Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ulk

Airmar givare

Rekommendera Poster

Har förstått att att de flesta ekolodsgivare är tillverkade av Airmar. Vet någon om en ekolodsgivare för t.ex Garmin är kompatibel med t.ex Raymarine om de har samma Airmar modellnamn? Är det bara kontakten som skiljer eller är det mer?
Letar själv efter en gammal B60-givare (träbåt) till min lika gamla Raymarine plotter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara små märken/företag och för längesedan en viss underleverantör/tillverkare var synonymt med någon form av standardprodukt från dem.

 

För även om saker är tillverkade av samma underleverantör görs de mot en kundspecifiktation. Ungefär som Bosch - bara för att de tillverkar ABS-givare till både Audi och BMW gör det inte att en Audigivare passar på en BMW.

Snarast har många lite större tillverkare - i alla fall numera - flera olika underleverantörer som kan leverera samma pryl. Helt enkelt för att inte lägga alla sina ägg i samma korg, om just den korgen skulle gå sönder...

 

Olika ekolod kan ha olika resonansfrekvens, spridningsvinkel och uteffekt. Samt en del andra elektriska egenskaper som också lär skilja. Så du måste oftast ha exakt rätt modell.

 

(Skall själv byta ut min "multiskärm" med ekolod inom samma märke, mot en annan för att få bättre visning av radarn. Men inte ens inom samma märke är de kompatibla, utan ekolodsgivaren måste bytas i samband med detta).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar!
Var väl min misstanke också att det förhöll sig så men det skadar ju inte att kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett otal adapterkablar för att kombinera Airmar transducers (ekolodsgivare) med MFD av olika fabrikat. Dock finns stor risk att adaptern tappar bort vattentemperaturen om Ni går från 9-pinnars ekolodskontakt till 7-pinnars MFD via 9-7-adapter. Jag får nämligen det problemet om jag försöker ansluta min Simrad/Airmar B744V 9-pin till nyare Simrad MFD 7-pin via 9-7-adapter.

 

Men Ni kanske hittar någon som passar för Era behov i bifogade länkar:https://www.airmar.com/uploads/SpecApps/airmaremea_mixandmatch_cable_12x18_poster_MR.pdf

https://www.airmar.com/xref.html

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...