Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pellen75

Eberspächer D3WZ hjälp

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en Eberspächer D3WZ som jag inte får att lira ordentligt. Hoppas på lite goda råd :)

Värmaren startar som den ska men jag har två (tre) problem. Tredje känns länkat till de två första nedan.

 

1) Den började ryka mycket första gången vid körde en längre stund. Mycket vit rök. Har konstaterat att den var en "för stor pump" och bytte. Det blev bättre men ryker ganska mycket fortfarande (dock går värmaren på hög effekt, vilket leder till problem två)

 

2) Värmaren går inte ned till låg effekt, dvs kör på max hela tiden
Jag trodde och det satt en termostat i värmaren som styrde hög respektive låg effekt. Dvs när vattnet når en viss temperatur går värmaren ner in effekt. Stämmer inte det?
Jag har även en rumstermostat men inget händer när den gröna lampan tänds.

 

3) Värmaren låter ganska mycket, nästen som vår tidigare luftvärmare och en tanke med vattenburen värme var att det skulle vara tyst. Men detta problem kanske är kopplat till att värmaren alltid går på hög effekt?

 

Mvh

Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en sådan, eller liknande, i förra båten.

1 kan jag inte svara på, det finns säkert någon annan som kan det.

Min rök en stund direkt efter start, kanske i 10-20 sekunder eller så.

 

2 Det finns en temperatursensor som sitter i samma lilla box *(rumstermostaten) som strömbrytare och vredet sitter i (om det är den enkla helt analoga rumstermostaten). Det kan jag tycka är väldigt dumt, för det är ju inte säkert att man vill eftersträva den temperaturen som gäller vid rumstermostaten.  Nu kanske jag minns fel, är det olika effektlägen? jag vill minnas att det bara var allt eller inget... värmare + cirk.pump igång eller bara cirk.pump med värmaren i stand-by....?? det tar ju en stund för det uppvärmda vattnet att svalna.

 

3, Ja det är ett brusande ljud från brännkammaren, samt ett klickande ljud när bränslepumpen matar på.

 

Jag har nu en Webasto, och den har en extern tempsensor som man kan placera var man vill i båten... den som installerade den värmaren placerade sensorn intill rumstermostaten.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har felsöker och provat bland annat om den externa termostaten kanske var felkopplade. Angående detta är min slutsats att denna modell inte styrs av extern termostat. Värmaren är från en bil och den skall enligt produktbladet jag hittade värma vattnet till 85 grader för att sedan stänga av, när temperaturen sjunkit till 75 grader skall den starta igen.

 

Men problemet med att den inte slår av kvarstår, och röken.

 

så idag skruvade jag isär värmaren och den var full med sot, väldigt mycket sot…

Anatar att det är därför den ryker, kanske även därför termostaten inte fungerat som den ska(?)

 

Ska försöka göra rent den och prova igen.

men undrar såklart varför en värmare sotar ihop totalt efter att vara använd några få ggr?

 Några tips? Så det inte händer igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte alla produktbeteckningar på Eberspächers vattenvärmare men har förstått att de som installerats som originaltillbehör i bilar kan skilja sig från båtmodellerna.

 

Bilvärmarna har ibland sin styrintelligens integrerad i fordonets datorsystem och då fungerar de inte att bara montera "rakt av" i en båt.

 

Jag har monterat en båtmodell och den har all styrintelligens inbyggd i värmaren förutom en termostat som styr cirkulationspumpen.

 

Båtmodellen av värmaren har följande faser:

Vid start aktiveras glödstiftet och efter en stund bränslepumpen och sedan bryts strömmen till glödstiftet.

Värmaren ökar vattentemperaturen till xx grader. Därefter går bränslepumpen o fläkten ner till ca halvfart.

Om vattentemperaturen sjunker under xx grader så ökar värmaren till helfart igen.

När vattentemperaturen uppnått yy grader så stänger värmaren ner och enbart cirkulationspumpen går.

När vattentemperaturen sjunkit så går värmaren in i ursprunglig startfas.

 

I båtmodellen så sitter de termostater som reglerar varmvattnets temperatur inne i värmaren. Termostaten som reglerar cirkulationspumpen sitter i manöverenheten som monteras inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu var det ganska många år sedan jag installerade en sådan värmare i min dåvarande Nimbus 2700. Denna värmaren var avsedd både som parkeringsvärmare där den koppades in i bilens ordinarie kylsystem och som värmare i båt. Som båtvärmare fick man komplettera med cirkulationspump, element och expansionstank.

I bil styrdes den bara av ett tidur möjligen i kombination med en yttre termostat, som man då kunde köpa till. I båten bara av en vanlig rumstermostat.

Hur det förefaller i dag med installation i bilar har jag ingen aning om, men det faller ju utanför detta ämne.

 

Jag skulle kunna tänka mig att det blir en massa sot i brännkammaren om förbränningen är otillräcklig, för litet syre / för mycket bränsle, eller kanske får dåligt flöde i avgasslangen.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...