Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrille_Pettersson

"Genvägar" för enklare spinnakersegling?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill använda min spinnaker mer, känns synd att den bara får flyga nån gång per år...

 

Det som talar emot att använda den mer är att det snabbt blir stökigt med alla linor på däck, särskilt på en mindre båt som H-båten. Jag undrar därför om några av er mer erfarna seglare har tips på lite "genvägar" för att minska antalet linor på däck, och göra det lättare att slänga upp den!

 

Skulle man kunna segla utan suggor om man har ett tillräckligt styvt nedhal till spinnakerbommen? (förutsatt att nedhalet är fäst vid mastfoten så att bommen ändå kan rotera fritt). Eller har ni några andra tips på hur jag kan minska antalet snubbeltrådar på däck?

 

Tack på förhand, här kommer en härlig spinnakerbild!

 

 

IMG_20210821_190049.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett nedhal bör du absolut ha om du ska skippa suggor.

 

Den skönaste spinnakerseglingen tycker jag är i lätt vind 3-5 m/s i slör påväg mot halvvind och då behöver du absolut inga suggor.

.

Min far hade en H-båt en gång i tiden och jag använde aldrig suggor när jag lånade den.

I lite hårdare byig vind 7 (10) m/s broachade den rätt lätt tyckte jag, så börja i lättare vindar.

Kanske hade suggor hjälpt där och då.

 

Hur som helst är det en rolig båt att segla tycker jag.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Mackey said:

Ett nedhal bör du absolut ha om du ska skippa suggor.

 

Den skönaste spinnakerseglingen tycker jag är i lätt vind 3-5 m/s i slör påväg mot halvvind och då behöver du absolut inga suggor.

.

Min far hade en H-båt en gång i tiden och jag använde aldrig suggor när jag lånade den.

I lite hårdare byig vind 7 (10) m/s broachade den rätt lätt tyckte jag, så börja i lättare vindar.

Kanske hade suggor hjälpt där och då.

 

Hur som helst är det en rolig båt att segla tycker jag.

 

Tänkte mest använda spinnakern i lättvind, känns läskigt i mycket vind eftersom min tidiga Artekno (enligt Curt Gelin) har ett så litet roder att den blir svajig när det drar ordentligt i spinnakern.

Får pyssla ihop ett nedhal i veckan och testa utan suggor!

 

Rolig båt ja!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan rigga en spinnaker som en gennaker. Det blir inte lika bra som en spinnaker använd på spinnakervis, eller gennaker som är en riktig gennaker, men väldigt enkelt. Jag har testat det på en tidigare båt med framgång. I synnerhet om man har det som enda segel, så storseglet inte läar.

 

Jag letade upp en produkt som heter ATN Tacker, kollade upp hur den funkar och skaffade delar för några hundra som gjorde samma jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du strumpa till den? Det förenklar väldigt mycket, tycker jag.

 

Instämmer annars i att om man har nedhal behövs inte suggor om man inte är ute i hård vind eller har en väldigt stor spinnaker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...