Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
JonatanB

Söker båt med tre kabiner

Rekommendera Poster

Hej!

önskar tips på båt som är max (eller strax över) 33 fot och har tre kabiner men samtidigt bara 1st motor. 
Enda jag hittat är Aquador 33 HT.


Känns som det alltid är två kaniner plus sällskapsytor och ju större båten blir, desto större blir dessa utrymmen. Väldigt sällan finns plats för en familj på fyra med äldre barn eller barn med respektive att sova. 
 

obs! Inte aktuellt att bädda ned cockpit eller liknande, utan söker fasta sovplatser. 
 

väldigt tacksam för tips! :)

Redigerad av JonatanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken prisklass (ny eller begagnad) ?  Är det ok med två kabiner om det t ex går att dela av med ett draperi ?  Funkar stickkoj eller måste det vara just "kabiner" ?

 

Flera av de större Viknesmodellerna och t ex vår Skilsö 35 har 2+2+1. Den senare dock med en enkel och dubbel i samma kabin. Men med draperier ser den vuxna sonen och dottern inte det som ett problem. Singelmotor, köl, rak axel men ändå med fartresurser upp mot 28-30 knop (om man vill).

 

Sedan har du ju Marex, t ex 375 Aft cabin med tre sovutrymmen https://marex.no/boats/373-aft-cabin-cruiser/

 

I vår gamla båt, NB870, gjorde vi om ett stort stuvutrymme under salongen till extra sovplats (80x195cm). 31 fot och 2+2+1 fasta sovplatser var inte så dumt. Men NB870 är mycket ovanlig i Sverige (men desto vanligare i Norge).

 

Tyvärr är fler och fler båtar idag designade för pensionärsparet som ibland har med några bekanta. Inte för en barnfamilj. Ofta får du inte ens dubbelvask på en båt för flera miljoner. Och vilken båt har färdigt/naturligt utrymme för handdukar och soppåsen i pentryt ?  Nästan ingen. Men att det fick plats vinflaskor i hyllan, det var minsann viktigt att visa på vår modell.....

Det är klart, köper du en så dyr båt lagar du inte mat ombord, och framförallt diskar du inte efteråt. Du går ju ut och äter.

 

Nja, vi lagar just maten ombord och håller igen på "restaurangbesöken". Kanske just för att vi lagt så mycket pengar på båten 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på budget och hur ny du vill ha, så kan du titta på Nimbus 3003 och Ultima. 2 dubbelkojer  och en enkelkoj, 1m bred.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Jag har idag en båt från tidigt 90-tal och nästa båt hade jag velat ska vara 2010 eller nyare. Budget är max 2 miljoner skulle jag säga.

 

Det jag främst vill undvika är: två motorer och större än 33 fot. Det ska vara en båt där vi inte måste förboka plats i varje hamn, kunna enklare hitta platser i naturhamn och framför allt: en båt liten nog att åka ut till öarna med över dagen. 

 

jag har kikat på Marex ACC modeller och där 320 modellen ändå lockar för det blir gott om plats, men samma kabin. 370 eller den senare 375 blir för oss väl stor.

 

Aquador har ändå lyckats få in det vi söker på 33 fot, så den lockar verkligen. Läst lite mindre smickrande artiklar om den samt tycker valet av körsbär gör båten mörk och ser något omodern ut. Någon som har erfarenhet av AQ 33 HT som kan berätta lite om erfarenheterna? :)

Redigerad av JonatanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...