Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tyreso1

Ankarspel

Rekommendera Poster

Har precis installerat ett quick balder 600 ankarspel på min båt. 

Det står att den skall ta upp Ankar linan 25-28m i minuten men det tar betydligt mycket längre tid. Och har gjort allt enligt beskrivningen som man fick Googla fram, men ändå funkar inte fjärrkontrollen utan fick koppla direkt till batteriet. Elbeskrivningen som följer med är helt kass. Pluss att locket och hjulet är repigt. Någon som har samma lika problem?. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade just ett lewmarspel VX2+, och om det kan trösta någon, så får deras manualer inga pris heller. Men du har fått ordning på elen nu eller? Annars kan jag beskriva vad jag kom fram till efter mycket huvudbry. 

 

Angående hastigheten....Mitt kätting-spel slirade en hel del först och jag fick lära mig här på forumet att  det ibland sitter konserveringsolja mellan kopplingsytorna (som man särar på vid frifall och sen skruvar ihop). När jag tog en stålvev och drog åt ordentligt så slirade det inte längre och det gick fortare. 

När jag får tid så ska jag att isär och avfetta där det inte ska vara fett och fetta in där det ska vara. 

 

För övrigt skojar dom inte att man ska fetta in kullager och annat i spelet. Jag pressade just om ett lager för ett annat spel där jag slarvat en smula. Skiten skar och satt som berget. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju även vara så att man kört sina ankarspel i laboratoriemiljö där man har kunnat hålla typ 12,7 volt och där man inte hade någon strömbegränsning.

Ankarspel som drar upp ankaret drar ju en hel del ström, om nu ditt Balder är på 600 watt så kan det dra uppemot 50 ampere, eller 47,27 A vid 12,7 V…. om spänningen sjunker till 11 V drar det drygt 54,5 ampere…. Hur länge kan din batteribank leverera den strömmen…? eller det är nog inte så konstigt att ditt ankarsspel går långsammare än vad man i sina försäljningbrochyrer uppger….

Sedan kanske man i labbet körde med en torr lina, den är lättare, en blöt lina är ju då tyngre om vi nu skall få från den ena självklarheten till den andra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Morran_utter_d55:

Installerade just ett lewmarspel VX2+, och om det kan trösta någon, så får deras manualer inga pris heller. Men du har fått ordning på elen nu eller? Annars kan jag beskriva vad jag kom fram till efter mycket huvudbry. 

 

Angående hastigheten....Mitt kätting-spel slirade en hel del först och jag fick lära mig här på forumet att  det ibland sitter konserveringsolja mellan kopplingsytorna (som man särar på vid frifall och sen skruvar ihop). När jag tog en stålvev och drog åt ordentligt så slirade det inte längre och det gick fortare. 

När jag får tid så ska jag att isär och avfetta där det inte ska vara fett och fetta in där det ska vara. 

 

För övrigt skojar dom inte att man ska fetta in kullager och annat i spelet. Jag pressade just om ett lager för ett annat spel där jag slarvat en smula. Skiten skar och satt som berget. 

 

Nu funkar det när jag dragit kablar från radioboxen direkt till batteriet istället för den svarta lådan. 

Vad jag kan se så slirar det inte. 

Vad kom du fram till?. 

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det kan ju även vara så att man kört sina ankarspel i laboratoriemiljö där man har kunnat hålla typ 12,7 volt och där man inte hade någon strömbegränsning.

Ankarspel som drar upp ankaret drar ju en hel del ström, om nu ditt Balder är på 600 watt så kan det dra uppemot 50 ampere, eller 47,27 A vid 12,7 V…. om spänningen sjunker till 11 V drar det drygt 54,5 ampere…. Hur länge kan din batteribank leverera den strömmen…? eller det är nog inte så konstigt att ditt ankarsspel går långsammare än vad man i sina försäljningbrochyrer uppger….

Sedan kanske man i labbet körde med en torr lina, den är lättare, en blöt lina är ju då tyngre om vi nu skall få från den ena självklarheten till den andra.

Har nyladdat batteri. Det som är att min fjärrkontroll inte funkar som det skall när jag trycker på knappen så duttar bara spelet så det därför jag jag kopplat förbi och direkt till batteriet innan jag jag kopplade förbi allt. När jag trycker på fjärren så slår det av vid 7v men den skall slå av vid 9,7v.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade ett Balder 600 på min förra båt, en 24 fot på 2500kg och kitet var det där man själv fick fixa kablage.

Men nu trodde jag att det bara sålde ”plug and play” versionen ? Först gjorde jag också en tabbe, med inkopplingen till autostoppet men sen funkade det fint och winchade in linan hyfsat snabbt, i varje fall så jag inte tyckte att det gick långsamt.

 

Vad har du för kabeldimension mellan batteri - relä och ankarspelsmotor?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Makro:

Jag hade ett Balder 600 på min förra båt, en 24 fot på 2500kg och kitet var det där man själv fick fixa kablage.

Men nu trodde jag att det bara sålde ”plug and play” versionen ? Först gjorde jag också en tabbe, med inkopplingen till autostoppet men sen funkade det fint och winchade in linan hyfsat snabbt, i varje fall så jag inte tyckte att det gick långsamt.

 

Vad har du för kabeldimension mellan batteri - relä och ankarspelsmotor?

Kablarna är de som sitter när man köper spelet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Tyreso1:

Nu funkar det när jag dragit kablar från radioboxen direkt till batteriet istället för den svarta lådan. 

Vilka kablar har du kopplat direkt till batteriet i st f "svarta lådan"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Tyreso1:

Det som är att min fjärrkontroll inte funkar som det skall när jag trycker på knappen så duttar bara spelet så det därför jag jag kopplat förbi och direkt till batteriet innan jag jag kopplade förbi allt. 

Det där var rörigt beskrivet. Har du inte kopplat som manualen?

image.png.f6f98cfbf9c563a3f9434532809b75e1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Kane:

Det där var rörigt beskrivet. Har du inte kopplat som manualen?

image.png.f6f98cfbf9c563a3f9434532809b75e1.png

Det har jag gjort men då fungerade inte fjärrkontrollen som den skulle den bara duttar lina när jag trycker på knapparna så jag kopplade kablar från fjärrlådan direkt till batteriet då funkar det. Och när jag kopplat som ritningen så mätte jag med multimätaren när jag tryckte på fjärren så slog den av vid 6,7v men den skall slå av vid 9,7v enligt tillverkaren. Så något galet är det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Tyreso1:

Det har jag gjort men då fungerade inte fjärrkontrollen som den skulle den bara duttar lina när jag trycker på knapparna så jag kopplade kablar från fjärrlådan direkt till batteriet då funkar det. Och när jag kopplat som ritningen så mätte jag med multimätaren när jag tryckte på fjärren så slog den av vid 6,7v men den skall slå av vid 9,7v enligt tillverkaren. Så något galet är det. 

Det kan inte vara skillnad på fjärrkontrollens funktion om du kopplar plusen på batteriet eller på brytaren. I så fall är det fel på brytaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Kane:

Det kan inte vara skillnad på fjärrkontrollens funktion om du kopplar plusen på batteriet eller på brytaren. I så fall är det fel på brytaren.

Vad jag fattar så skall brytaren, bryta vid 9,7v men den bryts vid 6,7v, så den kan vara trasig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Tyreso1:

Vad jag fattar så skall brytaren, bryta vid 9,7v men den bryts vid 6,7v, så den kan vara trasig. 

Vad menar du med "brytare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...