Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BlueCharm

Vinterförvaring/service Yamaha (Stockholm)

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Yamarin Cross 62 BR och det är dags för mitt första "vinteruppehåll". Kan ni rekommendera något bra ställe som kan serva motorn och vinterförvara båten? Den ligger nu på sin sommarplats i Nacka och jag har ingen trailer så jag måste kunna köra båten sjövägen till vintervilan.

 

Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några alternativ på auktoriserade Yamahaserviceverkstäder, några av dem har vinterförvaring också.

Nordwall (Lidingö)

Yamaha Center (Haninge, Danderyd)

Hammarby Marinservice (Långholmen)

Marine Store (Bergshamra, Norrtälje)

Björnhammarvarvet (Svinninge)

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att det finns ett par ställen vid strömma, den en är är en Yamahaverkstad, och den andra har vinterförvaring av båtar såvitt jag kan se. Det är ju hyffsat nära Nacka.

 

Du har inte funderat på båtklubb?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era svar, ska kolla med de ni nämnt!

Jo, jag kan absolut tänka mig båtklubb men har haft svårt att hitta sommarplats i någon sådan. Då får man köra iväg till ett serviceställe någon gång innan upptagning antar jag, hur lång tid tar egentligen en motorservice?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev BlueCharm:

Stort tack för era svar, ska kolla med de ni nämnt!

Jo, jag kan absolut tänka mig båtklubb men har haft svårt att hitta sommarplats i någon sådan. Då får man köra iväg till ett serviceställe någon gång innan upptagning antar jag, hur lång tid tar egentligen en motorservice?

Om du ser till att få en bokad tid så tar väl servicen ett par timmar eller så.

Jag servade min e-tec förra hösten på Bergshamra varv i Norrtälje när jag ändå var på landstället utanför Ljusterö som inte är allt för långt därifrån. Då lämnade jag in båten och tog en långpromenad med hunden så var det klart när vi kom tillbaka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev BlueCharm:

, hur lång tid tar egentligen en motorservice?

Alldeles för kort tid (1-2 timmar) i förhållande till kostnaden.....😀

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för bra svar!

 

Ny fundering: Hur gör ni med vinterkonservering? Det blir ytterligare en grej att lösa antar jag, ouff...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev BlueCharm:

Ny fundering: Hur gör ni med vinterkonservering? Det blir ytterligare en grej att lösa antar jag, ouff...

Så här gjorde jag vid vinterkonservering när jag gjorde det senast för några år sedan, dvs det sista motorn är igång för säsongen.

1. Kör motorn i sötvatten alt använd spolmunstycket (som finns på nyare Yammor)

2. Töm motorn på bränsle. Helst kör jag sista 5 litrarna på ren alkylatbensin och då gör det inte så mycket om det står lite soppa kvar i systemet.

Resten brukar ingå om man köper service på stället som vinterförvarar. Kort ur mitt dåliga minne.

a) Tryck olja i fettnipplarna

b) Kolla anoderna

c) Ta bort proppen och fetta in med propelleraxelfett

d) Spraya konserveringsolja över de delar som sitter under kåpan

e) Kolla växelhusoljan och byt om motorn gått mer än 15 timmar sedan senaste bytet. Byt samtidigt packningarna till oljeskruvarna. Ser oljan mjölkaktig ut så behöver växelhuset kollas för läckage.

f) Byt stift/olja/bränslefilter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev BlueCharm:

Stort tack för bra svar!

 

Ny fundering: Hur gör ni med vinterkonservering? Det blir ytterligare en grej att lösa antar jag, ouff...

Utöver servicen som byter olja etc behövs  ingen direkt konservering som på inombordare. Beroende på vad du har för motor så kopplar man bara trädgårdsslangen till en slang på motorn och spolar igenom den. Motorn är sedan självdränerande så inget vatten stannar kvar. Fråga servicestället om du är osäker, står annars i motorhandboken.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite olika svar ovan ang. vinterkonserveringen. Brunnsvikens lät ju väldigt smidigt om det nu räcker för en 2019 Yamaha 130 hk (den vanliga grå ni vet)?

 

ChristerN: Om man gjort årsservice precis innan så borde man inte behöva fetta in, byta packningar och olja m.m. väl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev BlueCharm:

Lite olika svar ovan ang. vinterkonserveringen. Brunnsvikens lät ju väldigt smidigt om det nu räcker för en 2019 Yamaha 130 hk (den vanliga grå ni vet)?

Inte så svårt att googla efter manualen 🙂 https://cdn2.yamaha-motor.eu/prod/owner-manuals/Outboard Engines/6EK-28199-85-M0.pdf

 

Se sidan 72-74. Spolmuff har jag aldrig fått att funka på min F225 så jag spolar bara genom slanganslutning. Dimolja tyckte inte ÅF behövdes så det hoppar jag också över.

