Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Var köpa slitsad flexslang som privatperson?

Rekommendera Poster

Vanlig flexslang finns ju överallt till väldigt låga priser. Men den har ju nackdelen att man måste dra igenom alla kablar innan. Ibland vill man kunna lägga ett skydd runt i efterhand, utan att behöva ta loss kabeländarna och dra ur kablarna genom alla hål i skott och annat.
Jag har testat att skära upp vanlig flexslang, men det var hopplöst. Trots vass och stabil kniv var det nästan omöjligt - det tog flera minuter för några centimeter skåra eftersom plasten är ganska styv och spröd, men samtidigt seg. Och jag kände inte att det gick att göra på ett säkert sätt. Flera fingrar hade försvunnit efter bara några meter uppskuren slang!

 

Men färdigslitsad flexslang verkar vara en produkt som ingen efterfrågar. De stora kedjorna för GDS har inget. Biltema, Jula, Bauhaus, Hornbach, m fl, m fl. Lite förvirrande finns det också en drös olika namn på samma produkt (slang, flexrör, flexslang, skyddsslang, skyddsrör, korrugerad plastslang, installationsrör), så det kan hända att det finns ännu fler som jag inte upptäckt och som kanske ger en vettig sökträff.
Det enda jag hittat är Elfa, men dels har de inga fysiska butiker kvar utanför Stockholm, och dels är det ju klassiska Elfa-priser på dem, så ca 5x vad andra tar betalt (i detta fallet nästan 130 kr/m!!!), så det funkar inte.


Om nån har tips på fysisk butik som säljer det i eller nära Göteborg, till privatpersoner (formellt, inte bara "det löser sig"), så är jag tacksam!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyskland, ebay.de

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahlsell har. Du kanske kan hitta någon med konto hos dem.

.

https://www.ahlsell.se/products/el-1/installationsmateriel/14-forlaggningsmaterial/skyddsslangsystem/skyddsslangsystem-pma-1/skyddslang/1410412/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, fysisk butik där jag kan handla som privatperson. Nåt annat är inte aktuellt. Men det verkar inte finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev raol:

Som sagt, fysisk butik där jag kan handla som privatperson. Nåt annat är inte aktuellt. Men det verkar inte finnas.

Jag har köpt både på Ikea och på Classe och ev på någon byggvaruhus. Dessa var avsedda för att gömma kablar i hemmakontor. Någon borde ha detta kvar i sitt sortiment om du kollar efter den typen av produkter istället.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev ChristerN:

Jag har köpt både på Ikea och på Classe och ev på någon byggvaruhus. Dessa var avsedda för att gömma kablar i hemmakontor. Någon borde ha detta kvar i sitt sortiment om du kollar efter den typen av produkter istället.

Ja, jag tänkte på såna tidigare. Det kan vara en lösning. Ska kika! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Som sagt, fysisk butik där jag kan handla som privatperson. Nåt annat är inte aktuellt. Men det verkar inte finnas.

Som kuriosa, varför är det viktigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna tipsa om fysisk butik hade det underlättat om TS hade med ort i sin profil.

Vi är några på MG som visar det:-)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev skippeer:

För att kunna tipsa om fysisk butik hade det underlättat om TS hade med ort i sin profil.

Vi är några på MG som visar det:-)

Och i din profil står det Göteborg 🤔😉. Du är väl inte där nu? 😇

Håller med annars!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från mitt startinlägg:

 

"Om nån har tips på fysisk butik som säljer det i eller nära Göteborg, till privatpersoner (formellt, inte bara "det löser sig"), så är jag tacksam!"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bommade TS text om fysisk plats,  min personliga åsikt är att alla borde ha med stad/län i sin profil.

 

Jag shoppar oftast i Götet men visst nu är jag i La Rochelle och guppar omkring i området. LR är ett stort seglarmecka med många båtar (runt 5 000).

 

Viking Yachting säljer svart flexibel ”vp rör” med slits men tyvärr inte per meter utan i typ 10-25 meters längd. (Favorit butik med kunnig och engagerad personal)

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...