Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
mikaojje

Vikbar solcell, brand?

Rekommendera Poster

Hej

 

Min nästan nya sunbeam tough (använd 15 ggr) vikbara solcell brann nästan enligt bifogad bild. Tyvärr mitt i semestern. Kopplad till victron mppt

Kopplad med mc4 kan inte koppla fel..

Tror ni på något annat än produktfel?

 

Tyvärr smälte den hål på kapelltaket också

 

4500 kr för 124 watt så hade ja hoppats på längre livslängd.

 

Hör gärna med kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

20220807_134041.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ju ut att ha "brunnit"/blivit okontakt (som ger värmeutvecklingen) precis i ett tämligen skarpt veck på panelen.

 

Gissar att det är en "Sunbeam Tough Fold" och inte en vanlig "Sunbeam Tough" ?

Den förra skall ju vara just ihopvikbar, men som alla metallfolier är ju skarpa veck inte bra. Förr eller senare går de av om man böjer skarpt på samma ställe upprepade gånger. Men reklamen säger ju att den skall vara ihopvikbar, och är den mindre än tre år gammal så prova att reklamera med åberopande av ursprungsfel (materialfel) och KKL. Kolla dock först om det finns något speciellt förbehåll i manualen mot att vika ihop den så skarpt att det blir bestående veck.

 

Sedan kan man ju fundera på varför Sunbeam lämnar 5 års garanti på den vanliga "Sunbeam Tough" men bara 2 år på den ihopvikbara "Fold"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev mikaojje:

Hej

 

Min nästan nya sunbeam tough (använd 15 ggr) vikbara solcell brann nästan enligt bifogad bild. Tyvärr mitt i semestern. Kopplad till victron mppt

Kopplad med mc4 kan inte koppla fel..

Tror ni på något annat än produktfel?

 

Tyvärr smälte den hål på kapelltaket också

 

4500 kr för 124 watt så hade ja hoppats på längre livslängd.

 

Hör gärna med kommentarer

 

 

 

 

 

 

 

20220807_134041.jpg

Så där ser min också ut i andra vecket. Har lagt handen över en cell i taget och alla celler ger effekt fortfarande men har som max fått ut 57 w under semestern

20220807_162817.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev IngemarE:

Det ser ju ut att ha "brunnit"/blivit okontakt (som ger värmeutvecklingen) precis i ett tämligen skarpt veck på panelen.

 

Gissar att det är en "Sunbeam Tough Fold" och inte en vanlig "Sunbeam Tough" ?

Den förra skall ju vara just ihopvikbar, men som alla metallfolier är ju skarpa veck inte bra. Förr eller senare går de av om man böjer skarpt på samma ställe upprepade gånger. Men reklamen säger ju att den skall vara ihopvikbar, och är den mindre än tre år gammal så prova att reklamera med åberopande av ursprungsfel (materialfel) och KKL. Kolla dock först om det finns något speciellt förbehåll i manualen mot att vika ihop den så skarpt att det blir bestående veck.

 

Sedan kan man ju fundera på varför Sunbeam lämnar 5 års garanti på den vanliga "Sunbeam Tough" men bara 2 år på den ihopvikbara "Fold"...

Visst är det en fold och den är ny för säsongen.

Ja kanske har vikt den 30 gånger max! 

 

Misstänker precis samma..

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev mikaojje:

Visst är det en fold och den är ny för säsongen

Då är det ju bara att reklamera den på garantin, där du köpt den.

Mycket enklare än att behöva åberopa KKL.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Tough Fold var delaminerad i skarvarna redan ur kartongen som ny. Försökte reklamera men fick inget svar så det här var en bra påminnelse om att göra ett nytt försök. 

 

Kanske inte Sunbeams bästa modell. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Då är det ju bara att reklamera den på garantin, där du köpt den.

Mycket enklare än att behöva åberopa KKL.

Yes, ska göra det.

Bara funderar på om jag kan ha orsakat felet.

 

Trist bara, ja har 2 veckor semester  kvar och är minst 60 distans hemifrån

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-08-07 vid 18:41 skrev mikaojje:

Yes, ska göra det.

Bara funderar på om jag kan ha orsakat felet.

 

Trist bara, ja har 2 veckor semester  kvar och är minst 60 distans hemifrån

 

 

Har du gjort någon reklamation än? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att kombinera en reklamationsmail med ett samtal. När jag hade kontakt med Sunbeam för några veckor sedan, hade mitt mail fastat i deras skräppostfilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev anuba:

Ett tips är att kombinera en reklamationsmail med ett samtal. När jag hade kontakt med Sunbeam för några veckor sedan, hade mitt mail fastat i deras skräppostfilter.

Jag har reklamerat till leverantören jag köpte av. Reklamationen gjordes igår och leverantören svarade nästan omedelbart att det ska kontakta Sunbeam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev micke_102:

Jag har reklamerat till leverantören jag köpte av. Reklamationen gjordes igår och leverantören svarade nästan omedelbart att det ska kontakta Sunbeam.

Det går säkert bra om felet är uppenbart. Men det gick också utmärkt att ta direktkontakt med Sunbeam. Man fick bara visa upp sitt kvitto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev anuba:

Det går säkert bra om felet är uppenbart. Men det gick också utmärkt att ta direktkontakt med Sunbeam. Man fick bara visa upp sitt kvitto.

Ok får jag ingen återkoppling de närmaste dagarna så vet jag vad jag gör.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått återkoppling, jag får pengarna tillbaka då jag också fått ett "brännhål". Solcellen tål inte att vikas "negativt", from nu kommer det en ny bipacksedel med solcellen där sådan information finns med. Helt värdelöst på en båt... Blir till att leta vidare

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...