 

Alla blir saliga på sitt sätt med konservering. Du kommer att få många svar om du frågar här och manualen är ännu petigare (spola efter varje körning, det gör ingen så klart). Kolla med din serviceställe, tycker jag, speciellt om de är auktoriserade på Yamaha. De bör ha koll för de gör förmodligen inte mer med motorerna de vinterförvarar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-12 vid 01:27 skrev BlueCharm:

Stort tack för bra svar!

 

Ny fundering: Hur gör ni med vinterkonservering? Det blir ytterligare en grej att lösa antar jag, ouff...

Brukar vara en generell åtgärd, se till att du har STA-BIL 360 Marine i tanken vid sista körningen.

Om du vill uppnå guldstjärnenivå så spola igenom med glykolblandning via färskvattenspolningen vid sista upptagningen (svårt att tro att många gör det).  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Kane:

Brukar vara en generell åtgärd, se till att du har STA-BIL 360 Marine i tanken vid sista körningen.

Det här är väl också lite omdiskuterat, även om det inte verkar göra bränslet sämre iallafall. Varje gång bränslestabilisator kommer upp brukar jag fråga om nån hittat ett vettigt (dvs någorlunda vetenskapligt) test där det visats att det gör skillnad, för jag har aldrig lyckats hitta ett. Något år hällde jag i STA-BIL men märkte ingen som helst skillnad från när jag inte använde det, så jag har slutat.

 

Det brukar av samma anledning vara diskussioner kring om man ska ha (bensin)tanken full eller tom under vinterförvaringen, för att slippa kondensvatten i tanken. Jag har inte märkt nån skillnad här heller och har bränslefilter med uppsamlingskopp där det i så fall borde fällas ut vatten. Därmed brukar jag möjligen tanka några liter till för att det inte ska vara helt tomt inför vårens första tur, men någon full tank blir det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väldigt förvånad att man köper båt innan man kontrollerar vinterförvaring, service etc. Som att köpa elbil när man bor i en vedeldad stuga med utedass. 

 

Vad ska du göra om du inte löser vinterförvaringen? Sälja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kojak77:

Är väldigt förvånad att man köper båt innan man kontrollerar vinterförvaring, service etc. Som att köpa elbil när man bor i en vedeldad stuga med utedass. 

 

Vad ska du göra om du inte löser vinterförvaringen? Sälja?

Du bor inte i Stockholm va? Att lösa allt sånt där innan man köper är ungefär som att lyckas tajma in- och utflytt till/ur bostad på samma dag. Vinterplats löser sig alltid, om inte annat genom att betala, sommarplats är avsevärt svårare. Så har man fixat sommarplatsen är vinterplatsen inga problem. När jag köpte min första båt hade jag inte heller någon koll på hur konservering gick till, men det var bara att vända sig till en bra motormek så löste sig det också. Jag hade inte ens sommarplats men hade en jäkla tur med inträde i båtklubb.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå jag bor i Stockholm, men jag ringde runt till båtklubbar och hittade plats innan jag köpte min båt för 5 år sedan. Men insåg att det är för mycket tidsåtgång att ha båten på en båtklubb när man skall fixa med den. Så det slutade med att jag sågade ned häcken och har den nu på tomten när säsongen är över. Kanon att på höst/vår bara öppna dörren och gå några meter när man ska fixa något. Innan jag köpt båten läste jag på grundläggande info om service och konservering, och sen mer detaljerat för den specifika motor som båten hade när den väl var inhandlad. Passade även på att omgående ta förarintyg så att det var avklarat lagom till sjösättningen. Men vi är väl alla olika, jag gillar inte att chansa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Kojak77:

Innan jag köpt båten läste jag på grundläggande info om service och konservering, och sen mer detaljerat för den specifika motor som båten hade när den väl var inhandlad.

Det är ju bra, men är inte alltid så lätt. Har man inombordare är det en del som konserverar med hela drevet av, andra som gör det med drevet på. En del kör drevsäck, andra lite andra lösningar. Svårt att veta hur man gör rätt innan man kunnat prova praktiskt. Att läsa hela motorhandboken är det nog få som gör, på samma sätt som 99,9% inte gör det till varken bilen eller TVn heller. Men jag håller med om att viss teori är bra att ha. Förarintyg borde vara självklart, jag är en av de som förespråkar ett lagkrav på det.

 

Jag gillar också att läsa mig till kunskap och slippa chansa. Med båt har jag varit tvungen att inse hur mycket som inte går att läsa sig till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...