Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coderbob

Assymetri

Rekommendera Poster

Jag förstår tanken men ändå... antagligen inga esteter som köper en sån här.

IMG20220810124243.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Skilsö 35 är assymetrisk....🙄

Fult ?  Inget man tänker så mycket på estetiskt, men det är VÄLDIGT praktiskt med den skjutdörr och nedsänkta skarndäck som då får plats på ena sidan.

Även Grandezza 37 m.fl har samma lösning.

  • Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är så fult, och det är i princip bara rakt bakifrån och framifrån som det syns. Från sidan ser ju sidorna olika ut, men man ser bara en i taget...

Sen stavas det "asymmetri". Kommer av "a-" som betyder "icke-", "syn" som betyder "ihop med", och "metron" som betyder mått. Sen blir "nm" till "mm" pga lättja i munnen. :)

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, raol said:

Sen stavas det "asymmetri"

Slarvigt av mig, jag som brukar ha järnkoll på stavningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, IngemarE said:

Fult ?

Nej då, jag blev lite paff bara, har aldrig sett något liknande. Båten är ju hur snygg som helst, min är katastrof i jämförelse 😆

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också tänkt på att det ser lite lattjo ut, men anade att det måste vara praktiskt på något sätt. Båtar är ju alltid en hoper kompromisser och kanske kan utseendekompromissen göra det mer praktiskt inuti. Eller på däck.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Themariner:

Väldigt många båtar byggs så sedan 20 år eller så. 

Precis, och graden av asymmetri varierar. Ibland är det så att överbyggnaden övergår direkt i skrovsidan på ena sidan, och ibland är det stora sidodäck, men där det ena är lite bredare än det andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquador 32 har samma lösning, fult eller inte så kan det vara väldans praktiskt och på många sätt en utmärkt kompromiss.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coderbob:

hittade den här charmiga saken några meter från den förra

Praktiskt eller inte, jag blir nästan skelögd av att titta på den. Tycker nog att Targa & co fick till det bättre 🙂

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl framför allt ett sätt att få både sidodäck och gott om plats inne i samma båt, när man är begränsad i bredd, t ex maxbredd för vägtransport. När båtarna är så stora att man ändå är i "bred last"-klass och behöver specialtransport, då spelar det mindre roll. Man kan ju lätt få 30-50 cm extra bredd inne, mot en knappt märkbar asymmetri och att man bara kan nå fördäck, och ena sidan, från ett håll.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säga vad man vill om symmetri,  med eller utan a...

 

Min sb-sida är bredare än bb-sidan!R5a.jpg.3006c3e1c97a341c2fc54ff65204b2cf.jpg

 

Hopplöst idag, sajten laggar ur.

Hursomhelst, däcket på strybordsidan bredare än det på babordssidan.

Det syns ju inte på denna bilden, men hytten står alltså förskjuten åt babord.

Gissa vilken sidas däck som blir smutsigast..?

Men det är väl så med dessa "glasskiosker på pråmar" att man prioriterat användbarheten och funktionen framför designen.

Notera även det stabila räckverket runt båtens upphöjda relingskant, som avslutas i två synnerligen stabila och praktiska pulpitar ute på det halkfria peket.

 

För ovanlighetens skull ligger det ute en sådan här Triton 29 på Blocket, den har hittat ända till Haparanda från det fagra teak- och mahognydoftande Orust.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...