Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wildeside

Folkparca 22 nåt att ha?

Rekommendera Poster

Hej!

Kompisen kom och fråga mej om råd men jag vet inte mycket om den båten.

Han funderar på att köpa en Folkparca 22 med Volvo Penta MD2B.

Är det en vettig båt och finns det reservdelar att få tag till den motorn fortfarande?

Vad tycker ni? för och nackdelar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl den båten som i båtfolkmun kallades för U-båten?

Pga. att den ville dyka in i vågorna vid kraftigare motsjö.

Kunde bli riktigt farligt.

 

Om den är "nåt att ha" kan bara spekulanten avgöra.

Får man den nästan "gratis" så kan man säkert ha trevligt med den i mindre sjöar vid lugnt väder.

MD2:an får man nog i förväg söka reservdelar till. Googla.

Men är den färskvattenkyld och funkar bra, så är den väl närmast outslitlig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Wingan:

Det är väl den båten som i båtfolkmun kallades för U-båten?

Pga. att den ville dyka in i vågorna vid kraftigare motsjö.

Kunde bli riktigt farligt.

Nja, det var väl den snabbare varianten, Parca 22? Folkparcan marschar ju en sex-sju knop kanske, skall mycket till om du skall dyka med den. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror på vad som är nästan gratis den han funderar på ligger runt 20000 kr och ser förvånansvärt välskött ut, men man kanske får sej en överraskning när man tittar lite närmare och under motorkåpan.

Den är mest tänkt att ha till att åka ut och fiska och någon enstaka övernattning i skärgården.

Den lär inte va något vidare att ge sej ut på öppna vatten med antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va och titta på en Folkparca idag.

Skriver bara för att om fler letar info om båten så finns det iaf ett omdöme till på nätet.

Om man ska äga en Folkparca så förenklar om man är pygmé, läste nån stans på nätet att dom va  2 vuxna, 2 barn och va nöjda med båten?

Alla har vi olika krav på tillvaron.

Har nu övertalat kompisen att leta efter Albin 25 eller Winga 25 istället, vad finns det för fler modeller som är liknande storlek för max 50000:-.

Mycket mer båt för någon krona mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar sägas att man har försökt få in lite för många funktioner i den båten. Konsekvensen blir att det är som att bo inuti en rubiks kub, vad man än vill göra så måste något eller någon flyttas varpå någonting annat måste flyttas osv... 😀

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Faderullan:

Det brukar sägas att man har försökt få in lite för många funktioner i den båten. Konsekvensen blir att det är som att bo inuti en rubiks kub, vad man än vill göra så måste något eller någon flyttas varpå någonting annat måste flyttas osv... 😀

Ja ska man lyckas laga någon sorts mat tex så är det nog enklast att kasta i land hela besättningen och stöka fram köket alternativt ta sej iland för att laga mat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Wildeside:

Har nu övertalat kompisen att leta efter Albin 25 eller Winga 25 istället, vad finns det för fler modeller som är liknande storlek för max 50000:-.

Uttern 690

Krabat 740

 

Tänk på att Albin 25 finns med två olika skrov. Man vill ha ”Deluxe”-varianten. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Peter_K:

Tänk på att Albin 25 finns med två olika skrov. Man vill ha ”Deluxe”-varianten. 

Precis !

Och därför skriver väldigt många att deras båt är både nyare årsmodell och DL fast den inte är det. Ytterligare en del tror den blir DL bara för att man stoppar i lite extra utrustning, motor eller att just "min är extra fin".

 

Enkla kännetecken på om det är DL är att det sitter en trecylindrig diesel i, inte 2-cylindrig. DL kom 1973, så en äldre än 1973 är aldrig en DL. Och om motorn är bytt så kolla om den har skåpen med skjutluckorna längst fram i fören. Det kom också med DL.

 

Ganska skottsäkert val, men man skall inte betala för mycket. Det ÄR en gammal båt och de flesta A25/DL är nog "optimistiskt" prissatta. Men skall något kollas utöver "det vanliga" så kolla kring roderinfästningen så här inte finns sprickor. Mycket vanligt om båten haft lite grundkänning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Uttern 690

Krabat 740

 

Tänk på att Albin 25 finns med två olika skrov. Man vill ha ”Deluxe”-varianten. 

 

Tack!

Japp jag har koll på Albin 25 finns i två varianter, har ägt båda modellerna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev IngemarE:

Precis !

Och därför skriver väldigt många att deras båt är både nyare årsmodell och DL fast den inte är det. Ytterligare en del tror den blir DL bara för att man stoppar i lite extra utrustning, motor eller att just "min är extra fin".

 

Enkla kännetecken på om det är DL är att det sitter en trecylindrig diesel i, inte 2-cylindrig. DL kom 1973, så en äldre än 1973 är aldrig en DL. Och om motorn är bytt så kolla om den har skåpen med skjutluckorna längst fram i fören. Det kom också med DL.

 

Ganska skottsäkert val, men man skall inte betala för mycket. Det ÄR en gammal båt och de flesta A25/DL är nog "optimistiskt" prissatta. Men skall något kollas utöver "det vanliga" så kolla kring roderinfästningen så här inte finns sprickor. Mycket vanligt om båten haft lite grundkänning.

Du är en outtömlig källa för information, så bra koll hadde inte jag om dom olika modellerna.

Jag kan bara hålla med om att dom är högt prissatta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...