Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tilt_tilt

Honda BF50 2015 tilt/trim-problem

Rekommendera Poster

Hej! Har en Honda BF50 från 2015 som vi haft i drygt ett år nu. Har funkat felfritt fram till för några veckor sedan då man kunde se lite olja i vattnet när man varit ute och kört. Jag försökte hitta var det kom ifrån men hittade inte, fick dock en känsla av att det kom från tilt/trim-området. Nu går det inte länge att fälla upp motorn hela vägen upp, och det låter gurglande från trim/tilten när man börjar närma sig hela vägen upp. 

 

Antar att det är en oring eller tätning som läcker? Nån som varit med om liknande?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en läcka någonstans och det börjar nu bli för lite hydrauloja i trimmen. Var det läcker kan man inte säga utan att titta på motorn. Du bör lämna den till verkstad och få det åtgärdat. Har du tur så är det bara en packning som kan bytas. På min Mercury 150 4t fick jag byta hela kolven då packningssatsen inte kunde köpas separat. Tyvärr ingen billig reparation för min del och jag hoppas du har bättre tur.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Alanningen said:

Du har en läcka någonstans och det börjar nu bli för lite hydrauloja i trimmen. Var det läcker kan man inte säga utan att titta på motorn. Du bör lämna den till verkstad och få det åtgärdat. Har du tur så är det bara en packning som kan bytas. På min Mercury 150 4t fick jag byta hela kolven då packningssatsen inte kunde köpas separat. Tyvärr ingen billig reparation för min del och jag hoppas du har bättre tur.

Tackar, tror du har rätt i läckan och för lite olja. Ska försöka ta upp båten till helgen och kika om jag hittar var det läcker, hittar jag inget vettigt blir det att lämna in. 

 

Hade man kunnat köra manuellt upp och ner på något enkelt sätt sista delen av säsongen eller måste man hålla på med den där skruven som släpper trycket var gång? Max uppe eller max nere räcker för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 hours ago, tilt_tilt said:

Tackar, tror du har rätt i läckan och för lite olja. Ska försöka ta upp båten till helgen och kika om jag hittar var det läcker, hittar jag inget vettigt blir det att lämna in. 

 

Hade man kunnat köra manuellt upp och ner på något enkelt sätt sista delen av säsongen eller måste man hålla på med den där skruven som släpper trycket var gång? Max uppe eller max nere räcker för mig.

Har du skruven lös så kan du höja och sänka motorn manuellt. Men med risk att du får in vatten, och därmed korrosion, dit du inte vill. Jag skulle välja att ha motorn nere hela tiden, om du har den förtöjd vid brygga vill säga, den enda som händer är att du får lite beväxning på den. Det kan lätt tvättas bort med ett par veckors mellanrum. DU kan även givetvis fylla på olja i trimmen och lufta den. Om läckan är liten så kör du troligen säsongen ut utan problem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, blir nog att ha den nere hela tiden säsongen ut - tror jag skippar att fylla på, gillade inte att det var olja i vattnet runt motorn ibland!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...