Jump to content
Sunday 26 May 2024
tilt_tilt

Honda BF50 2015 tilt/trim-problem

Recommended Posts

Hej! Har en Honda BF50 från 2015 som vi haft i drygt ett år nu. Har funkat felfritt fram till för några veckor sedan då man kunde se lite olja i vattnet när man varit ute och kört. Jag försökte hitta var det kom ifrån men hittade inte, fick dock en känsla av att det kom från tilt/trim-området. Nu går det inte länge att fälla upp motorn hela vägen upp, och det låter gurglande från trim/tilten när man börjar närma sig hela vägen upp. 

 

Antar att det är en oring eller tätning som läcker? Nån som varit med om liknande?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du har en läcka någonstans och det börjar nu bli för lite hydrauloja i trimmen. Var det läcker kan man inte säga utan att titta på motorn. Du bör lämna den till verkstad och få det åtgärdat. Har du tur så är det bara en packning som kan bytas. På min Mercury 150 4t fick jag byta hela kolven då packningssatsen inte kunde köpas separat. Tyvärr ingen billig reparation för min del och jag hoppas du har bättre tur.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Alanningen said:

Du har en läcka någonstans och det börjar nu bli för lite hydrauloja i trimmen. Var det läcker kan man inte säga utan att titta på motorn. Du bör lämna den till verkstad och få det åtgärdat. Har du tur så är det bara en packning som kan bytas. På min Mercury 150 4t fick jag byta hela kolven då packningssatsen inte kunde köpas separat. Tyvärr ingen billig reparation för min del och jag hoppas du har bättre tur.

Tackar, tror du har rätt i läckan och för lite olja. Ska försöka ta upp båten till helgen och kika om jag hittar var det läcker, hittar jag inget vettigt blir det att lämna in. 

 

Hade man kunnat köra manuellt upp och ner på något enkelt sätt sista delen av säsongen eller måste man hålla på med den där skruven som släpper trycket var gång? Max uppe eller max nere räcker för mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 hours ago, tilt_tilt said:

Tackar, tror du har rätt i läckan och för lite olja. Ska försöka ta upp båten till helgen och kika om jag hittar var det läcker, hittar jag inget vettigt blir det att lämna in. 

 

Hade man kunnat köra manuellt upp och ner på något enkelt sätt sista delen av säsongen eller måste man hålla på med den där skruven som släpper trycket var gång? Max uppe eller max nere räcker för mig.

Har du skruven lös så kan du höja och sänka motorn manuellt. Men med risk att du får in vatten, och därmed korrosion, dit du inte vill. Jag skulle välja att ha motorn nere hela tiden, om du har den förtöjd vid brygga vill säga, den enda som händer är att du får lite beväxning på den. Det kan lätt tvättas bort med ett par veckors mellanrum. DU kan även givetvis fylla på olja i trimmen och lufta den. Om läckan är liten så kör du troligen säsongen ut utan problem.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack, blir nog att ha den nere hela tiden säsongen ut - tror jag skippar att fylla på, gillade inte att det var olja i vattnet runt motorn ibland!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppföljning 2 år senare - själva kåpan eller behållaren till oljan fick bytas. Original var av plast och den nya är av metall. Inga problem sedan dess!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev tilt_tilt:

Uppföljning 2 år senare - själva kåpan eller behållaren till oljan fick bytas. Original var av plast och den nya är av metall. Inga problem sedan dess!

En eloge till dig att du uppdaterade tråden med lösningen! 👍🏻

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2024-04-17 vid 14:59 skrev tilt_tilt:

Uppföljning 2 år senare - själva kåpan eller behållaren till oljan fick bytas. Original var av plast och den nya är av metall. Inga problem sedan dess!

Har samma problem på min Honda BF50. Ser lätt ut att fixa då det är en plastdel men kan ha fel. Var det en omständig renovering för verkstaden och vad kostade lagningen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Tiltmekarn said:

Har samma problem på min Honda BF50. Ser lätt ut att fixa då det är en plastdel men kan ha fel. Var det en omständig renovering för verkstaden och vad kostade lagningen?

Tja, hittade fakturan och de tog 2200 + moms för att fixa det. Tror det enda de bytte var behållaren till oljan som var av plast, nya originaldelen var av metall.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...