Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MatsBerlin

Hjälp med blocketbåt

Rekommendera Poster

Hej! Ska snart åka och titta på en båt. Ägaren skriver dock att ”Det finns tecken på höjning av skrovet precis akter om kölen men det såg ut så när jag köpte den 2009.” och så bifogar han en bild. Jag bifogar också den. Är detta något att bekymra sig över?  Båten för övrigt: 
https://www.blocket.se/annons/blekinge/albin_accent/102367528

02201ECB-7636-421A-BF0E-B5043B7A3BD6.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker mig se sprickor, på båda sidor. 

Så blir det om båten går på grund.

Skulle nog rekommendera en ordentlig besiktning innan köp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag med tror att den båten har gåt på grund lite hårdare än om man söker plats i naturhamn.🤓

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev MatsBerlin:

Kan man säga något om skicket utan att lyfta båten? 

Kan och kan kan man väll.

Man kan bedöma hur skadad insidan är men vet inget om utsidan och helhetsbilden har man ingen aning om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men köpa en båt med eventuellt grundstötnings skada som ligger bland dom dyraste på blocket skulle iaf jag undvika om jag inte fick ner priset rejält eller skadan besiktad av kunnig besiktningsman.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Wildeside:

Men köpa en båt med eventuellt grundstötnings skada som ligger bland dom dyraste på blocket skulle iaf jag undvika om jag inte fick ner priset rejält eller skadan besiktad av kunnig besiktningsman.

Yep, men kanske är värt om man får ner priset rejält. Man har ju en bra anledning till prut…

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit min båt, hade jag fixat skadan själv. Slipat upp, plastat, förstärkt. Rätt mycket jobb, men inte så svårt. 
 

Däremot - jag hade INTE köpt en båt i den här prisklassen/typen med den skadan, speciellt inte då det är en vanlig båttyp. Då hade jag valt ett bättre exemplar, och hellre betalat några kronor till. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och... Det är klart läge att kolla motorbädden... 

En i bptklubben gick på en sten, och fick intryckning bak kölen. 

Och samtidigt hade motorbädden lossnat / skadats. 

Blev rätt dyrt försäkringsärende. 

 

Med det inte sagt att det är skador på din båt. 

 

Men lyft upp, och be besiktningsman kolla ev skador. 

Går liksom inte att reglera i efterhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Hybro:

En i bptklubben gick på en sten, och fick intryckning bak kölen. 

Och samtidigt hade motorbädden lossnat / skadats. 

Accenten har motorn i förpiken 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fin båt i övrigt. 40 tusen  tycker jag inte låter mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig se färger/spår av rost i sprickorna. Tycker vidare det ser ut som om hela det inringade partiet skulle ha delaminerat/spruckit pga någon skada. Ser ut som en (i akterkant) lös kaka. Vad finns under som ger färgen av rost, stödbock (om den är i järn)?

 

Kan man någon gång ha råkat lyfta båten med slingen över stödbocken så den tryckts up och sedan skitigt i att åtgärda?


Som andra skrivit skulle jag inte köpa utan en rejäl kontroll av insida och utsida, samt provkörning med kontroll av axel och det skadade partiet under gång. Det ser inte bra ut. Misstänker luft i stödbock.

 

Prisbilden har jag inte längre koll på för accenterna, men före 2020 bör det ha varit en relativt osäljbar båt för det priset. Tror de låg under 30k för en i bra skick och det har alltid funnits ett stort utbud av dem. 
 

Priserna lär knappast gå upp, snarare implodera nästa år är min gissning.

467691C0-86AC-4E97-AF81-B90CCB918906.thumb.jpeg.f6075de50b16f9be8ec8fd32be56c795.jpeg

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det som visas på bilden, vara ett mindre lyckat försök att täta inifrån med glasfiber och Epoxi? Som dessutom nu släppt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MatsBerlin:

Samtidigt kan man ju kanske pruta ner den med hjälp av ovanstående anledningar och kanske få ner den till en av de billigare 

Jag rekommenderar ändå att köpa en hel båt. Om du inte tycker det är jättekul att laga båtar förstås. 

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MatsBerlin:

Samtidigt kan man ju kanske pruta ner den med hjälp av ovanstående anledningar och kanske få ner den till en av de billigare 

Kanske du kan pruta, men du vet inte vad det kommer att kosta att laga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag satsa på en Albin 78 i stället. Rymligare och modernare. 80-års modell eller nyare med luckgarage

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...