Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MrMe

Dimensionera kopplingsplint

Rekommendera Poster

Hej,

 

Håller på och ritar om elsystemet till min båt med dubbla AD40 dieslar. Då jag vill ha en snygg och överskådlig installation tänker jag sätta upp ett antal lite grövre kopplingsplintar direkt efter respektive huvudströmbrytare. Dock verkar många av plintarna ha en begränsning på 250 Ampere och enligt mina beräkningar är det i minsta laget för startmotorn. Jag vet att det finns grövre grejer från t.ex. "Blue Sea" men då blir priset det fyrdubbla.

 

Då många av kablarna även ska bytas ut har jag för avsikt att använda 50mm2 för allt mellan kopplingsplintar, huvudströmbrytare, batterier och motorer. Jag har inte mätt längden exakt, men enligt vad jag läst mig till så bör det fungera om maxlängden är cirka 3 meter. Korrekt eller blir det underdimensionerat?

 

/Christian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort egna av plattjärn av mässing (20x3/5mm) och rostfria M8/M10 vid några tillfällen, då det precis som du skriver är överpriser för en bit metall och några M10:or...

 

Men om du sätter motorplus på samma bult och dikt an mot kabelskon från batterierna så kan du köra mycket mer ström just däremellan. Då går den direkt mellan kabelskorna och distribueras aldrig av plinten. Men lägg ingen bricka emellan dessa kabelskor, oavsett vad plinten är specad för. Inte heller skall det vara brickor mellan kabelsko och strömskena, då det ger två ytterligare ytor som måste ha bra och lågohmig förbindelse.

 

Sedan är angiven ström vanligen kontinuerlig. Momentant kan mycket högre ström hanteras. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...