Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
acateon

Tillgänglighet med segelbåt kring 50 fot

Rekommendera Poster

Tidigare seglat 34 fotare under många år men funderar på att uppgradera ”rejält” storleksmässigt av flera skäl, men det som eventuellt talar emot är tillgängligheten. 
 

Ni som har erfarenhet av båtar i den storleksklassen, hur begränsad blir man med att hitta plats i gästhamnar (västkusten primärt). Är det värt att gå ner något i storlek för att det minimerar krångel med att hitta lämplig plats? Vart går i så fall gränsen för att längd och bredd ställer till det?
 

Naturhamnar föredrar jag svajankring så det bör väl endast påverkas minimalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste ha bra skäl och goda finanser för att skaffa 50 fotare.

Du kan tex kolla hamnpriserna på hamnarnas hemsidor.

Utöver eventuella "parkeringskostnader" lär all drift blir högre och du kan fråga en segelmakare vad ett nytt segelställ för valfri 50 fotare kostar.

 

Vi kompisseglade med en 50 fotare under några veckor, vi med 38 fot betalade nog 37-38 euro och buddy båten som utöver längre var de bredare och fick betala 62 euro i en hamn (det sved i plånboken).

Lågt juli pris om man jämför med svenska hamnar som Fjällbacka, Smögen och Marstrand.

 

Vi har medvetet valt storlek med tanke på hamnpriser och att vi till 99% är 2 ombord, ibland gästseglare men vår erfarenhet är att våra vänner nästan alltid har en massa andra event som skall genomföras så ingen stor båt för polare som inte mönstrar på ändå.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå och tack för svaret. men det är inte det finansiella som jag funderar över i det här läget. Är medveten om att kostnaderna ökar i alla avseenden. 
 

Det är de praktiska procedurerna i gästhamnar. Fungerar det att spontant hitta plats i flesta fall eller är det modus operandi att förannonsera sitt besök?

 

Är det bara långsides och akter mot brygga (på eget ankare i fören/bottenlina) eller kan man ligga på platser med boj i akten eller till och med Y-bom som tillåter bredare/längre båtar?

 

Vore kul att höra erfarenheter från dem som navigerar våra vatten med båt i ovan storleksordning och som kan ärligt ventilera presumtiva nackdelar. 

Redigerad av acateon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

vår båt är inte 50 fot, men 44 , vi hade tidigare en 35 fots båt, tycker det fungerar bra att få platser, vi gick igår upp mot Strömstad under vecka 29 fick fina platser överallt, men man får vara uppe tidigt, tycker inte skillnaden är speciellt stor mot 35 fotaren.

vissa hamnar framförallt på sydkusten är lite för grunda , det har vi märkt av när vi seglat där

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag gissar rätt men....

de som har en 50 fotare har troligen en stor plånbok och ont om tid dvs ej DIY utan de köper tjänster och hänger därmed inte här på MG.

 

Vi får se om min gissning stämmer eller ej 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 Fot och dubbla roder (om den har dubbla roder) är sällan lämpligt i svenska gästhamnar, åtminstone på ostkusten. Boj förtöjning är vanligt på ostkusten men det är förhållandevis tätt mellan bojkättingarna. Fastnar man inte i sin egen bojkätting, så blir det i grannens när man ska backa in eller ut. Max ca 44 fot och "ett" roderblad verkar det vara byggt för på ostkusten och Åland. Möjligen Nynäshamn som ett undantag.

Nu svarade jag för ostkusten och inte det TS frågade efter🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...