Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Perel

RB backslag trasigt.

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag har ett trasigt Rb backslag till min MD3, backen går inte att lägga i. 

Har fått höra att någon kona kan vara sliten och att det ev går att shimsa.

Är denna lösning något som man kan göra själv och hur går man tillväga isåfall?

Är det någon som gjort detta och kan berätta hur man gör eller om det finns en "guide"?

 

Mvh Perel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på backslagsflänsen samtidigt som du drar spaken fram och tillbaks, ska flänsen följa med skjuthylsan som sitter framför. Om det är ett glapp där är det två kullager i skjuthylsan som är slut. Ett vanligt fel på dessa backslag. Om backslaget är feljusterat får dessa lager ta upp propellerkraften, vilket de inte klarar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla även att reglagekabeln kan gå fullt ut och litet till åt båda håll. Om detta är problemet kan det testas genom att ta loss kabeln och manövrera för hand direkt på backslaget. Annars är kullagren ett vanligt fel som tidigare skrevs.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Tack för alla tipsen,här kommer en uppdatering. 

Jag har nu haft isär backslaget och kontrollerat kullager och koner, mätt koner och det är 85mm,det är helt ok enligt verkstadshandboken. 

När jag monterade ihop backslaget så märkte jag att fjädern i spärrhuset var stenhård och när den var moterad så gick det inte att föra växelföraren å ngt håll,trycket var för stort.

Tog bort och testade utan och då funkar alla 3 lägen, fram,bak och neutral.

Snurrade på axeln och kände hur växlarna fungerade, den kommer ju nypa hårdare när propellern får jobba i vattnet.

Det sitter en justerskruv på spärrhuset som bestämmer hur hårt fjädern skall ligga på, den ser sliten och lite trasig ut så att jag inte kan justera den med mindre tryck. Fick ju reda på att backen inte gick att lägga i, gick justeranordningen sönder så är ju detta ett resutat.

Vad tror ni om detta? Kan det vara så enkelt?

Har inte fått i båten i vattnet ännu då jag fick punktering på ena däcket idag när vi skulle sjösätta och prova, typiskt!

 

Mvh Perel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...