Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Chrille26

Vilken toalettlösning hade ni valt?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har köpt en båt där tidigare ägare valt att demontera orginaltoaletten. 
Genomföring ut genom skrovet finns kvar, men den lösningen är inte längre tillåten om jag förstått rätt. 
Vad skulle ni rekommendera för lösning om jag vill ha en fungerande toa i båten?  Det står mellan att montera spoltoa då båten endå har en avsatt plats för det, portapotti, mull eller liknande lösning.

Hur hade ni gjort?

Tar tacksamt mot förslag!

mvh!

7FDC9594-0632-4F6D-AC8F-F4183F09C17B.thumb.jpeg.9f7ecaedbeff8de5c767886d6735ba6e.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag hade valt att installera en spoltoa med tank, för tömning vid lämplig marina.

 

Vänlig hälsning

bertil Rolland

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ofta ska den användas?

 

För att bulken, priset och alla underhållspunkter hos spoltoan ska kunna motiveras känner jag personligen att den ska användas ganska flitigt. PortaPottin är inte så dum ifall toan mer ska finnas som en backup vid enstaka tillfällen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Airhead alla dagar i veckan. Absolut bästa lösningen. Jag har haft det i två båtar och däremellan hade jag en med tank och tömning. 

Aldrig mer att jag ids leta efter fungerande tömningsstationer, alltid lever med en viss doft av toa eller har rädslan att något med spolningen måste lagas under sommaren. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har än så länge inte hört någon som inte är nöjd över byte från spoltoa med tank till mulltoa typ Airhead. Skulle själv vilja göra det bytet. Airhead:en är ganska dyr, men om du ska börja från noll och köpa nu spoltoa, installera tank, däckstömning, slangar och inte minst jobbet att göra det så blir det nog ingen skillnad i slutsumman. Så kör på en Airhead direkt👍
Eller enklaste lösningen, en pottaporti om man orkar släpa den tanken och tömma🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tyckt att en Airhead hade varit roligt att pröva.

Nu har vi en väl fungerande toa med tank så det är (tyvärr) inte aktuellt att pröva något nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...