Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
sommarboda

Skumt problem med Tohatsu 9,8 fyrtakt

Rekommendera Poster

Hej! Denna veckan mekar jag med en Tohatsu 9,8 4-takt från 2008 som jag inte blir riktigt klok på.

Den startar och går fint när man kallstarta den och ibland kan den gå bra en hel fisketur. Dock så går den bedrövligt då och då. Igår startade den fint och jag åkte ut, när jag låg i fullgas så tappar den farten och sen startar den bara med choke och sen inte alls. Det skumma är att när man tiltar upp den och sen fäller ner den igen då startar den och går några sekunder, är man snabb på att tilta upp den så kan man få den att hålla igång. 

 

Jag har gjort rent förgasare, bytt stift och kontrollerat bränslepumpen som fungerar.

 

Vad tror ni att detta kan bero på?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är kvalitén på bensinen i tanken, ny eller gammal? Kan det vara vatten i den?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter onekligen som om soppan tar slut. 

Vad händer om du pumpar på blåsan? 

Blåsan bör hänga så att bränslet strömmar uppåt annars kan backventilen i blåsan spöka.

Testa att öppna tanklocket för att garantera att det inte är vacuum i tanken.

Kolla att bränsleledningen är helt tätt mellan vätskeytan i tanken och sugsidan på soppapumpen. Det råder undertryck där så att luft kan sugas in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en likadan motor och hade samma problem.

Det var ventilen eller vad det heter som regleras av flottören, den var lite oxiderad så den kärvade.

Tog loss den och putsade med våtslippapper sen gick den perfekt igen.

Mvh Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...