Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Niklas123

Propeller till Solö Ruff BB115

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte en Solö Ruff från 1963 för 2,5 år sedan som stått på land ca 20 år. Blev en omfattande renovering där båten plockades ner till bara skrovet och sattes ihop igen med en "nybyggd" B20 med dubbla solex - 115 hk. Innan renoveringen satt det en 13 X 14 tums propeller som såg alldeles för liten ut så vi monterade dit en 15 X 14 (3-bladig) istället. Har ingen mer info om propellern än dettta.

 

För ett par veckor sedan var det efter många, många timmars arbete dags för sjösättning och premiärtur. Tyvärr orkade inte motorn varva mer än 3800 rpm och kom då upp i 16 knop. Igår gjorde jag mätningar vid olika varvtal och plottade en över propellerns och båtens hastighet. Slipen är ju mellan 50-30% men ändå orkar inte motorn med propellern vad det verkar. Har av första ägaren (60-80-talet) fått höra att den gjorde 23 knop på den dåvarande sumloggen, troligen med den mindre 13 x 14" propellern.

 

Jag funderar nu på att prova en 15 X 13" 4-bladig propeller om jag får tag i det. Tror ni att 4-bladig är rätt väg att gå för att få ner slipen? Målet är att få en så hög marchfart som möjligt. Helst 15 knop eller mer vilket jag inte tycker borde vara omöjligt. Går det att komma ner till 10-15% slip på en Solö? Att montera tillbaka den gamla propellern borde ju bara öka slipen tycker jag.

 

Vänligen Niklas

 

Här kommer grafen, slip 0% är alltså propellerhastigheten...

Kan nämna att vid gårdagens mätning var det motström/vind när jag provade maxvarv så båten gjorde inte mer än 3500rpm och 13 knop. 

image.png.9f79cff61e5e7d4ae9481692ec1f8658.png

 

 

Båten :) 

image.png.6fb786edfff0b147a36ab7a1ddd20abf.png

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte prova med propellern som förre ägaren sa att båten gjorde 23knop med innan du skaffar en ny?

 

Edit.

Det ser ut att vara en riktigt fin båt du har skaffat dig föresten.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev No_jah:

Varför inte prova med propellern som förre ägaren sa att båten gjorde 23knop med innan du skaffar en ny?

 

Edit.

Det ser ut att vara en riktigt fin båt du har skaffat dig föresten.

Jo den tanken har jag tänkt men eftersom jag får så mycket slip med 15” propellern så borde det bli ännu mer slip med en 13”. ”Min” mekaniker har säger samma sak men såklart kan det vara värt att testa. 

 

Tack! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om nu motorn inte varvar som den ska så är ju propellern fel, antingen för stor diameter eller för hög stigning, och när du nu har en propeller med mindre diameter så är det väl brar att prova med den? Det skull jag gjort iallafall, en ny propeller är ju trots allt inte gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att förstå att folk byter ut fungerande delar för att man tycker att dom ser fel ut. Men vad vet jag?! Jag har väl missat något.

Gör som föreslagits tidigare, prova med den gamla propellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Rascal:

Jag har lite svårt att förstå att folk byter ut fungerande delar för att man tycker att dom ser fel ut. Men vad vet jag?! Jag har väl missat något.

Gör som föreslagits tidigare, prova med den gamla propellern.

Om det var en fungerande del innan vet jag inte. På 60-talet satt det en B16 på 70 hk, möjligen är den gamla propellern original men det är inget jag vet. Tveksamt om den fungerade bra isåfall då den har samma stigning som nuvarande propeller men nuvarande motor har 115 hk. Den som dömde ut gamla propellern var mekanikern som har över 50 års erfarenhet och jobbat med flera Solö ruff tidigare så inget ogrundat beslut enligt min mening. Men eftersom propellern finns på hyllan så ska jag testa! Återkommer. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den gamla propeller du redan har var anpassad för den gamla motorn så är det ju en annan sak, men det var ju inget du informerade om tidigare.

 

Men oavsett det så är ju propellern du använder nu fel eftersom motorn inte kommer up i varv, om det nu inte är något annat fel på motorn vill säga.

Men angående propellerdimensionering så brukar man ju säga att en en tum i diameter upp eller ner ändrar varvtalet mer 500rpm och en tum i stigning upp eller ner ändrar varvtalet med 150-200rpm.

Så beroende på hur mycket varvtalet ska upp så är ju det iallafall något att gå efter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...