte dom flesta. Nej byt den, den tillhör motorns förbrukningsartiklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som talar emot tändning är enligt mig att den svarar bra på gas. Har du justerat tomgången ordentligt? Testa att ställa in den vid varm motor och om det går bra och du blir av med egenheterna så märker du sedan om det blev acceptabelt även vid kall motor.

 

Startproblemen vid varm motor låter som värmerelaterat/mindre variant av ånglås. Det kan vara värt att testa med tjock packning/distans mellan förgasarna och insugsröret.

 

Jag hade själv problem med tomgång och varmstart när jag åkte B20/Solex 44. Testa lite startgas när du skall starta varm, så märker du om det är soppan som fattas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byte kondensator bara för att dubbelkolla men hjälpa ej.

 

Svåra är att prova detta hemma. Man måste alltid dra den till närmaste sjö för att prova. 

 

Har provat att höja tomgång utan resultat.  Provade med 1500 varv på tomgång men samma sak ändå.  Man får lixom jobba igång mptorn tills den orkar hålla sig igång. Sen funkar allt igen.

 

 

Redigerad av Jonaslatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filmade problemet idag. 

Måste medge att det låter som bränslefel nu tycker jag. 

Blir också ganska möe avgaser av motorn har jag sett. 

https://youtu.be/qP97qMKBGGM

Redigerad av Jonaslatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...